< Tilbake til oversikten

ME (myalgisk encefalopati)

MHM sa for siden:

Myalgisk encefalopati er en kompleks sykdom med mange symptomer særlig knyttet til sentralnervesystemet og muskulatur.

Hovedproblemet ved M.E. er at det pr. i dag ikke er utviklet en enkel og entydig prøve som objektivt kan påvise sykdommen. Det er pasientens symptomer og sykehistorie som er utgangspunktet, og det kan ta lang tid å få stilt denne diagnosen.

M.E. omfatter ét karakteristisk hovedsymptom og en mengde tilleggssymptomer. Samlet gir disse et særegent sykdomsmønster. Symptomene er langvarige (min. 6 måneder til flere år) og det gjennomsnittlige aktivitetsnivå er betydelig redusert (mer enn 50%).

Sykdommen er også kjent under navn som bl. a Myalgisk Encefalomyelitt, Post Viral Fatigue Syndrome (PVFS), Postviralt Utmattelsessyndrom, Chronic Fatigue and [font=Times New Roman]Immune Dysfunction Syndrom (CFIDS), som alle er undergrupper av Chronic Fatigue Syndromes (CFS - Kroniske Utmattelsessyndromer).

1. [size=3][font=Times New Roman]ME/PVFS vil kunne forekomme sammen med andre sykdommer og tilstander
    med mange av de samme symptomene og fysiske funnene (Se hovedkriterium a.)

HP sa for siden:

Spennende... Men hvorfor? Kjenner du noen med dette? :snill:

MHM sa for siden:

Se "Min Plan" for i dag. Lot dere bare tygge litt på denne først....

guro sa for siden:

Ta en titt her også. Dette er korte artikler om Utbrenthet variasjoner - riktignok ikke så vitenskapelige i formen som de materalet som ME-foreningen har. Jeg synes i hverfall at dette også gir noen forklaringsmodeller.

www.nettpsykiateren.no/index.php?catid=11

MHM sa for siden:

Tusen takk for tipset Guro!

beady sa for siden:

Jeg vet ikke helt hvorfor denne tråden har oppstått, fant ikke innlegget ""Min Plan" for i dag" som er nevnt over...

Men til opplysning er ME en nevrologisk diagnose klassifisert i WHO's klassifiseringssystem ICD med kode ICD93.3 under nevrologiske lidelser.

Et annet ord på ME som er mye brukt i Norge er Postviralt utmattelsessyndrom.

Begrepet utbrenthet hører til under mentale lidelser, og har ikke noe med denne diagnosen å gjøre. Begrepet kronisk utmattelse er kun et symptom, ikke en diagnose i seg selv.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.