< Tilbake til oversikten

Norske matvarer

Lindabtn sa for siden:

Hvordan vet man om en matvare er norsk og at man IKKE skal trekke fra kostfiber (er allerede gjort)???

Hvorfor skal man trekke fra kostfiber\sukkeralkoholer i Ifa som er en norsk vare, og man ikke skal gjøre det i andre som er norske varer??

Sikkert årets dummeste spm (heldigvis bare i februar :p), men jeg blir veldig usikker på mange varer...

Princez sa for siden:

Nemlig!! Dette lurer jeg også på!

Derfor spiser jeg ingenting jeg er usikker på... Litt begrensende blir det, men trygt hvertfall.

Nille sa for siden:

Hvis det er innholdsfprtegnelse på norsk, eller om varen er produsert innenfor EU er det et godt tegn. Det er EU/EØS standard at fiber allerede er trukket fra på næringsinnhold. I matvaretabellen er det også trukket fra (det står det tydlig i rubrikken over karbetallet. I tillegg står det forklart foran i papirutgaven av tabellen.

Det er få land som ikke bruker denne merkemetoden nå. Et av dem er USA. Så Amerikanske varer er merket med næringsinnhold hvor fiber IKKE er trukket fra

Ciss sa for siden:

Og det Nille har skrevet om her gjelder altså FIBER.
SUKKERALKOHOLER er noe helt annet, og de skal trekkes fra. (Derfor du kan trekke fra på IFA som du spør om). Det gjelder for både norske og amerikanske varer.

blåbær sa for siden:

På utenlandske varer der fibrene ikke er trukket fra, står det ofte sum karber, og så neste linje: "of which fibers" eller noe lignende. Det er ikke så vanskelig se om man skal trekke fra eller ikke dersom det står slik.

Nille sa for siden:

:ja: sukkeralkoholer kan trekkes fra
og sukkerarter skal IKKE trekkes fra

Lindabtn sa for siden:

Men da hadde jeg fått mange dine svar vettu :D
Takk for det :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.