Jeg er veldig pro ideen om å introdusere ungene for, tja, hva skal jeg kalle det, karboredusert kosthold. Middagene er greie, for da bytter jeg ut poteter med broccoli/ blomkål.
Men til frokost elsker de havregrøt, og til lunsj er det poplulært med grovbrød med leverpostei/ vossafår/ fiskepudding.
Tips til hva jeg kan bytte det ut med?:confused:
Ungene mine er slanke og fine, har arvet pappaens kroppsbygning, så jeg er ikke veldig hysterisk, men hvis jeg nå skulle tenke at jeg skulle "snik-innføre" karboreduksjon, så står jeg litt stille i hvordan jeg kan gjøre det. De er ikke veldig glad i kalde grønnsaker/ salater.
(De er 6 og 9 år forresten)
Takk for alle gode tips og ideer til inspirasjon. :)
Jeg har en fireåring, og hun spiser Lindbergbrød eller knekkebrød til frokost, eller om vi har god tid (noe vi egentlig alltid har, jeg er bare litt lat for tiden, høygravid som jeg er) lager jeg egg og bacon, som hun ELSKER, eller feks. omelett.
I barnehagen spiser hun som regel halvgrovt brød med soft flora og pålegg. :eek: De bryr seg ikke nevneverdig om grovheten på brødet der, ser jeg, men barnehagen er i det minste sukker-redusert slik at syltetøy og lignende aldri er på bordet.
Frukt får hun spise så mye hun vil av, samme med grønnsaker. Der nekter jeg å ha særlig med restriksjoner så lenge hun er sunn og frisk og "normalvektig". Heldigvis er ungen "naturlig lavkarber" og er ikke glad i poteter og ris (men elsker pasta, så vi spiser litt fullkornpasta), og elsker fisk, kjøtt, frukt, grønnsaker, nøtter, ost, egg osv.
Grønnsaker blir veldig mye bedre med smør og/eller ost, synes jeg. Camilla, fireåringen min, elsker gratenger, så jeg lager ofte brokkoli/blomkålgrateng med masse ost over som smelter i ovnen. Har moste eller finhakkede grønnsaker i feks. karbonader og sauser også. Og jeg serverer aldri grønnsaker uten masse smeltet smør i, med unntak av feks. råkost og sånt da.
Havregrøten tror jeg ikke du skal være redd for, bare det er gryn av den Store typen. Og så lenge du gir ungene ordentlig grovt brød og ikke brød som er farget mørkt for å se grove ut, så syns jeg ungene godt kan spise det og. Fisk er sunt, men det er vel litt lite fisk og litt for mye mel og melk i fiskepudding... Så kanskje du kan innføre feks makrell i tomat? Eggeomelett?
Så lenge ungene dine er sunne og friske, og spiser som du sier, så syns jeg du skal fortsette med det og heller passe på alt som er i mellom.... Begrense "kosen" som er i form av karber. Klemmer er helt ok:D
Lykke til med ditt bevisste forhold til kosthold for ungene:)
Hehe Camilla elsker også den smoothien, og spesielt når jeg lager ispinner av den. :D
Grønnsaker er selvsagt mindre populært enn frukt her også, men hun elsker oliven, brokkoli og rosenkål, og rå gulrøtter. Løk og sopp takler hun ikke, men jeg pleier å finhakke/mose løk og hvitløk i feks. kjøttkaker eller pastasauser og lignende. Da merker hun det ikke og spiser massevis.
Jeg er veldig for at ungene skal spise sunt og variert.
Det jeg har kuttet drastisk ned på i forhold til ungene er hvitt mel, sukker og andre raske karbohydrater.
Skal de ha pasta får de fullkornpasta, og av brød går det stort sett i havrebrød som er ekstra grovt.
Til middagen sløyfer jeg ofte poteter/ris/pasta og erstatter med broccoli, men bare der det er naturlig.
Mer enn det føler jeg ikke jeg trenger å gjøre, de har et allsidig og sunt kosthold.
Syns kostholdet til barna dine ser fint ut jeg, og hadde ikke endret på det når det ikke er nødvendig.
Så lenge karbohydratene de spiser hovedsaklig er av den langsomme typen og brus og godteri (inkl. kjeks, boller og annet) begrenses til helgene syns jeg det er mer enn bra nok for friske og sunne barn.
Jeg har bestemt at min sønn skal på lavkarbo, dvs han skal spise det samme som meg, han er 12 år og overvektig.
Han trenger tips til kjekke frokoster og spesielt matpakke.
Han ville ikke ha kyllingsalat ol, for da "ser de andre"..
regner med det endrer seg etterhvert,
Men er det ok, i begynnelsen at han spiser grovt brød eller ryvita til lunch?
Kan vel ta det litt rolig i begynnelsen.
Hva med å sende med matpakke med mange "småting" i. Pølsebiter, kylling i biter, ost, grønnsaker, bær som "dessert", kanskje biter med frokostpannekake og en liten boks lavkarbosyltetøy ved siden av, muffins med ost og pølse... Det er mye godt man kan ha med, som ikke viser for omverdenen at man er "på slanker'n"
Har ikke tenkt å gi mine barn lavkarbo kosthold, men sund og variert mat har de fått hele veien, de er nå 2,4 år og spiser alt, etter at jeg fikk barn selv, bestemte jeg meg for å lære meg og spise mye jeg ikke likte, som fisk og mer grønnsaker, sånn at jeg kunne lære det videre til mine barn, og det har jeg virkelig lykkes med, her i huset spiser vi grovt brød og fulkorns ris og pasta, det har vi gjort lenge. poteter spiser vi sjeldent hjemme. nå som jeg går på ketose, får mann og barn det samme som meg, pluss litt pasta/ris men det er rikelig med grønnsaker.
I matpakken er det masse å velge mellom, de får grovt brød, bokser med div grønnsaker og fukt. pølser, div fisk eller kyllingbiter.Ost osv. jeg putter alt mulig som jeg kan komme over i matboksen dems, for at de skal få variert mat, Er ALDRI kun brød i matboksom dems. Jeg tror det viktigste vi kan lære barna våre er sunn god og variert mat. Så slipper de kanskje å måtte leve etter lavkarbo:rolleyes:
Mine barn får bento på skolen. Dvs masse smått og godt i matpakken - istedetfor tørre brødskiver. Søk på Bento på Google, så får du massevis av tips! :)
Takk for tipset :klemme: her var det masse innspirasjon. Og så kult med alle formene på maten :D
Jeg lager lignende matpakker,LItt enklere, med små bokser med div frukt og grønt og annet godt og med brød i tilleg.
Dine barn har jo alt ett lavkarbokosthold! I hvertfall i forhold til majoriteten av norske barn.
Jeg har og tro på å venne barna til å spise sunnt helt fra de er små og sørge for at det de får i seg ikke nødvendigvis inneholder så mye raske karbohydrater. Og da er man jo inne i "lavkarboland". :D
Her var det mange gode forslag. Vi har en liten en på 9 mnd og han får det meste av den maten vi spiser. Men han får også de karboene som han trenger ved kjøpe mat (middags glass ol) som inneholder pasta,ris og potet. Når han blir større så kommer nok vi også til å lage/spise mer grønsaker enn f eks potet, ris og pasta. Dette er en livstil som passer oss veldig bra.
Siden han er så liten så trenger han en del karboer, aktivitetsnivået er så høyt at alt blir brent opp med en gang. I middagsglassene som han får antar jeg at det hvit pasta og ris. Når han får brødmat så er favoritten hans "ingrids rugbrød" (får kjøpt det på Ica maxi), det er ikke noe loff her i huset :-P
Enda så pro- LCHF jeg er, må jeg som helsepersonell bare si at det som gjelder for (overvektige)voksne ikke helt gjelder barn som skal vokse og utvikle både kropp og hjerne!
Selvfølgelig mener jeg ikke at barn i verste voksealder skal fores på sukker og hvitt mel, men det skader slett ikke at de får i seg en god andel karber fra fornuftige kilder. :)
Tusen takk, det var hyggelig :) Ungane er i alle fall veldig interessert i kva dei får med seg i matboksen!
Men det tar litt tid å lage, så eg må finne eit effektiviseringssystem (4 slike kvar morgon - ikkje lyst til å stå opp kl 5 i vinter, haha) og evt sjå kva dei kan gjere sjølv med litt tilrettelegging (veldig lettvint å la dei eldste smøre egne brødskiver, dette her er ikkje fullt så lettvint).
Jeg lager 3 barnebentoer hver dag, men passer på å gjøre mesteparten klart på kvelden før. Da trenger jeg bare "finpusse" på matboksen før jeg sender de avgårde på skolen. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.