Hei, sitter her og leser for å lade opp til starten på mitt nye liv som lavkarbofantast! Jeg har tidligere forsøkt Atkins kostholdet (kun induksjon), det var enkelt å forholde seg til den spesifikke listen over tillatte matvarer.
Ønsker nå å teste ut Ketolyse, har skum-lest boka og sliter litt med å finne ut tillatte (og forbudte) matvarer. Lurer spesielt på hvilke grønnsaker jeg bør spise mest av og hvilke jeg bør ligge unna. Ser at flere nevner "DE OVER JORDA" som bra valg, men får ikke dette helt til å stemme. Trodde tomater hadde forholdsvis høyt karbo innhold?? Ca mengde pr dag ville også vært OK å vite, syns det blir tungvint å regne ut selv. Har sett noen nevne 1/2 kg pr dag, stemmer det?
Setter stor pris på svar, vil så gjerne i gang men må føle meg trygg på at jeg vet nok først - vil ha en bra start!:)
Råder deg til å lese litt i de trådene du finner på denne siden jeg linker til.
Der finner du hvilken grønnsaker som er tillat og mange andre nybegynner tips, råd og veiledning.
Etterhvert kommer det kanskje flere tips her:) men da har du litt å starte med.
Det stemmer at man på ketolyse spiser grønnsaker som vokser over jorda.
Du må veie og måle opp :ja: Tar mindre med de som har mest karber, og mer med det som har mindre karber. Veldig viktig å variere. Både for ikke å bli matlei, og fordi vi trenger vitaminene og mineralene fra grønnsakene.
Hvor mye du kan spise avhenger av hva du spiser i løpet av dagen. Alt skal telles med.
På ketolyse skal du spise mellom 15-20 karber dagen, mesteparten av karbene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda. Og du skal spise deg mett til hvert måltid.
Det beste er å ha litt grønnsaker til hvert eneste måltid :ja: I vertfall til 2 av dagens måltid.
Det er litt arbeid i starten, men etterhvert setter det seg i fingrene og det blir lettere :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.