2 egg
3 ss splenda eller annet søtstoff
1/2 plate mørk sjokolade eller bare kakao
2 ss sterk kaffe
2 dl fløte
5 plater hvite gelantin
Sjokoladen deles i småbiter og løses opp over vanndamp i kaffen. Eggeplommene piskes til eggedosis med sukkeret. Fløten vispes stiv. Bland sammen eggedosis, sjokolade og krem, tilsett den oppløste gelantin og de stivpiskede eggehviter. Rør godt rundt før den helles i form eller dessertglass. Pynt også med revet sjokolade eller snusmalt kaffe, gjerne litt krem også.
Denne oppskriften gnagde i hodet på meg i hele dag, for jeg var sååå sjesken på å prøve. Og det har jeg gjort nå.
Det ble masse oppvask, for jeg pisket eggehvite i en bolle, eggedosis i en annen og krem i en tredje, og varmet opp vann i gryta til å røre ut kakao og pulverkaffe i, og etterpå løste jeg gelantinen ut i samme gryta. Til slutt røre jeg alt sammen i den største bollen og tømte det oppi en ny bolle. På med et par klatter pisket krem og litt pulverkaffe. Nam.
Jeg gjentar oppskriften
2 egg Pisk hvitene for seg selv og plommene sammen med litt søtstoff.
3 ss splenda eller annet søtstoff
2-3 ss mørk kakao
2-3 ts pulverkaffe
Dette røres ut i 1 dl vann som varmes opp i gryta.
2 dl fløte piskes
5 plater hvit gelatin legges i bløt i kaldt vann i 10 min. skvis ut vannet og rør gelatingreiene ut i kakaoen.
Jeg må bare korrigere litt, for det ble ikke helt pudding, men heller en utrolig deilig mousse. Denne kommer til å bli fast festdessert her i huset ja.
mhmm..namm, dette hørtes GODT ut, skal definitvt prøves ut ja...men ikke før neste helg, har allerede lagd gele til i dag :) Noen som har regna ut karbo innholdet på denne da? Jeg er så dårlig på det...
Jeg har nettopp laget min første sjokoladepudding (eller dessert). Hadde en del som måtte brukes opp og da kom jeg på ideen å lage noe søtt til ungene. Jenta på 18 har begynt på litt lavkarbo og skal holde seg på rundt 60-70 g. Da er det alltid plass til litt søtt. Her kommer oppskriften:
500 ml Soyamelk original+ kalcium
1000ml Sojadryck vanilj
4 ss bakekakao
1/3 l kremfløte (jeg brukte katosefri)
1 ts jkb
noen smuler stevia (funker sikkert med splenda eller noe annet)
3 egg
Koke opp melka og fløten, (spar 2 ss til å røre ut jbk), tilsette kakaopulveret og stevia. Røre godt. Tilsette jbk og la det avkjøle litt og tilsett eggeplommene. Eggehvite piskes stiv og heves under etterhvert. Med de ingrediensene fikk jeg 1800 g ferdig dessert med tilsammen 67 karbo. Hvis man deler det i vanlig porsjoner på 150 g blir det 5,6g per porsjon. Høres vel ikke så ille ut oh her var alle begeistret. Vil du ha mindre karbo tar du bare vanlig soyamelk. Jeg hadde bare så mange rester at jeg måtte bruke de.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.