< Tilbake til oversikten

Carbalose Flour vs. Carbquick

Petronella sa for siden:

Jeg driver fremdeles å skal bestille meg litt småtteri ;)
Så ser jeg dette "melet" som man kan bake pizzabunn o.l. av....men hva er forskjellen, og hvilket er best? Er det sånn at Carbquick er en ferdig bakemix, og Carbalose Flour er mel som man selv må tilsette "resten"?
Setter pris på erfaringer fra dere her :)

Bugs sa for siden:

Carbquik er en bakemix (har en slik i skapet mitt):)). Den inneholder carbalose melet, og bakepulver/natron, og er fint til pannekaker, lapper etc. som den er.

Carbalose er en ren meltilsetning som jeg bruker sammen med speltmel og soyamel,når jeg lager pizzabunn.

Fikk disse tipsene da jeg kontaktet kundeservice hos [Reklame]

Lykke til med bakingen din:)! jeg er ihvertfall førnøyd

Petronella sa for siden:

Takk for svar :) Jeg så at det var ganske stor forskjell i pris på "mel" og bakemix. Men hvis man kan lage pizzabunn av melet og soya/spelt mel uten at det blir for mye KH så er det jo en grei sak :D

Bugs sa for siden:

Med tanke på fiberinnholdet i carbalouse og speltmelet (fullkorn), så vil en slik blanding gi et svært lavt nett karbo nivå.

Husk at vi har så sterk krone, så ved 100 svenske kr= ca 85 norske kroner:):)!så da blir det jo litt RABATT!!!:)

Petronella sa for siden:

Husk at vi har så sterk krone, så ved 100 svenske kr= ca 85 norske kroner:):)!så da blir det jo litt RABATT!!!:)[/quote]

Ja det er sant:D
Men jeg tenkte på det med pizzabunn. tror du jeg kan lage den bare på speltmel og carbalose? Og hva slags speltmel er best å bruke? Syns det er litt vanskelig å orientere seg i produktjungelen ;)

Bugs sa for siden:

Merket spiller ingen rolle, men du bør bruke fullkorn speltmel.
Det finner du i du i de litt større butikkene, eller du kan be lokalbutikken å ta det inn til deg.
Prøv deg frem med 1/2 part av hver meltype, bruk tørrgjær.
Bland mel og tørrgjær sammen med 1 ts salt og litt splenda 2ss, da får du litt rundere smak på pizzaen.
Varm melk opp sammen med 2ss olivenolje, husk melken kan være litt varmere enn med vanlig gjær, når du bruker tørr gjær.
(melk er nødvendig for å gi næring til gjæren).
Elt godt sammen. Er deigen bløtt, tilsett mer spelt. Bruker noen ganger lenger tid enn vanlig hvetemel til heving.
Settes til heving ( pakk bollen inn og legg den under dyne, pledd etc).
Kjelves ut og etterhvetes. Jeg anbefaler at du har på sausen og lar den stå litt i ovnen å heve før jeg pynter den ferdig. Dette for at den ikke skal tørke under etterhevingen.

Lykke til

Bugs sa for siden:

Merket spiller ingen rolle, men du bør bruke fullkorn speltmel.
Det finner du i du i de litt større butikkene, eller du kan be lokalbutikken å ta det inn til deg.
Prøv deg frem med 1/2 part av hver meltype, bruk tørrgjær.
Bland mel og tørrgjær sammen med 1 ts salt og litt splenda 2ss, da får du litt rundere smak på pizzaen.
Varm melk opp sammen med 2ss olivenolje, husk melken kan være litt varmere enn med vanlig gjær, når du bruker tørr gjær.
(melk er nødvendig for å gi næring til gjæren).
Elt godt sammen. Er deigen bløtt, tilsett mer spelt. Bruker noen ganger lenger tid enn vanlig hvetemel til heving.
Settes til heving ( pakk bollen inn og legg den under dyne, pledd etc).
Kjelves ut og etterhvetes. Jeg anbefaler at du har på sausen og lar den stå litt i ovnen å heve før jeg pynter den ferdig. Dette for at den ikke skal tørke under etterhevingen.

Lykke til

Petronella sa for siden:

Tusen hjertelig :D nå bestiller jeg! Åsså skal jeg bake. NAMM. hehe
:o) Om du har flere baketips så kom gjerne med dem!:)

Bugs sa for siden:

Ja, med tanke på pizza!.
Jeg bruker egg på pizzaen jeg lager. De er da selvsagt kokt før jeg legger dem på.

terry sa for siden:

jeg bruker Mama Lupes Tortillas (lavkarbo) til pizzabunn. Enkelt og godt :)

Bugs sa for siden:

Den blir tynn:)!

Bugs sa for siden:

Da blir det lavkarbo, hjemmelaget pizza på meg i kveld :-)

blåbær sa for siden:

Har aldri hørt om carbalose elle carbquick før, men jeg syns det var litt rart navn på den siste. Får assosiasjoner til raske karber, liksom ... :)

Bugs sa for siden:

Ja en får inntrykk at det med tanke på selve navnet.

Men kopiert rett ut fra siden: Innhold: 2 gr effektive karbohydrater per servering (1 bolledeig).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.