< Tilbake til oversikten

God ide for bruk av skjørost?

Zincite sa for siden:

Var på meny i dag. Synes den økologiske rømmen fra Røros er rene delikatessen. Passer derfor på når jeg er i nærheten (og har råd) til å ta med et par bokser. I dag hadde de skjørost også. Og siden jeg gjerne støtter mindre produsenter og økologiske produsenter tok jeg med en boks. Har søkt her uten å finne mange idéer. Helt sikkert godt med litt rømme og valnøtter og kanskje noen få bær til frokost eller kveldskos... Tror jeg. Men lurer altså på om noen har gode tradisjoner eller idéer for bruk? Ellers går det sikkert an med litt eksprimentering :D bare inspirasjonen slår til. Og det gjør den jo når man minst venter det ;)

Distrea sa for siden:

Skjørost..... :o??

Zincite sa for siden:

Skjørost - "fremmstilles av mjølk som syrnes og varmes forsiktig. Ostemassen løftes ut av mysa på riktig tidspunkt". Tenkte det kunne være et alternativ på proteinsida :). Tåler sure melkeprodukter bedre enn søte :) og spennende med uvante ting.
100g - 21g proteiner, 0,6g fett :eek:, 2g karbohydrater
Og når jeg leste på andre sida :" Serveres tradisjonelt i Rørostraktene med rømme, litt sukker og med spekemat og flatbrød". Foreslås også at den bør prøves i salat. Kan se litt ut som cottage cheese..
Så får vurdere spekemat i morgen :D kan få sommerfornemmelser av slikt :)

bibi sa for siden:

ÅÅÅÅ - det hørtes godt ut!!! Spekemat og salat....

Må prøve å få tak i skjørost i morgen! :)

lillemeg88 sa for siden:

bumper opp denne tråden jeg! ble så nyskjerrig på denne skjørosten når jeg så den i butikken, så jeg kjøpte den med meg :) men jeg aaner ikke hva det brukes til :P er det noen som vet, eller som har noen forslag til bruksområder??

Photobscura sa for siden:

Dette spiste vi mye av da jeg vokste opp. Jeg kommer fra en bygd rett ved Sør-Trøndelagsgrensen, så mye av mattradisjonene våre er påvirka av det.

Vi blanda helt enkelt skjørost med en blanding av rømme og kefir. Man kan sikkert droppe kefiren, jeg antar det er like så godt med bare seterrømme. Og så drysset vi jo sukker over, da, men det kan lett byttes ut med sukrin/splenda, og så hadde vi gjerne tørket kjøtt eller spekepølse ved siden av. Utrolig godt!
Skjørost minner litt om cottage cheese, men er tørrere, og personlig synes jeg det smaker MYE bedre.

Dette var en dessert vi alltid spiste ute på verandaen på sommeren! Fine minner. :)

lillemeg88 sa for siden:

tusen takk for tips :)

blucher sa for siden:

Skjørost og rømme og spekemat er digg!
Har spist dette på ferie i østerdalen.

Connie_88_ sa for siden:

Dette spiste jeg sååååå mye av når jeg var liten (takk bestemor)
Vi brukte sætherrømme, skjørost, sukker og ferske bringebær/blåbær/skogsbær på toppen! Husk veeeeldig få bær, kan bli litt kvalmene med for mye;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.