Er svært forelsket i cocosasjokoladen som det verserer oppskrift på her inne. :hearts::hearts: En fantasisk måte å få i meg nok cocosa på. Men ble litt sjokkert i butikken idag da jeg oppdaget at det var stor forskjell i karbohydratinnhold på mørk sjokolade. Har en hjemme fra før som er en ekstra mørk sjokolade (økologisk til og med) 87 % kakao. Denne inneholder 36,6 g karbo pr. 100 g. Den med minst karboinnhold jeg fant i min butikk var 86 % kakao og inneholder "bare" 19 g karbohydrat. Jeg forstår ikke hvorfor det kan være så stor forskjell når kakaoinnholdet er likt. Men til skrekk og advarsel, følg med på næringsinnholdet.
WoW. Jeg fant en med enda mindre karbohydtater. Cloetta Mørk choklad 72%. Inneholder 35 gram karbohydrater, hvorav 25 gram sukkeralkoholer. Da blir det vel bare 10 gram igjen.
Jeg klarer ikke å la være å sjekke sjokoladene når jeg går forbi. :_plystre:
Er det maltitol i dem går jeg i en STOOR ring utenom, ja - på lik linje med Mor Stine og Iset.
Nei, da holder vi oss til Premium Dark, tenker jeg - synes egentlig at 86% er den som funker best med Cocosa likevel. Og jeg som ikke kunne fordra mørk sjokolade før! :D
Jeg lurer på hva jeg ville synes om vanlig melkesjokolade nå...?
At det var noe skikkelig søtt klin.
Jeg fikk en melkesjokoladebit i hånda, bokstavelig talt, for en stund siden, og pga. omstendighetene måtte jeg bare spise den. Det var ikke noe godt nei, tungen krøllet seg fordi det var så søtt, og smaken var skikkelig kvalmende. Jeg blir nesten uvel av tanken.
Skal sjekke de mørke jeg finner i helsekosten neste gang jeg er innom, jeg spiser bare sjokkis som utskeielse og da har jeg ikke brydd meg om karbene.
Jeg hadde samme reaksjon på en hjemmelaget fudge her over nyttår. Holdt på å gå i gulvet, så søtt var det! :eek:
Kanskje best å ikke utfordre skjebnen....
Har lest hva dere alle har skrevet om maltitol. Kjøpte idag en sukkerfri
sjokolade på Rema,Anton Berg ,Inneholdt 46 KH pr 100 gr,hvorav 43 av
disse er maltitol. Kom da fram til at 100 gr sjokolade er 2 KH. Er dette rett?
Har spist hele plata på 45 gr jeg !! Klarte ikke å holde meg....
Bare det ikke blir noe magetrøbbel, men da har jeg kanskje lært!
Veldig mange her inne som ikke skal drikke melk da vettu. Har selv prøvd soyamelka, men må ærlig talt si at jeg synes melka er kvalmende vannaktig. Men jeg ser også inne på forumet her at det kan gå an å blande fløte og vann, men vet ikke hvordan det smaker jeg da :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.