Jeg er avhengig av noe å legge pålegg på siden frokosten inntas i bilen på vei til jobb..... Har eksprimentert endel med brødoppskrifter, har blandt annet laget et knekkebrød som jeg er veldig fornøyd med. Dog savnet jeg et litt mykere brød og har slumpet meg til en oppskrift som virkelig er slik jeg ønsker meg:D
"Liksomklibrød" :cool:
100 gram kruskakli/hvetekli (20 gr karb)
100 gram knuste linfrø (jeg knuser mine med stavmikser) (0 gr karb)
30 gram mandler (2,1 gr karb)
20 gram sesamfrø (1 gr karb)
10 gram salatkrydder (boks fra Black Boy, det er utrolig godt i brød:eek:) (2,4 gr karb)
(knuser mandler, sesam og krydder sammen med stavmikseren)
Litt seltin (2-3 ts kanskje??)
2 ts bakepulver (2 gr karb)
4-5 egg (1 gr karb)
1 bx cottage cheese (4,5 gr karb)
(Egg og CC kjøres til en klumpefri masse med stavmikser)
Gjør ferdig alt det tørre først og har det opp i en bakebolle.
Heller oppi egg og cc blandingen (og eventuelt bittelitt vann dersom deigen blir alt for tørr)
Smører en stor brødform veldig godt, har deigen (tannkremaktig konsistens) i formen, lager noen snitt på toppen og inn i ovnen.
Steker på 190 grader i ca 1 1/2 time. Tar ut brødet, lar det avkjøle litt før jeg skjærer det i tynne skiver som jeg tørker i stekovnen ved 75 grader i ca 1 time (med døren på gløtt) Da blir skivene tørre utenpå med myk og fin kjerne. Utrolig fin konsistens......
....og de smaker som et godt grovbrød synes jeg...
Har regnet ut karbohydrater og om jeg ikke har regnet feil så er det ca 1 karb. pr brødskive. (fikk 32 skiver av brødet og det inneholder 33 karb. så veldig nære 1 karb pr skive i alle fall :p)
Deilig bröd,er det noen som har prövd å bruke fänkål eller körvel (kummin) som broökrydder?Her i Sverige hvor jeg bor er det vanligt å bruke,smaker supergodt!
Hei!:)
[b][/b] Flott oppskrift, denne skal jeg prøve!!:) Ville bare gjøre deg oppmerksom på at linfrø ikke er 0 karb når du knuser dem, for da passerer de ikke ufordøyd gjennom fordøyelsessystemet. Posen min med hele linfrø fra helsekost viser 13 krbo pr. 100 gram. Så selv om de sikkert ikke utgjør noen stor blodsukkerstigning er det kanskje lurt og ta dette med i beregningen?? Hvis man må holde seg på mellom 15-20 karb pr. dag kan det kanskje være greit og få med alt av karbo notert ned. Jeg ser du er på Lindberg, men denne oppskriften kan vi på Atkins spise også ser jeg, av det totale karbeinnholdet (SELV om man legger til de 13 gram ekstra med Linfrøene. Ville bare tipse om dette, tilfelle noen ikke visste dette eller hadde glemt det. Når man er på induskjon bl.a, teller hver eneste karb;)
[b][/b] Takk for flott oppskrift!:blomster:
Hei:) Som jeg skrev, stod det dèt på pakken med hele linfrø jeg kjøpte på helsekosten. Nå har jeg sjekket med vanlig linfrø kjøpt i butikk og det står det samme på posene der. Så jeg skjønner ikke helt hvordan de kan merke det i sverige med 0 karbo, ettersom linfrø er frø/fiber... Er de mer slepphendt med merkingen der tro??
[b][/b] Har lett etter en post eller tråd her inne hvor, jeg troooooor det er Nille som har den eller svarer en eller annen, der det kommer frem at knuser man linfrøene så må man telle det med. Jeg har ennå IKKE vært borti noe som har 0 karbo i seg og som er fiber/frø! Tar jeg feil??? Noen som vet?? Selv om du tar for x. Kruskakli som er rent fiber så må du inkludere de karboene som er i den (20 karbo pr. 100 gr) Tross alt må man være nøye med antall karbo man får i seg hvis man er på induksjon, da man har meget begrenset mengde karbo pr.dag og tre karbo over er nok til at man ikke kommer i Ketose. Ikke så farlig når man går på Lindberg. Skal søke etter den posten jeg snakket om og se om jeg finner den. :)
Jeg forstår virkelig ikke at det skal være null karb i KNUSTE linfrø! Det er jo et frø=fiber, får det ikke til å stemme i mitt hode for det vil jo gi en blodsukkerstigning, selv om den ikke er like stor som hvitt hvetemel så vil den jo påvirke blodsukkeret litt. Synes det er rart jeg gitt, når mat på data sier det skal være null karb i knuste frø. Tviler ikke på at den viser det, men får ikke det at det er null til å stemme i mitt hode, i allefall... For oss hvor hver eneste gram karbo teller (jeg har stor metabolsk motstand så jeg MÅ holde meg lavt HELE tiden ellers så legger jeg meg på meg), er det veldig viktig og ha riktig info. Jeg teller linfrø som 13 karbo pr. 100 gr og da har det gått bra. Men ettersom knuste linfrø ikke passerer ufordøyd gjennom systemet kan det da ikke regnes som 0. Jaja, okkesom, jeg fortsetter og inkludere karb i linfrø og da føler jeg meg sikker og unngår problemer. Med en hard insulinresistens MÅ jeg bare være forsiktig desverre. Men ikke sikkert det er så farlig for dem som ikke trenger og være SÅ nøye med tellinga (f.eks Linbergstyle eller vedvarende Atkins) Jaja, vi er alle forskjellige og reagerer forskjellig på forskjellige ting... :):)
Kan man steke dette brøden uten den siste biten med å tørke skivene i ovnen? Bør man da steke det lengre en anbefalt?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.