Ja, det har jeg om dagen. Vet ikke hva det kommer av, kom plutselig på tirsdag og er der enda. Ikke uutholdelige smerter, mer ubehag. Værst på venstre side. Til å begynne med var det kjempevondt når jeg trakk pusten dypt, det er det ikke lenger, nå er det mer press/muring i området der og de nederste ribbeina. Hva kan dette være? Er det ett signal til meg fra kroppen om at 9 mnd på ketolyse holder tro? er ikke av typen som går til legen for småting, det må ha vart ganske lenge før jeg tar skrittet dit. Lever i troen på at det går over etterhvert...
Hvis det ikke kjennes ut som om du har "knekt et ribbein" da (selv om ingen har sparka deg i sida i det siste), for da kan du ha en nerve i klem i midtryggen. Jeg får det når jeg hoster for mye, får jo bronkitt til stadighet... Det som hjelper mot det er å "poppe" ryggen. Du ligger på gulvet strakt ut med armene, skuldrene på gulvet. OK på et teppe da. Med skuldrene og håndflatene i bakken så bøyer du beina sånn at knærne går opp i luftem og vender begge beina samtidig rett ut mot siden. Ta det heeelt med ro, bruk god tid, ligg på ene siden, så langt du greier, men altså skuldrene i gulvet. Du vrir da midten din. Så andre siden. Et par ganger på hver side. Du kjenner kanskje et lite pop i midtryggen, hensikt oppnådd! Kjennes deilig, bedring etter et pop på noen dager, alt etter hvor ille det var i begynnelsen.
Hadde det vært verst på høyre side, hadde jeg foreslått at du kunne ha problemer med galleblæren. Måtte fjerne min pga gallestein for 10 år siden.
Kommer gjerne på ettermiddag/kveld og gjør fantastisk vondt når man puster. Noen får ekstreme anfall, andre har mer diffuse smerter over tid.
Dersom det fortsetter, er nok en ultralydundersøkelse av magen å anbefale.
På venstre side under ribbena ligger magesekken. Merker du forskjell før og etter mat? Eller ut i fra hva du har spist?
Ta deg en tur til legen for å få en sjekk, så slipper du å gå å bekymre deg om det kan være noe. Det an jo være så mye, alt ifra muskelbrist til ribbeinsbrudd etc etc, og den beste til å stille en diagnose er nok legen. God bedring til deg:)
Megvel har et poeng..
Jeg lærte meg golf for en del år siden og da overbelastet jeg musklene i ryggen både titt og ofte. Du verden så mye vondt jeg hadde i ribbeina.... Så bekymre deg først og fremst over stive muskler langs ryggraden og mellom skulderbladene
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.