< Tilbake til oversikten

Hvor mye vann er for mye?

Zenia sa for siden:

Jeg ser at det er flere som drikker mye (mye!) vann hver dag, men hvor mye er egentlig for mye? Jeg har hørt at man skal drikke maks 3 liter om dagen, og at man burde holde seg mellom 2 - 2,5 om man ikke trener mye, det på grunn av belastningen på nyrene. Jeg har hørt at om man får i seg rundt 2 liter er dette optimalt for kroppen, og den får det vannet den trenger til alle prosesser og utskillelser. Er det noen som har et vitenskapelig svar på dette?

nellie sa for siden:

Hmm. Man hører veldig mye, så det er neimen ikke lett å vite hva man skal tro. Det eneste jeg vet er at jeg har hørt at man ikke skal overskride 1 liter pr 10 kilo kroppsvekt.. Jeg merker at når jeg drikker for mye vann, så føler jeg meg litt "Matt" og trenger salt, men det går alltid over når jeg drikker litt farris..

Tror i grunn at når man kjenner at man er tørst, så bør man drikke.. Noen dager drikker jeg 3 liter, andre kan jeg komme opp i 5-6 liter.. Tror enda ikke nyrene mine har brutt sammen på grunn av overbelastning..

paprika sa for siden:

Det filtreres 12000 liter væske (blod) gjennom nyrene per døgn (Jo, du leste riktig). Det blir absorbert, skilt ut, reabsorbert og avfallsstoffet blir urin. Med dette i bakhodet er det kanskje logisk at man ikke bare skal glugge innpå med litervis. Det vanlige er at man bør drikke 1 - 1,5 liter væske (vann) pr dag når man bruker et "vanlig" kosthold. For oss som holder på med lavkarbo, er ikke dette nok. Vi bør drikke 2,5 - 3 liter i tillegg til den væsken vi får i oss gjennom mat. Jeg merker at jeg er mer tørst når jeg er på lavkarbo, så jeg drikker i grunnen når jeg er tørst.

nellie sa for siden:

hvis man skal høre på de der, så har jeg nok ganske så kraftig diabetes. Huff.

nellie sa for siden:

jeg burde egentlig også vært dø

Tuppen sa for siden:

jeg også!!

men ang det med vann inntaket mitt... jeg klarte ikke å få i meg mer enn 1-3 liter vann før... men etter jeg startet å trene hardt så har jeg null problemer med å få i meg 5 - 8 liter vann.... joda- det fører til mange toalett besøker..... men det funker bra for meg... men dette har ikke pågått lenge da... bare under trening så får jeg i meg minst 2 liter vann

jeg veier 100g mer... men det er jo pga muskler!

nellie sa for siden:

Jeg vet med megselv. Selvom jeg IKKE er på ketolyse, så klarer jeg heeelt fint å drikke 5-6 liter om dagen. Første jeg gjør når jeg står opp er å helle på med 1 liter med lunka vann. Tror det er sånn at jo mer vann man drikker, jo mer trenger man.
Innimellom så kjenner jeg at jeg ikke orker mer, da drikker man jo ikke mer. Kjenn etter og hør på hva kroppen sier! Du kjenner jo når du kjenner deg tørr, og når du kjenner deg balansert.

Kitt sa for siden:

Jeg har nesten ikke tørste -følelse. Aldri hatt det. Har vært dehydrert på grensen til det farlige flere ganger. Blir kvalm av å drikke mye og kan fint klare meg i timesvis uten å merke at jeg blir det minste tørst, selv i 40 varmegrader eller etter en hard treningsøkt.
Må tvinge meg til å drikke vann (som jeg aldri har likt, dårlig kommunalt vann der jeg vokste opp) og bare det å huske å drikke er en kamp i seg selv.

Må ta tabletter med drikke, så da prøver jeg å få i meg litt ekstra når jeg først må drikke noe.

Jammen er folk forskjellige!:rolleyes:

nellie sa for siden:

men når du VET at du ikke kjenner tørstefølelse så vet du jo at du må drikke selvom du ikke gjør det:)

At folk er forskjellige er en ting. At det er mye rare teorier ute og går om hver eneste sak man kan tenke seg i hele verden er en annen, men jeg kan godt omformulere og si:

HVIS man har den egenskapen at man kjenner tørstefølelse og tåler å drikke og HVIS du kjenner jo når du kjenner deg tørr, og når du kjenner deg balansert, så hør på hva kroppen har å si. :)

Hvis ikke, så har du sikkert lagt deg opp dine vaner for å holde væskebalansen i sjakk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.