Lindabtn sa for siden:
Nå har jeg lest hundre ganger i boka og jeg skjønner fortsatt ikke hva det GB og GI greiene er.
Er det noe man bør ta hensyn til, eller kan man bare spise sundt?
Hva er lissom høy GB??
Nei jeg gir opp.............
Lindabtn sa for siden:
Nå har jeg lest hundre ganger i boka og jeg skjønner fortsatt ikke hva det GB og GI greiene er.
Er det noe man bør ta hensyn til, eller kan man bare spise sundt?
Hva er lissom høy GB??
Nei jeg gir opp.............
Selma sa for siden:
Er også litt forvirret når det gjelder GB/GI. Trodde jeg hadde skjønt det, men nå er jeg slettes ikke sikker lenger. Har en sånn høvelig forklaring inni hodet mitt, men jeg får den liksom ikke ut i fingrene hvis du skjønner:o Men skulle gjerne ha fått det skikkelig forklart av noen som kan forklare på et språk som jeg skjønner (sånn jeg-er-litt-treg-i-oppfattelsen-språk):D
Equilibrium sa for siden:
GB er for meg ukjent, men GI (glykemisk indeks) er en indeks på hvordan blodsukkeret vil oppføre seg. Lav GI= bra. Blodsukkeret vil da ha en sakte økning med ikke fullt så høy "peak", for så å vare lengre (det faller sakte). På en måte vil det være som å tilføre energi i litt mindre doser men over litt lengre tid. Høy GI som da selvsagt vil være negativt, gjør at blodsukkeret stiger mye høyere med en gang. For deretter å falle ganske raskt. Dette er som å tilføre energi mer momentant og som ikke varer like lenge. På en måte å stresse kroppen!? For mitt vedkommende fungerer det ypperlig med fullkorn produkter. Bruker å hamstre utaligge varianter av fullkornspasta hver gang jeg er i nabolandet ;-)
Summer sa for siden:
GI er hvor fort hundre gr karbo av den matvaren påvirker deg.
GB tar også hensyn til hvor mye karber det finnes pr hundre gram matvare.
Dvs at enkelte matvarer som har høy GI, kan likevel ha liten GB fordi de inneholder lite karbohydrat. (GI blir da litt unøyaktig å gå etter.)
martefie sa for siden:
F eks har kokt gulrot svært høy GI, men nesten ingen karber pr 100 g, sånn at du skal spise grisemye før det får noe utslag. = lav GB. Mens pasta har middels GI men mange karber pr 100 g, så da skal det ikke så mye til før det gir utsalg = høy GB. Dette var min lekmannsforklaring.
Selma sa for siden:
Det var det jeg trodde det var (tror jeg), men ikke helt klarte å sette ord på:D
Nille sa for siden:
Gulrot har mye karber. 6.7 pr 100 gram. Dessuten høy egenvekt......
martefie sa for siden:
Fedon sier at gulrot har lite karber. Jeg brukte tom hans eksempel. :o Men "lite karber" sammenliknet med korn er noe annet enn "lite karber" når man har en limit på 20g karber pr dag. Enig?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.