Er ny her, jeg. Har vært på ketolysekuren i ganske nøyaktig 1mnd, men synes det går treigt nedover med vekta. Tror jeg er ganske flink til å passe på karbene, og har ikke sprukket en eneste gang.
En typisk dag for meg ser slik ut:
Frokost: Omelett laget av 2 egg, 1 skje matfløte, 4 skriver spekeskinke og kanskje en sopp + ost på toppen
Lunsj: Salat med ost eller kyllingvinger
Middag: Stekt kylling med salat, diverse grønnsaker gratinert i fløte og/eller ost (f.eks. sopp, tomat, løk eller brokkoli).
Har litt problem med å spise bacon - tror jeg har fått overdose. Så jeg prøver å kompansere med mye fett til steking.
Jeg føler meg veldig bra - frisk og opplagt. Og ikke vondt eller oppblåst i magen. DET er deilig!
Men, jeg lurer på noen ting:
Er veldig glad i vin - men opplever at vekta stagnerer når jeg tar noen glass. Andre som har erfart det? Har sjekket at jeg fortsatt er i ketose, men ketosen har liksom ingen effekt ved inntak av vin.
Ost og fløte kan gjøre at vektnedgangen stopper opp. Prøv gjerne å kutt ned på disse og se om det blir noen forandring.
Spekeskinka er kanskje salt - da vil saltet binde vannet i kroppen. Vær obs på dette også.
Tomaten har en del karber. Pass på denne også.
Alkohol forbrenner lettere enn fett. Om du drikker alkohol så må du nok regne med at vekta stopper opp noen dager. Begrens inntaket.
Cola light er søtet med suclarose. Dette fungerer for noen, og ikke for andre. For meg selv så funker det bedre med cola light enn pepsi max da den er søtet med aspartam, og det er ikke kroppen min så glad i. Da stopper vektnedgangen min.
Joda, jeg vil jo ikke akkurat klage. 4 kg så langt er jo mye bedre enn ingen ting!
Skal prøve å kutte ned på ost. Men gjelder det alle typer ost? Bruker ofte Norvegia til smelting, men liker også å "maule" feite oster som camembert og brie.
Fikk forresten sjokk når jeg oppdaga at mais hadde hele 16,5 g karber pr. 100 g! Spiste en salat på restaurant i dag - og der var det en god del mais. Den var blanda så godt inni salaten at det ville sett rimelig teit ut å prøve og pille den ut. Au da. Nå har jeg i alle fall lært...
4 kg på en måned er da veldig bra! Det viktigste når man legger om kostholdet for å gå ned i vekt, er å ha tålmodighet :) (Men jeg skjønner hva du mener altså, veeeldig godt ;) )
Kjenner meg veldig godt igjen i dette. Mistet selv 4.2 kg etter fire uker, men hadde forventet mye mer. Hadde lest om mange som mistet 3-5 kg første uka og fortsatte vekttapet med stor effektivitet.
Nå er status hos meg 6.9 kg på åtte uker, og ser det faktisk som en fordel at det ikke går så fort. Tror det er mye mer heldig for kroppen.
Så mitt råd er at du må fortsette å være flink med dietten, og bruke den tid du trenger for å nå målet ditt. Og som mange skriver her inne, så er det store muligheter for at du blir mindre selv om vekten ikke endrer seg mye.
Lykke til videre !
De som mister mange kilo første uka er gjerne de som har mye vann i kroppen (jeg er en av dem), så kanskje du har "gått rett på" fettreservene og begynt å tyne på dem med en gang :)
Huden skal jo også følge med, og da er det en fordel å gå saktere ned.
1 kilo i uka er kjempebra - så bare fortsett den gode jobben du! :heia:
Jeg har mistet like mye som deg; 4 kg på 4 uker, og jeg er storfornøyd!:D (når jeg før har prøvd å slanke meg ved å spise lite og trene en del, så har jeg gått ned en 2-300 gram per uke, så 1 kg per uke i snitt er masse til å være meg)
Takk for tilbakemelding alle sammen! Jeg prøver nå å kutte vin og melkeprodukter. Så får vi se hvordan det går. Til nå har det i alle fall gått rette veien :)
Har forresten merket endringer på kroppen som føles mye større enn de 4 kg. Litt mere fasong, og klærne sitter løsere og annerledes. Supert!
Takk :) Er nok et delmål dette :ja: Skal ned noe mer, men vet ikke hvor mye eller hvor lang tid det tar... ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.