Myalgisk encefalopati er en kompleks sykdom med mange symptomer særlig knyttet til sentralnervesystemet og muskulatur.
Hovedproblemet ved M.E. er at det pr. i dag ikke er utviklet en enkel og entydig prøve som objektivt kan påvise sykdommen. Det er pasientens symptomer og sykehistorie som er utgangspunktet, og det kan ta lang tid å få stilt denne diagnosen.
M.E. omfatter ét karakteristisk hovedsymptom og en mengde tilleggssymptomer. Samlet gir disse et særegent sykdomsmønster. Symptomene er langvarige (min. 6 måneder til flere år) og det gjennomsnittlige aktivitetsnivå er betydelig redusert (mer enn 50%).
Sykdommen er også kjent under navn som bl. a Myalgisk Encefalomyelitt, Post Viral Fatigue Syndrome (PVFS), Postviralt Utmattelsessyndrom, Chronic Fatigue and [font=Times New Roman]Immune Dysfunction Syndrom (CFIDS), som alle er undergrupper av Chronic Fatigue Syndromes (CFS - Kroniske Utmattelsessyndromer).
[size=3][font=Times New Roman]ME/PVFS vil kunne forekomme sammen med andre sykdommer og tilstander
med mange av de samme symptomene og fysiske funnene (Se hovedkriterium a.)
Ta en titt her også. Dette er korte artikler om Utbrenthet variasjoner - riktignok ikke så vitenskapelige i formen som de materalet som ME-foreningen har. Jeg synes i hverfall at dette også gir noen forklaringsmodeller.
En spennedne artikkel som forklarer ME/Kronisk utmattelse som dysautonomi, en uballanse i det autonome nervesystem. Dette 'ubeviste' nervesystem styrer puls, blodsirkulasjon og fordøyelseblant annet.
Jeg vet ikke helt hvorfor denne tråden har oppstått, fant ikke innlegget ""Min Plan" for i dag" som er nevnt over...
Men til opplysning er ME en nevrologisk diagnose klassifisert i WHO's klassifiseringssystem ICD med kode ICD93.3 under nevrologiske lidelser.
Et annet ord på ME som er mye brukt i Norge er Postviralt utmattelsessyndrom.
Begrepet utbrenthet hører til under mentale lidelser, og har ikke noe med denne diagnosen å gjøre. Begrepet kronisk utmattelse er kun et symptom, ikke en diagnose i seg selv.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.