Jeg har da en BMI på ufattelige 36, og har nettopp begynt å bruke VG's vektklubb verktøy, for å beregne hva jeg får i meg, og der har de lagt opp til at man skal få i seg 65% karbohydrater, mens ketolysekuren mener det stikk motsatte at det bare er å kjøre på med fett, og nesten kutte ut karbos helt.
@_@ Jeg er forvirret.
Dessuten bor jeg enda hjemme, siden jeg studerer, og siden det er mor sjøl som bestemmer maten blir det vanskelig å gå over til kun fett, men hvis ketolysekuren er så vanvittig bra, bør jeg kanskje teste den ut, og lage maten min selv.
anbefaler deg å lese dokumentasjonen bak de to forskjellige retningene.
Lavkarbo har f.eks Lutz (Bedre uten brød-bok) og i bladet Mat&Helse (finnes artikler på nettet også) er det veldig mye om teorien bak hvorfor fett er bra og hva slags fett som er bra, og hva karbohydrater gjør med kroppen.
Mitt inntrykk er at høykarbo har lite forklaringer på hvorfor det skal være bra for kroppen. De sier stort sett "mer fett i kosten, gir mer fett på kroppen".
Jeg går ikke på ketolyse, men spiser generell lavkarbo, som for meg betyr at jeg ikke spiser: sukker, mel, ris, poteter eller mais. Ellers spiser jeg stort sett det aller meste.
Lykke til!
Surf gjerne innom journalene og oppskriftene for å finne ut mer!
Skjønner godt hvorfor du blir forvirret, men det er enkelt og greit to helt totalt motsatte meninger om hvilket kosthold som er best! Håper du finner ut gledene med dette kostholdet her! Selv om du bor hjemme trenger det ikke være så vanskelig å kjøre et litt alternativt kosthold. Du kan sikkert spise mye av det moren din lager, men med små endringer. Kutte potetene, spise mer grønnsaker (av de riktige) og ha litt ekstra fett på. Bruk forumet flittig, og les mye om de ulike kurene her, så lærer du mye!
Ja!! Om noen forteller deg at du spiser feil(!) ignorer det!
Vi har alle her inne hatt våre tvil, men vekten og prøver hos leger viser noe helt annet..
Kutt karbene og stol på at fettet, proteinene og de få karbene du spiser hjelper deg videre mot ett bedre liv!
Jeg er overbevist for lenge siden! :D 8 kg ned for meg på 7 uker! Hadde en pangstart da, men.... likevel....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.