Jeg har 11 dager bak meg med Skaldemans filosofi - mest fett, i alle fall skal fettandelen ligge på 50 % (i gram) og resten fordelt på proteiner og karber, og selvsagt minimalt med karber. Har kommet meg vel over de første dagers uføre med hodepine og samtidig fått erfart viktigheten av å spise skikkelig når kroppen sier ifra. Men så er jeg blitt småsnufs - forkjølet og gusj og gørr i hals/bryst. Til min store fortvilelse fikk jeg negativt utslag på ketosestix'n etter middagen. Har ikke syndet, men i og med at jeg er litt småsyk så er matlysten så som så. Jeg lurer på om noen vet om sykdom innvirker på ketosen. Det eneste jeg vet at jeg har tatt utover å spise bacon, fet saus, kjøtt og egg, er hostesaft Cosylan. Er dette nok til å knekke ketosen? Vet at ketosestix er bare en indikasjon på hva urinen innholder, men at det plutselig skulle være negativt etter mange dager med lilla utslag får meg til å lure. Anyone!
Hei. Ser ingen har svart deg så jeg skal prøve :) I utgangspunktet vil jeg tro at hostesaften Cosylan inneholder sukker, men for å være på den sikre siden så kan du sjekke innholdsfortegnelsen. Husk at sukker har mange navn. Du kan jo da evt søke på nett om noen av de tilsetningsstoffer som står der for å se om det er sukkerstoffer.
Jeg følger i utgangspunktet ketolyse, men nå tar jeg utgangspunkt i Skaldemann og forholdstallet hans også. Ser ikke at det er noe motsetningsfyllt i dette da Skaldemann anbefaler 5 energiprosent fra karbo som etter mitt regnestykke faktisk blir litt i løpet av dagen. Prøver å komme meg over 75 energiprosent fett om dagen. Ligger litt for lavt på prosentandelen karbohydrater, men til gjengjeld litt høyt på proteiner. Og i utgangspunktet rundt 2000 kcal, det står noe om dette i pocketutgaven hans. Er veldig usikker på dette så jeg lurer på hvilke erfaringer du har. Regner du på noe, eller bare spiser du uten å tenke på noe av dette?
Ser for meg at i og med at jeg er dame så kan jeg jo ikke bare spise i vilden sjy for da vil det gå galt. Skaldemann sier jo også at hvis man spiser for mye så vil den ekstra fettforbrenningen vår bare forbrenne diettfettet, og ikke det vi har på lager. Håper du har lyst til dele litt erfaringer med meg :p
Nå er jeg frisk som en fisk. Er inne i min 4. uke og formen er god og folk begynner å kommentere at jeg krymper - deilig. De to første ukene var jeg streng i kostholdet og spiste kjøtt (biff, løvbiff, grillskiver, kylling, bacon), egg (kokt, stekt, omelett), ost, nøtter, grønnsaker (broccoli, isbergsalat), creme fraiche, rømme og fete sauser. Steker alltid i ekte smør.
Jeg veier ikke maten eller regner ut eksakt forholdet mellom fett:proteiner, karbo, men passer på at jeg klatter litt ekstra fett i kosten. Jamfør boka til Skaldemann har jeg erfart at det ikke er nok fett i produktene (kjøttet). Jeg sjekker innholdsfortegnelsen på matvarene, men ikke noe mer. Kosten over er ensformig og man blir lei. Har den siste uka eksperimentert med Biff stroganoff, Chili con carne og det har funker og er en deilig avveksling. Bare det å kutte ut søtsakene må jo gi effekt.
Har ikke smakt brød, potet eller pasta på 4 uker og savner kun brød. Jeg forsøker nå å finne et brød å bake på soyaprotein. Savner brød veldig - og bare tenk på alt det deilige man kan ha som pålegg; reker, kjøttpålegg, ost, makrell, egg m.m. Jeg drikker endel pepsi max og det går det også. Må passe på å drikke vann, minst ett par liter om dagen.
Dagen etter at jeg trodde ketosen var brutt, sjekket jeg igjen med ketosestix og den var lilla - aner ikke hva som var årsaken til negativt resultat, men ikke stol på stixen. Kjenn på kroppen, spis godt med mat og vær tålmodig.
Det er dog ett forhold som har vært litt bekymringsverdig; jeg har hatt diare i 13 dager nå. Det er ikke magasjau, men jeg er på do en 3-4 ganger i døgnet og putrer litt i skåla. Regner med at dette har med kosten å gjøre og at kroppen justerer seg inn.
Har ingen spesielle mål mht til vekt, men ønsker å føle meg bedre og det gjør jeg allerede. Målet mitt er å holde fokus, gi meg selv tid og så tar jeg en uke av gangen. Til nå er det ingen problem, bare bestemme seg. Hode, hud og hår har det bra.
Diare kan komme av at du spiser mye fett, men det skal gå seg til, om du spiser litt mer grønnsaker så kan det hende det endrer seg.
Kosylan er stappfullt av sukkerarter, ja!! Huff...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.