< Tilbake til oversikten

Syk av å spise sunt og nok?

HP sa for siden:

Gikk å tenkte litt her når jeg gikk hjem igjen fra skolen. Fordi jeg ikke klarte å være der... :(

Jeg er sjuk idag, brygget noen dager, ok i morges - spiste en skikkelig god og næringsrik frokost (var flink med maten i går også), og når jeg hadde levert poden i barnehagen, og satt med ned på skolen - så bare slo det til. :confused:

Jeg lurer rett å slett litt på om der er sammenheng her?

Jeg mener: At det å være syk innimellom er en helsefremmende, livsforlengende og naturlig del av å være menneske.

Nå snakker jeg ikke om kreft, nervesykdommer eller andre kroniske tilstander. Ei heller om mennesker som allerede er syke, eller svake av ukjente årsaker, som pådrar seg en forkjølelese eller feber. Bare så det er sagt.

Jeg mener å ha lest at det ikke er uvanlig å bli litt småsjuk når en tar til på induksjonen. Og jeg har erfart selv, at når en som over lang tid ikke har tilført kroppen sin tilstrekkelig og riktig næring, så hender det at en rett og slett blir sjuk når en tar seg i nakken. Det føles jo som en straff, men jeg tror ikke det er det... Jeg tror det er kroppen som renser seg, og setter igang en tidligere nedprioritert oppbyggende immunprosess rett og seltt fordi den nå har overskuddet til det.

Det er jo slik at hvis en over en periode har hatt ett høyt stressnivå, eller aktivering, så må en stresse rolig ned for å unngå å bli syk. Om en går fra 5 dager med fysisk og mental stress til en helg med total fysisk og mental avspenning, så risikerer en å bli sjuk. Dette kan jo tolkes som at kroppen vil fortsette å være i den avslappede tilstanden, og nekter å stresse igjen.

Jeg kjenner noen mennesker som aldri blir syke, aldri får feber. Dette er de samme menneskene som spiser hvitt brød, masse poteter, og sparsommelig med fett og protein...

Er det en sammenheng her?

Fedonisten sa for siden:

Følger tankegangen din HP! Og tror du er inne på noe vesentlig her. Et annet eksempel er jo alle de titusenvis som har stressende jobber, men tar fullstendig fri i helgene - og hva lider de av? Jo den såkalte "week-end-hodepinen". Det jeg syns er skummelt med at sånne ting skjer i kroppen - er ikke HVA som skjer, men HVORDAN vi som blir rammet av det håndterer det!

Kjenner blant annet flere som hardnakket hevder at de "ikke tåler å ha fri" for da blir de syke.... Og mange jeg har møtt påstår at de "ikke tåler grove brødsorter" for da får de diare og blir syke...... Men loff går merkelig nok bra...

Tror dette for mange blir en unnskyldning og et påskudd for IKKE Å ENDRE LIVSSTIL - selv om de kanskje innerst inne VET at kroppen sender dem klare signaler om at de må endre kurs.

Syns du gjorde klokt i å gå hjem i dag - og lyttet til kroppen din som yoga-instruktøren min snakket så mye om i går.

Namaste fra Fedonisten

HP sa for siden:

Namaste! :klem:

MHM sa for siden:

Jeg følger deg også! Jeg er syk i absolutt alle ferier. Rekker gjerne to ulike sykdommer også (eks forkjølelese + omgangssyke, eller kink i ryggen + bihulebetennelse). Og hver gang jeg legger om kostholdet radikalt til lav-karbo, så spretter kvisene ut, og jeg får mye magevondt, diaré, hodepine m.m. Nå er det en måned siden MUP startet, og jeg holder på å "renses" fortsatt. For jeg ser på det som rensing. Klart; det kan være demotiverende å få vondt i magen når man spiser bra, mens når man spiser hveteboller og sjokolade til det tyter ut av ørene, ja se da fungerer magen fint.... Men det er mye annet som ikke fungerer på høy-karbo da, så totalt sett føler jeg meg bedre likevel.

Iset sa for siden:

Da jeg gikk på Helsekost Fagskolen i forfjor, snakket læreren vår (Frede Damgaard, en av Nordens fremste ernæringseksperter) om dette.
Mange skryter av at de aldri er syke. Dde har kanskje ikke vært syke på 20 år, men plutselig får de kreft.
Fordi det å være syk er faktisk et tegn på at kroppen fungerer! Immunforsvaret trenger å få jobbe litt innimellom.

:)

HP sa for siden:

Finnes der noe vitenskap omkring dette? Tenker da spesiellt på kostens innvirkning på immunsystemets aktivitet. Vet der finnes om stress, i forbindelse med det parasympatiske og sympatiske nervesystem, men kosten?

Påvirker den også nervesystemet på samme måten som stress?

(Tenk hvilket tungtveiende argument dette er!)

Begod sa for siden:

Dette er jeg helt enig i , er man aldri syk( forskjølelse , influensa , osv.) så kan det være fordi immunforsvaret fungerer dårlig.

Slik at man kan få andre og alvorligere sykdommer senere i livet.

Ikke noe vitenskapelig dette, bare noe jeg tror.

MHM sa for siden:

Det finnes masse på omega-3 og omega-6 som styrer ulike eikosanoider i kroppen, som igjen styrer immunforsvaret. Altså at du får bedre immunforsvar av å spise mye riktig fett (olivenolje, tran m.m.). Om det er gjort noe på lav-karbo og immunforsvar vet jeg ikke. Jo, i den forstand at lavere insulin gir mindre negative eikosanoider, som igjen gir bedre immunforsvar. Dette må vi finne ut enda mer om!

Frede Damgaard er bra!

HP sa for siden:

Jeg tenker ikke på spesielle næringstoffer, for det synes jeg blir helt feil. Ta omega3 så blir du klok,sunn og frisk liksom... Den lurer ikke meg... :snill:

Hele pakka må til!

Nå har jeg ingen ketostix, men jeg tipper at jeg er 'border-line' ketose nå... Og det vil vel si at insulinproduksjonen er 'normalisert', og da kan immunsystemet ta knekken på denne infeksjonen jeg har brygget på i flere dager... :ja:

Hmm... Folk trenger liksom grunner til å spise sundt da, mer enn konkrete næringstoffer... Jeg tror at mange tenker at: 'Jeg tar jo multivitamin og tran, så da kan jeg drikke colaen min med god samvittighet!' liksom... :rolleyes:

guro sa for siden:

Akupunktøern min sa noe om dette temaet sist uke. Hun sa at man skulle huske
på at en kostomlegging er en stor omvelting for kroppen, den krever energi.

Også, HP, hadde du sett MHM forklare hele sammenhengen med omega fettsyrer og hormoner og slik på ordentlig, så tror jeg du hadde blitt litt overbevist du også!

HP sa for siden:

Det er jeg ikke i tvil om... ;)

Men dette har ikke bare sånn direkte med hormoner å gjøre tenker jeg... I hvertfall ikke innenfor de forklaringsmodellene jeg har hørt/lest. For du har jo eksempelet til fedonisten om grovt brød og treg mage... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.