sma sa for siden:
Hva er fruktose malabsorbsjon?
www.matoppskrift.no/sider/artikkel286.asp
Jeg må helt ærlig si at jeg ikke hadde hørt om dette før ei venninne av meg fortalte meg det. Og det er jo veldig interessant lesing!
sma sa for siden:
Hva er fruktose malabsorbsjon?
www.matoppskrift.no/sider/artikkel286.asp
Jeg må helt ærlig si at jeg ikke hadde hørt om dette før ei venninne av meg fortalte meg det. Og det er jo veldig interessant lesing!
energibunten sa for siden:
Hmm, etter det jeg forstår blir fruktosen tatt opp i tarmen og sendt til levra, da bare denne kan klare å metabolisere fruktose. Om ikke tarmen tar opp fruktosen, men går til tykktarmen hvor den jo ikke skal være, blir det nok baluba ja, akkurat som lactose lager baluba.
Dersom man ikke tåler et stoff i magen har det vel en tendens til å lage betennelsestilstander akkurat som glutenintolerans, lactoseintoleranse, etc, etc. Det forstyrrer optimal opptak av næringsstoffer i tynntarmen, påvirker immunforsvar, etc, etc.
Fruktose er en monosakkarid akkurat som glukose og galactose. Fruktose og glucose taes opp etter at de evt er spaltet fra disakkarider/polysakkarider. Galactose i lactosen må spaltes vha enzym i magen (lactose -> glucose og galactose)
Rett på meg om jeg tar feil :-)
Summer sa for siden:
Jeg har hørt om det før, og misstenkt at jeg har det, og akkurat nå passet det veldig bra å bli minnet på det, så takk for påminnelsen. :blomster:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.