Det er litt kjedelig når en tråd sporer helt av tema, så jeg følte for å lage en ny tråd for å stille noen spørsmål ved ting som altså ble nevnt i en annen avsporing. :)
Trekker du grenser mellom 'nettsamfunn' og 'virkelighet'? (Hvordan, hvorfor?) Hadde det som diskuteres på dette forumet, som et eksempel, vært annerledes, eller mer virkelig, dersom vi alle hadde møttes i et og samme rom noen kvelder i uken heller enn å kommunisere via tekst?
Gjelder andre regler for skriftlig kommunikasjon enn muntlig?
Har du opplevd å bli venner med noen gjennom skriftlige fora, eller er dette ikke noe du ser på som en mulighet? (For hvordan kan man bli glad i noen skriftlig hvis man ikke mener disse tingene er virkelige?) Er det man sier i en e-post eller en tekstmelding på noe vis mindre gyldig enn noe man sier over telefon?
Bare spørsmål, fra min side, uten at jeg vil utdype nærmere om mitt eget standpunkt ennå (skjønt jeg tror det går klart frem av spørsmålene jeg stiller) :) Håper dere har noe å si om temaet!
(Vil presisere at jeg ikke mener å angripe noen eller deres meninger - jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan folk forholder seg til kommunikasjon i forskjellige former)
Jeg mener forum kan sidestilles i nesten full grad med virkeligheten. Selvsagt blir vi litt mer anonyme, men vi ytrer vel våre meninger og spørsmål som vi ville ha gjort i virkeligheten?
Om vi heller hadde møttes som i en klubb, ville det kanskje FØLTES mer virkelig og kommunikasjonen ville blitt på en litt annen måte. Men like fullt så snakker vi jo med mennesker her inne også, derfor mener jeg det er virkelighet.
Jeg fant da en mann på nettet jeg.. han kom bare ramlende ut via et møtested og noen timer på ICQ. Sist jeg klemte på ham så var han veldig virkelig..:)
Alt vi kommuniserte om var ekte, og det var sant. Han hadde ikke omtalt seg som 20 år med six-pack, men som en halvgammel sofagris.. og det stemte jo ikke helt da, men han var den han ga seg ut for.
Jeg kjenner noen her inne, og kun få har jeg møtt i virkeligheten. Men jeg har da ikke noen grunn til å tvile på at folk er hva de gir seg ut for. Ikke her nei. Er folk ufordragelige her inne, så er de sikkert like fæle RL.
Nei, jeg tror man må bruke de vurderingsevnene man har i lomma og sile ut tull og tøys, så sitter man nok igjen med et ganske greit inntrykk av virkeligheten. Ja, også her inne på et nettsted.
Her inne er folk stort sett voksne, og høflige. Det er sjelden jeg ser banning på trykk, selv om mange ikke kan si en halv setning uten å ha bannet minst 2 ord. Bannord er det mange av, og det er også en del av språket, men man besinner seg på et sted der man kan risikere å tråkke religiøse på tærne.
Det blir jo omtrent som om jeg skulle lire av meg noen saftige gloser når jeg snakket i telefonen på jobb.. Det skulle tatt seg ut. Der kommer glosene mest fra motparten :)
Selvfølgelig er internett virkelig, det er som Lise sier; det sitter virkelige mennesker bak nickene som lever virkelige liv.
Å påstå noe annet kan oppfattes som en dårlig unnskyldning for å ikke tenke gjennom hva man skriver og jeg tenker ofte at slik ville ikke vedkommende ha formulert seg om det var en muntlig dialog.
Det er de samme høflighetsregler som gjelder på nettet som ellers. Noe annet skulle bare mangle og jeg tenker at det er viktig å spørre seg selv om man kan stå for det man skriver om man møter den andre IRL.
Enig med de over, det er jo virkelige mennesker bak nickene, og jeg har truffet en drøss med flotte mennesker over nettet, noen av dem har utviklet seg til livslange vennskap.
Men jeg mener allikevel det er en forskjell. Det skriftlige ord kan lett misforstås, uansett hvordan forfatteren formulerer seg. Man leser forskjellig og oppfatter innlegg forskjellig. Derfor bør man ikke ta alt så personlig når man leser ting på nettet. Jeg mener at dersom man er såpass hårsår at man ikke takler noen som helst "motgang" på nettet, bør man kanskje revurdere forumbruken. Alle fora er ikke like, dette forumet er jo et av de "koseligste" forumene jeg har vært på og her er det så og si ingen "skittkasting", mens på andre fora jeg er på går det litt mer heftig for seg.
Jeg har INGEN problemer med heftige diskusjoner (jeg liker det faktisk så lenge det er noenlunde saklig) men så tåler jeg det meste og vet at når jeg innlater meg i sånne diskusjoner KAN jeg ikke være hårsår, da hadde jeg heller skygget unna. For man kan virkelig ikke kreve at folk skriver og formulerer seg annerledes, folk vil alltid misforstå uansett.
På et fora foregår jo alt skriftlig og poenget er å diskutere. Da blir det fort litt annerledes enn i RL der man ofte møtes for å bare hygge seg og prate sammen. Man diskuterer ofte litt mer heftige tema (røyking, abort, religion osv) på internett og da blir det jo fort litt hissig. Sånn er det bare. Nå snakker jeg ikke om DETTE forumet, men om forumbruk generelt.
Jeg er ikke enig med deg, dette er et nettsamfunn, og jeg håper da virkelig at ingen anser dette som sin virkelig verden, eller sitt virkelige liv. Da har de nok større problemer.
Jeg sier derimot ikke at man ikke skal bry seg om hva man skriver, eller hvordan andre skulle oppfatte det,
Jeg kan ikke se hva som ikke er ekte her. Hvordan skiller du på det å skrive mail til venner, og det å skrive innlegg til venner her?
Det er jeg selvsagt enig med deg i. Men å kalle andre navn og sette negative merkelapper (som nazi og fanatisk), det stiller i en annen klasse enn om en person har et problemområde. Å kalle folk ting er ikke særlig hyggelig hverken på mail, face to face eller i et forum. Folkeskikk gjelder over alt mener jeg.
Det som er litt synd, er at sarkasme og ironi fort kan misoppfattes, men nå finnes det jo tusenvis av smileys som beskriver alle følelser (vi trenger jo snart bare å bruke smileys, for at folk skal forstå oss..), som man kan bruke for å fremheve hva man mener.
Tro meg, smileys kan også misforstås. :knegg: Denne :snill: blir feks. oppfattet som svært sarkastisk på de fleste fora jeg er på, mens på andre blir den brukt i hyggelig setting. Denne ;) blir også ofte sett på som litt negativ og hoven, alt etter hvordan innlegget er. Så smileys kan absolutt misforstås ja.
Ok.. :) Jeg bruker ikke så mye smileys: men jeg ser at den blå er en hovenblei. Hihi.
Kanskje en må skrive "varsko her - ironi på vei! ".
Mye tull på meg, men i bunn og grunn, er det jo seriøs..
Jeg har flere gode venninner som jeg har blitt kjent med gjennom nettforum.
Jeg mener også at det er liten grense mellom skriftlig kommunikasjon og muntlig. KLart det er lettere å være slem skriftlig, men samtidig så er det ikke det. Hva man sier muntlig og hva man sier skriftlig betyr som regel det samme. Er jeg slem med noen bevisst skriftlig så får jeg vondt i samvittigheten etterpå, og ber gjerne om unnskyldning.
At man skal kunne bruke navn o.l på andre bare fordi det er et nettforum er en uting.
Det betyr som regel det samme, men problemet er at det lett kan misforstås skriftlig. Dessuten, som jeg nevnte over, så blir det ofte litt høyere temperatur på nett enn i RL siden man i hovedsak er på et forum (prateforum) for å diskutere og ikke for å drikke kaffe og prate slik som i RL (avhengig av forumtype da). :)
Man kan helt fint bli kjent med folk gjennom hva man skriver. Mye ligger ofte mellom linjene også i måten man skriver ting på. Jeg traff pappan til dattera mi på nett jeg:D
Jeg har lyst til å skrive noe her jeg også, siden jeg gikk hardt ut mot bruken av ordet Nazi i denne sammenhengen.
Noen som tror jeg er hårsår? Drøm videre.
Dette landet var okkupert for ikke særlig lenge siden. Vi var ikke frie. Folk døde for å gjøre Norge fritt.
Du kan kalle meg ganske mye rart uten at jeg gidder å reagere, men når man til de grader er uopplyst og slenger om seg med begreper man ikke behersker så får man ingen sympati fra meg.
Nettsamfunn? Bullshit - dette er en likeverdig måte å kommunisere på. Jeg har bygd opp et kontaktnett over hele Europa av folk jeg besøker, eller som besøker meg. Jeg har også truffet en kone på nett.
Ville du kalt min gamle far for Nazi face to face? Tror han hadde flirt, og at du hadde mistet et par tenner.
Jeg har ikke noe mer å tilføye, jeg ikke kommer til å gi meg på dette, så forvent ingen unnskyldning herfra.
Blir glad av det dere har skrevet så langt, jeg. :) Det er integritet det handler om. Mer utfyllende innlegg til lørdag, nå må jeg finne en paraply og et fly!
Det er etter min mening viktigere å tenke seg om hva man skriver, om man kommuniserer skriftlig og ikke face to face.
Det er en del sperrer som forsvinner når man kommuniserer skriftlig, og man sier ofte ting man aldri ville turt å si muntlig. Man er mye tøffere i trynet på et nettsamfunn enn i der virkelige liv. Å tro noe annet er naivt. Oppi dette må man huske på at det skrevne ord alltid virker sterkere enn det talte. Det er i mange tilfelle fordi nyansene i språket forsvinner. Et ansiktsutrykk, kroppspråk son kan virke avvæpnende forsvinner og det finnes ingen "formildende" omstendigheter.
Dessverre er det mange som tror at anstendighetsregler man har ute i det virkelige liv ikke teller på nett. At man på nett ikke behøver å ta hensyn til vanlig normal høflighet OG at man ikke behøver å ta konsekvensen av hva man poster - er en gedigen misforståelse. En misforståelse som er ganske utbredt i aldergruppen 12 - 18. Eldre også, men spesielt der. Tror ikke mange er klarover hvordan internet funker. Ikke særlig morsomt om man har vrengt utav seg noe faenskap på nett, eller i verste fall postet bilder av seg selv i mer eller mindre uheldige postiturer/situasjoner. For det ligger der ute - både ordene og bildene. Og det kopieres og lagres.... De forsvinner ikke. Mange arbeidsgivere googler søkere. Han en mann som er lærer i ungdomsskolen og det er utrolig hvor mange elever (bare på den skolen) som allerede har fått livet sitt ødelagt på grunn av utvettig internetbruk/posting. Det er mobbing/trakkasering/posting og spredning av nakenbilder, fyllebilder og det som verre er. Noen ganger dessverre med selvmord som resultat. De sliter med å få både elever og foreldre til å skjønne rekkevidden og skadevirkningene av utvettig nettbruk.
Å tro at nettverdenen er adskilt fra det virkelige liv er i aller høyeste grad naivt. Man kan TRO at det er andre regler som gjelder, men det er det egentlig ikke. Det er i basis det samme. På internet kalles det ofte kotyme. Noe som også gjelder nettforum av forskjellig art. Man bør tilegne seg kunnskap om dette før man trør over alle grenser.
Som nettbruker som begynte med intranet (internt nett) for så å ha brukt nettet siden det ble tilgjengelig har jeg møtt og blitt kjent med en hel haug med forskjellige mennesker. Noen overfladiske, noen netttroll/forumtroll, men de fleste høyst normale folk. Mange av mine nærmeste venner er opprinnelige nettvenner.
Bare husk at alt du sier/gjør på nettet i verste fall kan bli brukt i mot deg. Helst når du minst venter det. Lær de å kommunisere og tenk deg to ganger om før du poster sinte/negative ting. Det slår som regel tilbake på en selv.
Her på forumet har vi regler for oppførsel. Når man blir medlem må man bekrefte at man har lest reglene. Disse inneholder bl.a. punkter som omhandler språkbruk og hensyn. Noen tåler mindre enn andre og siden er er viktig at alle trives ber vi om at man holder seg innenfor anstendighetens grenser. Når folk reagerer bør man ta hensyn til det - uansett om man er enig eller ikke.
Dessverre er det mange ord og utrykk som brukes helt feil. Det handler om mangelende kunnskap og uvitenhet, som regel ikke vond vilje.
Si meg, er du psykolog ? På vilket grunnlag kan du komme med en slik uttalelse.
Uttalelsen din provoserer meg enormt. Den vitner om stor uvitenhet, ikke bare om dette forumet, men om dataverdenen OG livet generelt. Det er veldig trist at du ser det så ensporet.
Jeg har et rikt liv med en stor omgangskrets utenfor nett . Enten du tror det eller ei, så anser jeg dette "nettsamfunnet" (det er helt feil å kalle et diskusjonsforum for et nettsamfunn, men det er en helt annen sak :rolleyes:) eller hva du velger å kalle det, som en del av min virkelige verden, en del av mitt virkelige liv. Det ER virkelige mennesker her inne .....
Grensene er glidende. Jeg lever ikke et fantasiliv her inne. Det er MITT liv - mitt virkelige liv det handler om. Det er min kropp,min vekt og jeg spiser maten jeg lager etter oppskrifter her. Jeg har et like fullverdig liv utenfor . Vennene mine finnes begge steder. Noen kjenner jeg bare her, noen kjenner jeg bare der, noen kjenner jeg begge steder.
Jeg har som sagt noen av mine beste venner her. Venner jeg har tilbragt mye tid med, på tur og på ferie. Siden vi bor langt fra hverandre er dette en utmerket måte å holde kontakten på. Vi er virkelige venner som betyr noe for hverandre. Ikke fantasifostre i en paralell verden ! Vennene mine finnes begge steder. Noen kjenner jeg bare her, noen kjenner jeg bare der, noen kjenner jeg begge steder. Når man har vært med en stund vil man forstå hvordan det funker. Det er ikke noe Nettby , Second Life eller Sims Online og kan heller ikke sammenlignes.
Å antyde at det er noe galt med de som ser dette forumet som en del av sitt virkelige liv, at de har større problemer, er respektløst syns jeg.
Da tråkker du på de fleste av oss.
Jeg syns virkelig du burde lese litt mer og prøve å få litt føling på hva som egentlig foregår her inne før du kommer med slike bastante og nedlatende uttalelser.
Her var det mange gode svar! :)
Jeg er enig med Nille, i at dette forumet, og mange andre nettarenaer er en del av virkeligheten. Vi er virkelige mennesker som skriver her, og virkelige mennesker som leser. Alminnelig folkeskikk gjelder like mye her som ellers i livet.
At jeg bryr meg om mange mennesker her og har nettvenner beriker livet mitt, og mange fra virkeligheten har jeg også kontakt med gjennom nettet. Nettet er et tillegg til telefonkontakt, sms og personlige møter. Alle arenaer utfyller hverandre. :)
Når man ikke ser folk i øynene, så betyr ikke det at en kan si hva som helst, og så fraskrive seg alt ansvar for egen oppførsel og så kalle folk hårsåre om de påpeker noe i språkbruken de reagerer på.
Som Ignite sier, så har det ikke noe med "hårsårhet" å gjøre, men anstendighetsfølelse. Dette nettstedet har så mange flotte, støttende og vennlige mennesker som bidrar til en god tone, informasjon og for noen også vennskap i virkeligheten.
Jeg, og mange med meg, ønsker å beholde denne gode tonen og påpeker dermed ordbruk som vi mener påvirker dette negativt.
For det første. Jeg har IKKE evne til å formulere meg skriftlig, derfor ramler jeg ofte ut når jeg skal prøve å få ned på skjermen det som jeg har i hodet... Det funker rett og slett ikke. Og jeg er neppe alene. Resultatet blir at jeg spyr ut svada, men innerst inne ligger det gode tanker bak :p
For det andre. Jeg er IKKKKKKE den samme personen HER som jeg er i RL! HER tør jeg utlevere mer, både på godt og vondt siden ingen kjenner meg... eller tror at ingen gjør det.. Så selv om kotyme og alt er ivaretatt er det jo ikke sikkert at personen MEG er den samme her og der.
Og for det tredje... jeg er enig med dem som sier at kontakt med andre, hyppig kontakt, vitner om en heller dårligere ekte sosial omgang som burde forpleies.... Nettet kan ALDRI erstatte personlig kontakt, men det kan avhjelpe for OSS som mangler nært vennskap i RL. Jeg sier OSS for jeg er en av dem som gjerne skulle hatt flere venner istedet for å sitte her... Dere er knallgreie, men det kan bare i noen få tilfeller bli sånn face to face vennskap av det... tror nå jeg da...:o
Jeg har fått mange gode venner gjenom internett ....i flere land...venner jeg snakker med daglig og som betyr mye for meg...nesten like mye som mine IRL venner faktisk:)
Jeg er selvfølgelig enig i at det er virkelighet det vi diskuterer her inne, det er jo våre egne erfaringer og gode råd som skrives. Om det var fiksjon, ville det ikke ha mye verdi for noen.
Men personen som startet den opprinnelige tråden, som avsporet i en brennhet diskusjon om bl.a. tabuord, hårsårhet og hvor vidt et internettforum er "det virkelige livet", ser ut til å ha blitt litt skremt fra å poste flere innlegg her :
Poenget mitt er at Jollers ved utilsiktet (tror jeg) å bruke et uheldig ord for å beskrive en holdning, fikk det til å eksplodere her. Ingen ble kalt for noe stygt. Og så tar det helt av her inne. Leser om nazister under krigen, og om at han hadde fått slått ut tennene om dette ble sagt til feil person "face to face".
Det er jo ikke det det er snakk om.
Jeg (og sikker heller ikke Jollers) har ikke til hensikt å fornærme eller støte noen. Men jeg står fortsatt på at reaksjonen i nevnte tilfelle tyder på at mange er i overkant hårsåre her inne.
At ikke alle er like skriveføre, kan også føre til at noen bruker et mer "muntlig språk", noe som gjerne kan virke mer direkte enn det er ment.
Selvfølgelig skal ikke folk få skrive hva de vil på et slikt forum, men jeg synes det bør være en viss takhøyde - iallefall nok til å få plass til Jollers innlegg som startet det hele.
PS: Jeg har aldri tenkt på denne;) som negativ og hoven. Har bare sett en som smilen og blunker med ene øyet, jeg. Lærer noe nytt hele tiden :D.
Som ei som har tilbrakt masse tid i langtbortistan, nettforum er en fantastisk måte å få nye og pleie nåværende venner i norge! Jeg har også pleiet en sår hjemlengsel til tider. For ikke å snakke om hvordan dette med å skrive brev til venner ble mye lettere nå som man ikke trenger finne frimerker lenger. Dørstokkmila mi på brev har alltid vært kjempehøy! Det blir vel som brevvenner i gamle håre dager, hvem vil vel påstå at man ikke fikk riktige venner som brevvenner?
Som regel så har jeg i nettforum at jeg ikke lyver. For det blir det bare tull av. Jeg forsøker også å ikke være slemmere eller koseligere enn jeg skulle ønske jeg turde alltid IRL. DVS, jeg forsøker å ikke skrive slik at jeg gremmer meg senere. Av og til blir jeg å uttrykke meg klossete, da er dette forumet meget hyggelig i at de har retteknapp!
Har sett nok av folk som har gått på hodet ut av div nettforum pga oppdiktede traumer (dinbaby.com er notorisk der! Til stadighet folk som har de verste oppdiktete traumer), av dritslenging og av oversmisking.
Nå var det vel bare 2 eller 3 som reagerte på den originale tråden, så å kalle det mange synes jeg blir feil...
Ellers så er jeg en av de som har funnet gode venner og samtalepartnere her og ellers på nettet. Men jeg har også veldig gode RL venner og bekjentskaper.
Det tror jeg sikkert er riktig, men det er ikke DER problemet lå!
Etter det innlegget kom det noen reaksjoner på ordvalget (som ikke jeg synes var det spor rart, enda ikke jeg har noe forhold til 2. verdenskrig i det hele tatt) - og da kunne diskusjonen effektivt vært avsluttet med et "Ops, beklager, det tenkte jeg ikke på" eller noe iden stilen... men det skjedde ikke. Istedet begynte FLERE konsekvent å bruke samme ordet, helt til en kommentar kom om at folk var hårsåre og man så ikke vitsen med å la vær å bruke det ordet av den grunn.
Og det var DER respektløsheten kicket inn etter min mening!
Det faktum at dine med-medlemmer føler seg ukomfortable med ordvalget burde da virkelig være vits nok. Og selv om ingen strengt tatt ble kalt for noe stygt som du nevner, kan det likevel være så godt et personangrep som noe annet.
Det er en arrogant holdning og det er uakseptabelt.
For øvrig er det massevis av glimrende innlegg i denne tråden, og jeg støtter meg på det meste, spesielt det Nille har sagt.
Jeg er også veldig glad i lille ;) her og kan forsikre at den blir brukt i beste hensikt av undertegnede.
Noen av mine aller beste venner har jeg møtt på nettet. Og de er både nett-venner og også venner i RL. På grunn av geografi møtes vi oftest på nettet, men vi har møttes flere ganger i RL også.
Jeg tror kanskje jeg ikke hadde fått et så nært vennskap til disse menneskene hvis jeg kun skulle møtt dem 'live' - for det tar kortere tid å bli ordentlig kjent på nettet syns jeg.
Jeg er den samme i RL som her, men det er en forskjell; i RL - når jeg snakker - så har jeg ikke 'tilbaketast' og 'delete' som jeg kan bruke for å gjøre uttalelsene og formuleringene mer presise og riktige. I RL pleier jeg heller ikke f.eks. å sette på en maskin med klær før jeg svarer på et spørsmål - fordi jeg trenger å tenke meg om og tygge på hvordan jeg skal formulere meg. :lol: Men sånn er det jo på nettet. For meg i hvert fall.
Men nå skal det sies at det hender at jeg i RL også - sammen med mine nærmeste venner - kan utbryte 'nei, slett det der - det ble helt feil, jeg begynner på nytt' - og de som da kjenner meg godt, de skjønner hva som skjer, de vet at jeg er oppriktig engasjert og omtenksom i min kommunikasjon med dem. Tror jeg. Håper jeg.
Jeg banner ikke i RL - og heller ikke på nett.
Jeg prøver å bære over med folk og la dem få være seg selv i RL - og prøver det samme på nett.
Jeg kan se mine venner i øynene og si jeg er glad i dem i RL - og jeg kan fortelle dem det på nett.
Selv om man ikke bruker de samme sidene av seg selv på nett, så er det jo sider av seg selv en bruker. De er ikke mer eller mindre ekte selv om man ikke er den samme alle steder. Jeg for min del bruker helt andre deler av meg selv når jeg er sammen med min mor eller svigermor, enn når jeg er sammen med venninnene mine. Det betyr ikke at noen av de delene er mindre meg, eller mindre ekte. Jeg kan også nevne parallellen arbeid vs hjemme. Vi kan ikke bruke sider ved oss selv som ikke er der.
Jeg vil begynne med å svare deg med å qoute det Jollers skrev i den andre tråden:
I den ytringen er det implisitt at "alle andre på forumet" er nazi på tellingen. Hvorfor ellers skulle ikke han føle at han passet inn? (Jeg mener altså ikke å "gå til angrep" på jollers her, men å svare på det Oban skrev. Jeg ser at det helt sikkert ikke var noe stygt ment av Jollers. Men det at det ikke er vondt ment betyr ikke at man må la ting passere. Ord kan såre like mye selv om ytreren ikke mener det vondt, - det var en generell ytring.)
Yttringsfrihet og takhøyde går begge veier. Når man ønsker å si det man vil, og når man ønsker å svare, selv om man ikke liker det noen sier, og selv om man ikke liker svarene en får. Det er ingen som nekter noen å si/antyde/implisere at brukerne her er nazi, men man må da regne med at folk som reagerer svarer også, for det er det heller ingen som nekter noen.
Noen ganger sporer tråder av, og jeg synes det ble veldig bra fikset med at noen startet en ny diskusjon her.
Det er vel å dra det litt langt.. Hvis ungene mine gjør noe dumt, (som f.eks når minstemann kastet fjernkontrollen i veggen så den ble ødelagt i et raserianfall), kan jeg si til dem at det var dumt gjort, men jeg sier aldri at de er dumme. Det Jollers skrev var at handlingen var nazi, ikke menneskene bak..
Men når det er sagt har jeg full forståelse for at noen kan reagere på ordet, og da er det vel ikke så vanskelig å ta hensyn til det..??
Det skulle stå "nazi på tellingen". Har rettet det opp nå, takk for presiseringen.
Jeg er som deg veldig opptatt av at man må skille på handling og person. Man kan si til folk at "det der var dumt sagt", men det er derimot ikke ok å si "så dum du er", for da stempler man personen og ikke handlingen. Men konklusjonen blir den samme i dette tilfellet: Det er dumt å si at andre har en nazi oppførsel når man er dedikert og gjør ting på riktig måte. Hadde folk blitt skikkelig fanatiske og krevd at alle rundt dem måtte gjøre som dem, og oppførselen deres hadde gått ut over relasjonene til venner, til ektefelle, dårlig oppførsel ovenfor barna sine og jobben sto i fare for å ryke osv. Da hadde det selvsagt vært på sin plass å gi en slik tilbakemelding, selv om en kanskje da også ville kommet lengre med å bruke litt andre ord. Men slik vil hvertfall ikke jeg si at den gjengse LK-medlem er.
Jeg kunne fint skrevet i mail til venner, eller sagt til dem irl også, at jeg foreks. ikke vil at jentungen skal ha sjokolade fordi jeg er "nazi" på kostholdet hennes. Uten å ha problemer med det.
Og jeg kunne også sagt til en venn av meg at "Jeg synes du er nazi på treningsmengden din." hvis jeg synes vedkommende trente altfor mye da.
Sånn for å ta et eks.
Jeg sier ikke noe på nett som jeg ikke hadde sagt irl. (Det jeg mente med virkelighet, var ikke at det ikke var ekte mennesker bak nickene her, men at dette er et internettforum samme hvordan man vrir og vender på det.)
Jeg er en direkte person, jeg sier det jeg mener, uten dill dall.
Folkeskikk har jeg ikke sagt noe om. (Dvs. at jeg har ikke sagt at jeg ikke mener man skal utvise folkeskikk overalt.)
Det var det jeg synes var verdt å kommentere i denne tråden, mye annet har jeg bare "rollet" over eller fnist av gitt.
(Og ja, det ble litt sent svar, men det har vært fullt opp her, og helg og div.)
Ordet "nazi" er uansett hvordan man snur og vender på det et dårlig ord. "Nazi" betyr bare tilhenger av Nasjonalsosialismen. Men så kom krigen og det ble et ord som betydde noe som var vondt osv. Det er altså handlinger som ordet har blitt ladet med.
Det å bruke "nazi" om f.eks kosthold er en popularisert variant. Vi skjønner hva som menes men dårlig ordbruk er det uansett. Kan man f.eks være kommunist på kostholdet? Eller Mao-ist på kostholdet?
Et platt, ladet ord som er best å unngå etter min mening.
Det å bruke slang-uttrykk passer oftest muntlig. Skriftlig språk både krever og fortjener bedre uttrykk. Sms-språket funker best som sms-språk.
Ladete ord blir mye brukt. For å erte noen, for å polarisere, og for å undertrykke med. Men som debattanter bør vi unngå kodene. Nettopp for å få frem en mening de aller fleste forstår, uansett sosial eller økonomisk status. Jeg forstår at noen reagerer på ordet "Nazi" fordi ordet assosieres med krig, tortur og menneskeslakting i tortur-leire.
Men ordet betyr bare "tilhenger av Nasjonalsosialismen"
Og kan ikke beskrive et kosthold. Det er meningen vi legger i ordet som kan brukes om et kosthold. Men hvorfor bruke ord som egentlig er malplasserte istedenfor andre ord som er mye bedre?
Streng, eksepsjonelt streng, rigid og helt sikkert mange andre ord som er dekkende vil jo egentlig gjøre det mer forståelig, og ingen vil bli provosert.
Etter min mening blir språket og budskapet når man bruker slike ord fattigere. Og jeg undres ihvertfall på om det står fryktelig dårlig til med ordforrådet hos debattanter som bruker slike ord.
Denne debatten beviser vel egentlig bare at det ene ordet tok fokuset bort fra innlegget, og at budskapet i innlegget er dårlig formidlet. Ikke på grunn av det ene ordet, men betydningen vi legger i det.
Og hva hvis dine venner kom bort til deg og sa: "Vet du hva, det faktum at du bruker det ordet gjør meg ille til mote, kan du være så snill og ikke gjøre det mer?" - hva ville du gjort da?
Ville du fremdeles rulle med øynene og fnist, slik du gjør av menneskene her inne? Det tviler jeg sterkt på, for da ville du knapt ha noen venner igjen. Det er svært få mennesker som finner seg i slik respektløs oppførsel, skjønner du - og LIKEVEL mener du det er OK for deg å oppføre deg slik her.
En sjarmerende egenskap....
:rolleyes: (Fordi jeg skylder deg en!)
(Som sagt, synes jeg ikke det var noe annet som var noen vits å svare på her, det var rett og slett for dumt, det mener jeg enda. Men jeg må presisere at du har missforstått en ting, jeg rållet og knegget av endel som ble skrevet her, ikke av noen. Forskjellen er omtrent som å si at "Du er dum." og "Det du gjorde nå var dumt.")
Men det jeg reagerer på iallefall er at du, til tross for alle hentydninger du har fått på at folk reagerer på din oppførsel og ditt ordvalg, gir signaler om at du fremdeles velger å gi fullstendig blaffen i følelsene til folk rundt deg. Og nå mener jeg de her på dette forumet, altså, dine øvrige venner og familier er jo din egen sak...
Jeg vil helst tro at du er en voksen person som ikke er så lite reflektert at du ikke har andre begreper å bruke når det gjelder å være streng på noe (se der - der fikk du et nytt ord gratis - it´s on the house!) enn akkurat ordet "nazi". Videre tviler jeg sterkt på at du har så lite historiekunnskaper at du ikke enser hva for slags bagrunn ordet har og hva for slags følelser og reaksjoner ordet kan vekke.
Hvis du fniser littebitt mindre og leser litt nøyere noen av de tidligere innleggene får du faktisk en del gratis info, bare sjekk Goggens innlegg høyere opp.
Du må gjerne være sterkt uenig i alt dette her, men poenget jeg forsøker å få frem her er at dersom noen her, irrasjonelt eller ubegripelig det enn kan forekomme for deg, likevel tar seg nær av ordvalget ditt - er du virkelig ikke i stand til å respeketere dette overhodet? Koster det deg virkelig så mye og gå litt i deg selv og tenke: "Ok, hvis jeg støter noen her, får jeg heller ordlegge meg litt annerledes i fremtiden, da."
Du skriver at du er deg selv og går alltid rett på sak. Beklager, men det er faktisk ikke et holdbart argument. Man kan faktisk ikke si hva man vil til en hver tid, ikke hvis man vil samhandle med andre mennesker og fremtstå med et visst nivå av sosial intelligens.
Debatten heromkring burde gi deg en ide om dette.
Jeg vil bare få skyte inn at for meg er ordet Nazi forbundet med ondskap mot andre mennesker, jeg forbinder det med å være villig til å ofre andre mennesker for sitt eget mål. Jeg hadde tatt meg nær av det hvis noen rundt meg antydet at det jeg gjorde var nazistisk eller at jeg var litt nazi.
Det at man velger å følge et kosthold nøyaktig slik det er anbefalt, bør man ikke få kritikk for, man bør få ros og oppmuntring fordi man er sterk nok til å ta sitt vektproblem på alvor og tenke på helse fremfor det som er lettvinte løsninger.
Jeg ser ikke hva man oppnår med å sette merkelapp på mennesker eller deres kostholdsvalg på denne måten.
Ja, da må du sannerlig foreta en grundig oppklaring her, for når en går tilbake og kikker på den tråden som heter "Passer ikke inn" forekommer det flere innlegg hvor både du og flere andre bruker det ordet.
Veldig kjapt etterpå kom det flere tilbakemeldinger fra andre om at de reagerte på ordvalget og hvorfor kunne dere ikke bruke et annet uttrykk stedet.
Da svarte du, og jeg siterer:
Fordi jeg ikke ser noen grunn til å la vær, folk skjønner betydningen, og dette er et nettforum. Jeg antar at de som er så hårsåre at de ikke tåler å se skrevne ord ikke er på forum, hvor folk tross alt skriver som de vil.
Vet ikke helt hvor mange måter du mener utsagnet ditt kan tolkes på, men for meg høres det veldig ut som om:
"Jeg driter i hva dere andre føler, det er deres problem og jeg sier det jeg vil!"
Jeg har flere ganger nevnt her at når du leser folk tar seg nær av akkurat det ordet du bruker, burde DET være vitsen du trenger for å la være.
Det skal bare LITT empati til fra din side, ikke mye engang!
Du har hatt nok av muligheter til å rette opp i "misforståelsen" her, men foreløpig tror jeg vi har til gode av å se det. Jeg synes iallefall at de siste postene dine bare underbygger tolkningen av utsagnet ditt ovenfor.
Men du må gjerne klare opp nå, det hadde vært forfriskende med et ordentlig argument fra deg i denne debatten her.
Du får mene og tro akkurat hva du vil for min del.
Hvis du leser tråden enda en gang er det jo mulig du ser at jeg altså har diskutert prinsippet med å kunne bruke foreks. slike ord.
Og nå er jeg veldig ferdig med denne diskusjonen altså.
Joda Eirian, jeg har lest denne tråden, samt dine innlegg både to og tre ganger, for å la tvilen komme deg til gode og sjekke hvor det kan være jeg har "misforstått" det du sier.
Ingen av dine innlegg gjør noe i nærheten av å forklare eller utdype dine utsagn i tidligere tråd, til tross for at du har flere ganger blitt bedt om å svare på tiltale og gitt mulighet til å utdype.
Jeg ser ingen steder hvor du tilbyr noen forklaring på eventuelle misforståelser eller en unnskyldning til de som har tatt seg nær av det.
Det at jeg må "mene og tro hva jeg vil" beviser nok en gang at du har absolutt null respekt for de du omgås med her på forumet.
Jeg får bare takke de øvrige makter for at jeg ikke har ansvaret for oppdragelsen din på et permanent basis, men jeg synes det er synd at en slik arrogant holdning skal forekomme her.
Smula : Eirian har da ikke skrevet her inne at noe er "nazi", men heller i klare ordelag skrevet at bruk av dette og andre "støtende ord" bør aksepteres på et internettforum. Tror nok du må lese innleggene litt til.
Jeg synes ikke man skal gjøre noe som helst som støter andre, men har heller ikke sansen for at man "skriker ut" med en gang man ser noe som er litt på kanten. Slike ting bør heller dysses ned, enn å blåses opp slik at det tar fokus fra det forumet egenlig handler om.
Selvfølgelig skal man si fra hvis noen trår helt over streken, men da helst med en melding til administrator.
Ellers vil jeg føye meg fint inn i rekken av tilhengere av Goggens innlegg litt lenger her oppe. Meget presist og godt skrevet.
Ikke korrekt, Oban - Eirian og flere andre brukte dette ordet flere ganger i tidligere tråd.
Videre synes jeg det er stor forskjell på å mene at noe bør aksepteres og gi tydelige signaler på at man ikke bryr seg en døyt om at andre tar seg nær av det du skriver. Hvis man føler man har blitt misforstått, må man gjerne oppklare situasjonen. Vel, eventuelle misforståelser her har IKKE blitt forsøkt oppklart, og det til tross for utallige oppfordringer.
Når det gjelder det du skriver om at man ikke bør skrike ut med en gang man ser noe på kanten... mener du virkelig at det er realiteten på dette forumet? Det synes ikke jeg! Jeg synes takhøyden er riktig så romslig her omkring.
At du mener ting bør dysses ned, er jeg sterkt uenig i. Visse ting, så absolutt, men som tydeligvis både du, jeg og Goggen er enig i, er dette et litt spesielt tilfelle og et litt spesielt ord. Det er visse ting her i livet som bør tas opp og når noen tar seg nær av bruken av dette ordet, synes jeg det er en viktig ting å sette fokus på. Å skjære alt under en kam og si at det blir skreket ut hver gang noe er på kanten, blir ikke riktig.
Nei, det gjorde jeg altså ikke.
Jeg har diskutert det på generelt grunnlag. (Man må nødvendigvis spesifisere hvilket ord man diskuterer når man gjør det.)
Og hvis noen, av uforståelige grunner, skulle være i tvil om det, så synes ikke jeg heller at man skal "støte hverandre hele tiden" med vilje. Men jeg diskuterte det generelle prinsippet i ytringsfrihet og slike ting. At man i utgangspunktet må få skrive det man vil.
Nå begynner jeg å bli mektig lei, og har forsøkt å avslutte denne mange ganger.
Vel, så finn disse og legg dem inn som sitater, da.
Jeg tror nemlig du blander med Jollers, som brukte ordet om en innstilling til eller handling i forhold til å telle karbohydrater.
Senere har Eirian argumentert for sitt syn på generelt grunnlag. Det aktuelle ordet er det flere som har brukt, men det er jo i forbindelse med denne diskusjonen.
Og som sagt - ingen har kalt andre nedlatende ting i denne sammenheng. Personangrep er det kun du som har kommet med, Smula :
Vet du hva Oban, nå har jeg gjentatt argumentene mine og henvist til tidligere poster så mange ganger, at nå gidder jeg ganske enkelt ikke å mate ting inn med teskje lenger. Hvis du fremdeles er interessert i diskusjonen, får du heller gå tilbake å lese i de tidligere innleggene.
Men ellers tror jeg faktisk jeg skal si meg enig i Eirian denne gangen - på tide å legge ned diskusjonen.
Når det gjelder personangrep, har jeg overhodet ikke kritisert noen som person her, jeg har kritisert oppførslen og holdningen på dette forumet, eller iallefall slik det oppfattes her. Dette er en kritikk jeg står fast ved.
Det er også noe andre her på forumet har reagert på (igjen, les tidligere poster) ellers hadde vi jo ikke hatt en problemstilling her.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.