Hei!
Har kjøpt et brød som heter afrodite på rema 1000. har smakt det før men visste ikke at det var lavkarbo. det er kjempegodt og saftig, uten å bli sagmugg...
Men: er det virkelig bare 20 karber pr. 100g?? Er det slik at bare sukkerartene skal telles??? Det står 20g karber, hvorav 1, noe sukkerarter. Jeg fikk to tynne skiver på 50 gram, har regnet 10 karber jeg da, bare for å være sikker????
20 karber pr 100 g er mye. Leste en tråd om det her om dagen, men finner den ikke igjen.
men nhvartfall, hvis du har spist 50 gr av dette brødet på en dag så har du i kun det fått i deg 10 karber, og hvis du har spist 100 gr så snakker vi om 20 karber.
Du vet, karbene skal i hovedsak komme fra grønnsaker ;)
Dette er med andre ord ikke noe for oss som er på ketogen kost :mad:
Takk for svar, dere!!!
Jeg får i meg ca 2 karber til frokost(lollypopbrød), max 4 til lunsj (grønnsaker) og 4 til middag(grønnsaker). hvis jeg tar to skiver, totalt 50 gram, altså 10 karber, blir det totalt 20 karber. Det går vel greit selv på ketose???
I dag lagde jeg "ostesmørbrød" med smør, stekt kjøttdeig og masse ost, det ble nydelig!!!! Hvis jeg tenker skaldemansk, så er det nokså stor andel av måltidet som er fett og protein, men har ikke regnet forholdstall, gidder ikke.
Jeg anbefaler deg å droppe det, men hvis det passer deg bedre å spise det brødet enn å spise mer grønnsaker eller rømme og fløte, så prøver du, går du ned så er det bare å fortsette :)
Det var ei her inne som skrev at en skive av dette brødet bare inneholder 2 gram karbo, men da må jo skiven veie 10 gram (vanlig størrelse er ca. 30-40 gram) og det blir jo bare en liten flis vel?
Tror man må finne ut det som passer for seg selv jeg. Vi er alle forskjellige. Jeg har også brukt dette brødet av og til når jeg har vært i ketose. Men har brukt kun en tynn brødskive pr dag, som f.eks ostesmørbrød eller med pizzafyll eller med massevis av godt pålegg så jeg blir god og mett.
Har ferdig oppskåret brød i fryseren. Da kan jeg slenge med meg en skive på jobb når jeg ikke har rukket å lage ordentlig lunsj (2 små barn hjemme;)) Vi har masse pålegg på jobb, så derfor veldig enkelt med ostesmørbrød osv.
Jeg har brukt dette brødet fordi jeg ikke er så glad i de brød-erstatningene jeg har prøvd. Men altså i veldig små mengder. Det er ikke brødet som skal gjøre deg mett.
Helt enig i at man bør velge det som passer best, jeg teller jo feks. ikke karber selv men så skal jeg ikke ned i vekt heller. MEN om man feks. går på Skaldeman, Ketolyse eller annet lignende, skal man jo holde seg unna for mye karber, og på Ketolyse og Atkins induksjon har man jo et visst antall karber å forholde seg til daglig, og da blir det fort for mye om man spiser slike brød. Så om man har en tilbøyelighet for å spise slikt, bør man kanskje velge en annen filosofi. :)
Men man gjør jo selvsagt det som passer en selv best, alle kropper er jo forskjellige.
Det er helt klart at de som går på Ketolyse, Atkins Induksjon eller en annen diett med under 50 karber pr dag IKKE bør bruke karbkvoten sin på Afrodite brødet. Men det er et utmerket produkt for de på Lindberg og de som vedlikeholder.
Følger man Ketolyse og Atkins skal hovedvekten av karbene bestå av grønnsaker og absolutt IKKE brukes på brød til 20 karber pr 100 gram. Da får man ikke i seg de næringsstoffene kroppen trenger i løpet av en dag. (Det er tusenvis av viktige vitaminer og mineraler i grønnsakene som ikke finnes i brødet, men som kroppen trenger på ketogen kosthold, det har ikke bare med antall karber å gjøre, men med sammensetningen av maten).
Vel, man kan selvfølgelig spise det om man absolutt vil, men da følger man ikke Ketolysekuren eller Atkins .....;)
helt klart man må gjøre som man selv vil, men hvis noen spør om råd,
da svarer jeg ut i fra det som er best til den filosofien de følger.
og det er jo litt synd da, at noen som feks går på streng ketolyse, atkins, eller skaldeman tror det er 2 karber pr skive når det egentlig er mellom 10 og 20.
Mente ikke at det var et konkret råd om å fortsette å spise brødet da, bare å fortelle hva jeg har gjordt av og til ;)
Spiste nok mest tilnærmet lik Ketolyse da jeg var i ketose og ja de fleste karbene kom fra grønnsaker. Men som sagt har jeg to små barn hjemme som kommer før jeg tenker på meg selv. Derfor tyr jeg til dette brødet innimellom, når jeg ikke rekker å ordne noe eller har fått bunkret opp nye råvarer fra butikken (hatt veldig mye syke barn i perioder)
Nå skal det vel sies også at jeg stresser ikke med å gå ned i vekt heller. Har valgt lavkarbo for livet jeg og så lenge det går nedover er jeg fornøyd :rolleyes:
å jøss da har jeg sett helt feil,jobber sammen med ei som har gått på ketolyse og går der enda, ho har gått ned 45 kilo og ble skjeleglad når ho oppdaget det brødet
var ho som tipset meg om det ,,
så det får jeg se og få sagt i fra til ho
men takk til dere som ga opplysningen
noen som har en oppskrift på en brøderstatning som en kan legge pålegg på
har liksom ikke lyst på egg og bacon og sånt kl. 6 om morran
og hvordan er det med salt , burde man bruke lite av det
og kanskje noen vet hvor mye karbo det er i pannekakene til eurodietten , jeg har noen få produkter igjen fra jeg gikk på eurodietten , kan jeg bruke de tro
Tror det er endel karbo i Eurodiet-produktene i forhold til ketolyse og sånt, men du må nesten sjekke på pakkene. :)
Jeg har en god brødoppskrift her, har fått MYE skryt for den nedover i den tråden. Ellers skryter de også av Lollipop-brødet. Anbefaler deg å lese litt nedover i begge trådene, for noen ganger forandrer brukerne på oppskriftene og gjør dem enda bedre. :)
Tro meg, mitt brød er iallfall superlett å lage. Skal ikke eltes eller noe som helst, bare røres sammen (feks. i maskin) og helles i en form og stekes. Voila. :D
Bare husk å la det avkjøles før du skjærer i det, da holder skivene seg penere og smuler mindre.
da blir det brød baking og europannekaka blir liggende i ro
takk for tips og oppskrift
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.