Her på jobben har vi felleslunsj, der vi smører på skivene våre selv med mye valgfritt pålegg. Er litt "redd" de skal se rart på meg om jeg dukker opp med en boks reker for meg selv. Vi blir også trekt noe i lønn for denne ordningen hver mnd.Det er jo rene koltbordet her! Hva gjør jeg?
Kan jeg f.eks spise en skive (ingers rugbrød), med noe kjøtt/ -eller ostepålegg samt mye agurk?
En skive holder for meg til resten av dagen, da gleder jeg mag bare desto mere på middag!
Er jo mange typer lavkarbo brød og lapper.
Men på ketolyse så har du jo veldig få karbohydrater i løpet av dagen. Siden du klarer deg med bare en skive så kanskje du kan spise litt ost, litt skinke, litt grønnsaker osv. Droppe brødet.
Bli sett rart på blir du bare til du forteller at du går på lavkarbo. Kansje du kan ha med pittelitt ekstra kjøtt om du er redd for å ta for mye pålegg?
Ja, dette er desverre hver dag. De kaller det kantine, så det er noen damer her og skjærer opp skiver og setter frem pålegg hver dag til lunsj. Jeg er vel 1 av 3 jenter her, blandt 25 mannfolk. Ikke så lysten på de spørsmålene og kommentarene som evt. kan komme..
klarer du vifte spørsmålene litt bort med at du får vondt i magen av brød?
Kanskje ha med eget, eller en fiberrik med solsikke.
Det er også noen oppskrifter på knekkebrød og fiberrik her inne som har veldig lite karber.
eller du kan kopiere Dilly. Hun lager kjøttpudding og skjører skiver og har pålegg på :p GENIALT!
fryser du skivene en og en kan du ta den med frossen så holder den lenger:)
Tror kanskje løsningen for min del her blir å ha med eget brød, men spise av pålegget her. Forstått det slik at jeg kan spise ost, kjøttpålegg majones og agurk? Da holder det i massevis for meg, og jeg trenger heller ikke mere enn en skive.
Nå før jeg har fått tak i de diverse ingrediensene til selvaget brød, hvilket brød tåler jeg en skive av om dagen? :)
-så supre dere er som gir så kjappe og gode svar!:D
Jeg har også med eget brød de gangene vi skal ha snitter o.l. og sier at jeg får vondt imagen av vanlig brød og loff..
Ingen stiller spm ved det...
Lykke til :klem:
Hmm, bryr mannfolk seg om sånt da?
Synes du skal ta med deg det du føler for å ha med, jeg!
Evt spørsmål som måtte komme, eller som antakeligvis ikke kommer engang tar du med et smil;)
Det er din kropp!
Min erfaring er at folk spør og graver ikke på langt nær så mye som det man frykter i begynnelsen.
I værste fall går det jo an å ta en spansk en og si at man er allergisk mot mel, for eksempel...
En skive Lollupopbrød pr dag bør ikke være noe problem. Jeg spiser 2 -3 skiver daglig (frokosten min) av brød som er ganske likt dette, og jeg går da fortsatt nedover :)
Jeg er forøvrig veldig fan av salatlunsj... blir så god og mett så lenge... Jeg har dog fått kommentarer om at jeg spiser så mye (salatbollen ser nok ganske stor ut.....) Den synes jeg var vond å svelge for meg som tross alt er (om enn så lenge) overvektig...:( MEN jeg prøver å overse de dårlige kommentarene for jeg vet jo selv at dette er bra for meg:D
(sorry liten avsporing men...hehe;))
Lykke til videre, og kos deg med en god lunsj.... :D
Hvilket annet alternativt brød bruker du? Jeg hadde likt å ha 2 oppskrifter slik at jeg kan veksle litt på.
Jeg kommer nok også til å bruke den at jeg ikke tåler vanlig hvetemel ja, som dere sier, vi gjør jo egentlig ikke det, hehe :D
Mannen min har valgt å trekke seg ut av den løsningen og heller ha med matboks, er det ikke frivillig hos dere? Uansett synes jeg man bør være "sterk" nok til å drite i hva andre synes om det man spiser, tenk om du hadde vært allergisk? Bare si at legen din har bedt deg om å forandret kosthold, at du ikke tåler feks. mel? :)
Vi har også felleslunch på jobben. Jeg har jobbet der ett år og spist lavkarbo hele tiden (ikke alltid jeg har vært like flink til å spise lavkarbo resten av dagen da....) Jeg har med meg "alt mulig", middagsrester, hjemmebakt brød, salat, diverse pålegg og grønnsaker.. Det er alltid noen som spør i begynnelsen, men det har ikke vært negative kommentarer, mer av typen "å, det så godt ut!" Jeg prøver ikke å gjemme maten min heller da, har flashy matbokser.. :)
Mitt favorittbrød er det som kalles prinsessebrød.
Det smaker godt, og er lett å bake :) Jeg skjærer ett brød i 13 skiver, ca 2,5 g karber pr skive. Så da kan du godt spise 2 eller 3 :) Ganske mektig brød, blir god og mett! Flere av kollegene mine, som er tynne og spreke (jobber i Norges Idrettsforbund) har fått oppskriften og har begynt å bake selv, brødet er sunt og fullt av proteiner og fiber.
Mitt råd er: ikke gjem deg bort, ikke vri deg unna eller lyv hvis noen spør hvorfor du spiser annerledes. Det er DIN kropp, og du har tatt grep, folk kommer til å beundre deg!
Ja, de fleste på min manns jobb er MISUNNELIGE på matboksen hans. De sitter med brødskiver mens han har de lekreste middager og lignende med seg, hehe. Alle er nysgjerrige og synes det er spennende, og mange er oppriktig interesserte og flere har også begynt med lavkarbo SELV pga. ham.
Klart, NOEN er jo veldig arrogante og "vi vet best" og mener han burde bytte ut smøret med Soft Flora og lignende, men han bare ler det bort og sier at han har så god erfaring med dette og også støtte fra LEGEN sin. Sier man det siste, blir det faktisk som regel stille. :lol:
Det er jeg veldig fornøyd med. Smaker mer som et grovbrød :)
Ellers tror jeg det finnes utrolig mange gode brød rundt på forumet her men jeg har konsentrert meg om de som ikke har andre ingredienser enn jeg får kjøpt på den lokale Kiwi butikken ;)
Jeg er mann i en mannsdominert jobb. Jeg tar med salatbolle, og var redd for kommentarer i starten. Jeg tror jeg fikk to kommentarer, "Er du blitt sunn?". "Jeg er også rimelig lei brød, brød, brød....."
Fredagskaka er det lett å fleipe nei takk til, og det er selvfølgelig helt akseptabelt....
Jeg tror nok dette kostholdet er enkelt i mannsdominert miljø. Menn er enkle når det gjelder mat (og annet)
Problemet er hvis noen bestiller pizza, og sosiale begivenheter som blant gutta nesten alltid inkluderer øl......
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.