Ser at mange sliter litt med å beregne energiprosent og ellers hvor mye man får i seg i løpet av dagen.
Vet at det finnes en del programmer for dette, men jeg har laget et regneark som jeg tenkte andre også kunne få bruke.
Jeg har bare listet opp de matvarene jeg bruker, men det er veldig enkelt å legge til "sine egne" varer.
Bruksanvisning (for de som måtte trenge det):
I de grå feltene skriver du inn antall gram av de forskjellige matvarene til hvert måltid.
Til høyre ser man: Energiprosent (gul bakgrunn) og totalt antall gram av karber, prot. osv (lys "grønn" bakgrunn)
Skriv inn "tot antall gram av karber, prot. osv" for hvert måltid oppe til venstre der det står frokost, lunsj osv (grønn bakgrunn også her).
Helt oppe til høyre (gul bakgrunn) vil dagens totale energiprosent dukke opp
Jeg har ikke laga den så avansert at tallene for hver dag lagres. Hvis det skulle være ønskelig så kan man bare lagre en kopi for hver dag.
Forholdstallet er bare en rask og enkel måte for å beregne hvordan du ligger an for hvert måltid.
Dersom du spiser (i gram) like mye fett som summen av karber og proteiner så blir forholdstallet 1.
Eks: 30g fett/(5g karbo + 25g prot,) = 1
Ved denne fordelingen blir energiprosenten ca 5 - 25 - 70 (karber - prot. - fett)
Etter Skaldemanns opplegg er forholdstall 1 eller større bra.
Hvis du lurer på om en matvare er "bra" så er det lettere å se på innholdsfortegnelsen og regne ut forholdstallet enn energiprosenten.
Jeg tok det med i regnearket bare for å ha det med egentlig...
Hei. Dette var bare så supert synes jeg, takk skal du ha! :D
Men jeg har et spørsmål angående verdiene av det du har lagt inn. Hvor har du funnet dette? Noen av tallene stemmer ikke med de jeg har skjønner du så jeg lurer på hvor feilen ligger. Ta f.eks kjøttdeig fra Gilde. På min kjøttdeig tatt opp idag står det null karber, men i tabellen din står det 0,3. Og for egg står det 0,9 i den store matvaretabellen, mens du opererer med 1,4. Hva er det som er rett egenllig??
Håper du kan gi meg noen tanker og tilbakemeldinger rundt dette da jeg blir litt usikker på hvilke tall jeg skal velge når jeg legger innn maten jeg har spist i tabellen din :p
Ehh.. Husker ikke hvor jeg fant de tallene på kjøttdeig fra Gilde. Mest sannsynlig stod det på en kjøttdeigpakke.
Men det er jo enkelt å legge inn egne tall. For min del så ser jeg alltid etter på innholdsfortegnelsen og forandrer tallene alt etter hva jeg spiser.
På skillearket "Div kjøtt, Gilde" (nederst til venstre) er det en tabell som jeg hentet fra Gilde.no, men det står ikke kjøttdeig der.
Når det gjelder tallene for egg, så "strides de lærde" har jeg inntrykk av. De tallene i regnearket er hentet fra "Excelfil - Næringstabell med 285 norske matvarer".
Tabellen finner du her: lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser
Jeg har sett mange forskjellige tall på egg, så jeg tok det med høyeste karbo-verdier for å være på den sikre siden.
Ok, takk skal du ha. Men veldig dumt at de opererer med forskjellige tall da. Ser det også på brokkolien hvor min tabell har 3.1 karber pr. 100 gram. Men men, får ta det på skjønn da skjønner jeg :rolleyes:
Har du fylt ut verdiene for frokost, lunsj, middag, kvelds?
Tror formelen til forholdstallet kun går på det du legger inn der. Hvis du kun fyller ut nederst der matvarene er listet opp vil det ikke registreres på forholdstallet.
Takk for at du deler! :D
det tok sin tid før jeg kom i gang med skjemaet, men det er veldig greit.
Lista over matvarer blir stadig lengre... :blomster:
Meg å tall henger ikke sammen, kan du forklare hvordan du skriver inn feks frokost som er 1 egg 1ss olje 75g bacon. Tusen takk for et svar, vis noen kan svare meg da ;)
Jeg syns dette er et kjempegreit regneark.
Det er så kjekt å legge inn sine egne matvarer. Vi kjøper jo gjerne forskjellige merker, og ett merke kan ha forskjellige mengder protein/fett/karbo pr. 100 g i forhold til et annet merke...
Jeg har tillatt meg å lage et par bilder for å illustrere hvor de forskjellige tall skal skrives og hvor resten havner.
Les hva Homer skriver: Skriv antall gram mat i de grå feltene.
Jeg har lagt inn et tenkt måltid i det første bildet, ført tallene fra den grønne linja på høyre side opp på den linja hvor det står Frokost. Se pilene.
Så sletter jeg alt fra de grå rutene så de er klare til neste måltid.
I det neste bildet har jeg satt opp et nytt tenkt måltid. Ingrediensene er så langt ned på lista mi at de er utafor bildet, men resultatene ser du på den grønne linja på høyre side. Tallene derfra er ført opp til Lunsj-linja.
Og sånn er det bare å fortsette med alt man dytter i seg... :D
De gule feltene endrer seg automatisk.
Igjen, :lesebok: les Homers beskrivelse og se på bildene...
Håper dette gir litt ekstra starthjelp med dette kjekke regnearket.
Jeg slet også med en gang, men i dag greier jeg meg ikke uten...
Wow, nå fikk jeg plutselig vesentlig mer oversikt! Dette var flott! :)
Jeg har et lite spørsmål ang. arket "Kcal_vekt" hvor man fyller inn vekten og dermed får oppgitt min. og max. kcal per dag: hvor er disse tallene hentet fra? Skaldeman er lite opptatt av kalorier, så vidt jeg har forstått, men jeg har også skjønt at noen trenger å telle kaloriene for å gå ned i vekt - er det for de sistnevnte disse tallene gjelder?
Formelen i arket "Kcal_vekt" mener jeg å huske er fra en formel Nille la ut her en gang. Det er så lenge siden at jeg ikke husker hvor og når...
Det stemmer som du sier at Skaldeman ikke er så opptatt av kcal, men han sier jo at hvis du spiser mer enn du trenger går du ikke ned noe særlig heller. For min del må jeg holde meg under 2000 kcal hvis jeg skal gå ned...
TUSEN TUUUUUSEN TAKK, måtte ha det inn med teskje men nå tror jeg at jeg skjønner .
spørmål, er det virkelig forskjell i karbo og fett å sånn på rått og kokt egg?
hva bør forholdstallet ligge på skaldemann fakir? jeg endte opp med 1,29:1 i går er det bra?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.