< Tilbake til oversikten

Ubehag i ribbeinsbuen/mellomgulvet

MorStine sa for siden:

Ja, det har jeg om dagen. Vet ikke hva det kommer av, kom plutselig på tirsdag og er der enda. Ikke uutholdelige smerter, mer ubehag. Værst på venstre side. Til å begynne med var det kjempevondt når jeg trakk pusten dypt, det er det ikke lenger, nå er det mer press/muring i området der og de nederste ribbeina. Hva kan dette være? Er det ett signal til meg fra kroppen om at 9 mnd på ketolyse holder tro? er ikke av typen som går til legen for småting, det må ha vart ganske lenge før jeg tar skrittet dit. Lever i troen på at det går over etterhvert...

Noen?

Megvel sa for siden:

Kommer vel litt an på?
en.wikipedia.org/wiki/Digestive_system
Det er magesekken som ligger under der. Er du stressa for tiden?

Hvis det ikke kjennes ut som om du har "knekt et ribbein" da (selv om ingen har sparka deg i sida i det siste), for da kan du ha en nerve i klem i midtryggen. Jeg får det når jeg hoster for mye, får jo bronkitt til stadighet... Det som hjelper mot det er å "poppe" ryggen. Du ligger på gulvet strakt ut med armene, skuldrene på gulvet. OK på et teppe da. Med skuldrene og håndflatene i bakken så bøyer du beina sånn at knærne går opp i luftem og vender begge beina samtidig rett ut mot siden. Ta det heeelt med ro, bruk god tid, ligg på ene siden, så langt du greier, men altså skuldrene i gulvet. Du vrir da midten din. Så andre siden. Et par ganger på hver side. Du kjenner kanskje et lite pop i midtryggen, hensikt oppnådd! Kjennes deilig, bedring etter et pop på noen dager, alt etter hvor ille det var i begynnelsen.

Lisbeth sa for siden:

Jeg har ikke noe råd eller svar.. men sånn har jeg hatt det de 3 siste dagene også. Det er verst på ettermiddagen/kvelden..

Kitt sa for siden:

Hadde det vært verst på høyre side, hadde jeg foreslått at du kunne ha problemer med galleblæren. Måtte fjerne min pga gallestein for 10 år siden.
Kommer gjerne på ettermiddag/kveld og gjør fantastisk vondt når man puster. Noen får ekstreme anfall, andre har mer diffuse smerter over tid.
Dersom det fortsetter, er nok en ultralydundersøkelse av magen å anbefale.

På venstre side under ribbena ligger magesekken. Merker du forskjell før og etter mat? Eller ut i fra hva du har spist?

ann74 sa for siden:

Ta deg en tur til legen for å få en sjekk, så slipper du å gå å bekymre deg om det kan være noe. Det an jo være så mye, alt ifra muskelbrist til ribbeinsbrudd etc etc, og den beste til å stille en diagnose er nok legen. God bedring til deg:)

energibunten sa for siden:

Megvel har et poeng..
Jeg lærte meg golf for en del år siden og da overbelastet jeg musklene i ryggen både titt og ofte. Du verden så mye vondt jeg hadde i ribbeina.... Så bekymre deg først og fremst over stive muskler langs ryggraden og mellom skulderbladene

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.