< Tilbake til oversikten

Grønnsaker, Arrrrgh!

Clarissa sa for siden:

Hvordan får dere andre i dere nok med grønnsaker uten å gå over 20g karbs? :confused:

Jeg liker blomkål og kål og gulrøtter, men man kan jo ikke spise særlig mye av det.

Og hvordan skal man klare å få i seg en halv kilo eller mer med kinakål eller spinat osv? :nei:

Klarer ikke å finne noen gode oppskrifter med lavkarbogrønnsaker.

Eilan sa for siden:

Salat til ett eller to måltider, blomkål etc til ett :)

Minima sa for siden:

Prøv å koke kinakålblader. Server med Meierismør og ferskrevet Parmesan, salt og pepper..Kjempegodt, synes jeg og enkelt. :p
De skal ikke koke lenge.

Princez sa for siden:

Min favoritt for tiden er:

1/4 parika
4 aspargestopper
1 vårløk
4 mellomstore busker brockoli
1/4 grillet kylling
200 g setersmør
Litt basillikum

surret sammen, og en presset båt lime på toppen! NAAMM! :)

ketanore sa for siden:

Jeg er så lei grønnsaker :wacko: Spiser for det meste brokkoli, blomkål, hodekål og gulerøtter. Brokkoli har jeg vært veldig gla i tidligere, men nå grøsser jeg bare ved tanken. Først var det en periode der jeg kokte den, ble så sykelig lei av det, hadde deretter en periode der jeg wok'et den, men ble like lei der og i det siste har jeg spist den rå, men nå vet jeg forsyne meg ikke hva jeg skal gjøre!!! Hehe, maule 150 g rå brokkoli og 150 g rå blomkål i dag! GLEDER MEG:D grusomt :(

Eilan sa for siden:

Aubergin i biter stekes i panne i masse smør. Blir du lei av den, er du god :)

Gerd sa for siden:

Er det ikke noe andre grønnsaker dere spiser? Eller liker?

Gulrot er ikke anbefalt på ketolyse, den vokser under jorden.Og har såpass som 6,7 karber pr 100g.

Paxen sa for siden:

Ser at andre her lager Blomkål (og evt Brokkoli-mos) som en slags erstatning for potetmos. Da kan man tilsette krydder, smør, fløte osv og variere smaken.

Ellers kan man jo spise sopp hvis man liker det. Jeg steker fersk sjampinjong og løk, og tilsetter rømme rett før det er ferdig. Litt salt og pepper.

Kålruller er jo godt, rull kjøtt i kålblader og stek i ovnen. Finn en oppskrift i en kokebok og tilpass til Ketolyse.

Ellers spiser jeg lite grønnsaker utenom salat, men der er det jo 1000 varianter å lage.

Lykke til! :)

Petronella sa for siden:

Den fløtegratinerte blomkålen som det finnes oppskrift på her inne er jo veldig god da. :)
Ellers så er min favoritt for tiden:Litt gul og evt rød paprika i strimler, litt løk i skiver, fersk champignon i skiver. Stekes sammen i meierismør med salt og pepper. Kan godt slenge oppi litt aubergine, squash, minimais o.l.
Det er kjempegodt og passer til det meste :D

Areola sa for siden:

Petronella's favoritt skulle jeg også forslå, så det er i det minste to som liker dette ;) og jeg er IKKE så innmarri vant med grønnsaker jeg heller ;)

Det viktigste vil jeg si er å variere type grønnsaker og tilberedning, og ikke spise deg lei.
Lykke til :)

Georgine sa for siden:

Gulrot er ikke ketolysemat!

Jeg spiser alle grønnsaker rå og da er det viktig å variere.

Alfalfaspirer
Blomkål
Brokkoli
Salater av diverse typer
Paprika
Vannkastanjer
Bambus
Bønnespirer
Agurk
Avacado
Løk
Purre

er mine favoritter, men ikke alt på en gang. Rullere litt og variere på den måten er lurt så man ikke spiser det samme dag etter dag.

Eilan sa for siden:

Aubergin, fenikkel, blomkål, brokkoli, issalat, persille, spinat. Dampet, ovnsbakt, stekt i smør, you name it.

ketanore sa for siden:

hvorfor kan en ikke spise gulrot? Jeg har da spist gulrot hele tiden og gått ned 32 kg! :confused:

Ignite sa for siden:

Folk er forskjellige. Jeg drikker øl og går ned..

Eilan sa for siden:

Handler vel igjen bare om hvor mye du spiser av den. Tar du litt i salaten, er det ikke så farlig. Spiser du kokt gulrot til alle måltider, er du nok ikke insulinresistent om du har gått ned 32 kilo på det! Grattis med 32 kilo forresten, wow!

ketanore sa for siden:

Ja, jeg spiser gulrot hver dag! Men hva er det med gulroten som gjør den så spesiell da?
Takk for det :) Har holdt på i 5 mnd'er nå, det virker ikke slik, alt har gått så fort!!! Er sjeleglad jeg kom over ketolysekuren, men må si jeg gruer meg litt til jeg er ferdig og skal ut av ketose med hensyn til hva jeg skal/skal ikke spise... skulle vært en vektstabilisering etter ketolyse kur- bok også!!

Nille sa for siden:

Gultot har høy egenvekt og har mye karber. Har du en karb limit på 15 karber pr dag lønner det seg ikke å bruke dem på en grønnsak som har 6.7 gram karber pr 100 gram.

.... derfor ...... :)

..men går du ned med det inntaket er det iallefall sikkert at du ikke er insulinresistent :)

Georgine sa for siden:

Det er for mange karber i gulrot, slik at man får mye mer grønnsaker om man kutter gulroten til fordel for annet.

Selma sa for siden:

Lurer på om jeg har lest en eller annen plass her inne at det skulle komme en oppfølgingsbok mtp vedlikehold?!?! Er det noen andre som husker noe om det?? Eller driver jeg nå å sprer usanne rykter...:o:eek:

Grovsnus sa for siden:

Jeg bruker å lage meg ei stor skål med grønnsaker, jo flere sorter jo bedre. Røde,gule ,grønne ,(blå), prøver å mikse så mange som mulig. Tar med litt i en gammel isbox , og har oppi reker-skinke-kyllingbiter, rømme og majones,på jobb til lunch.
Og til middag tar jeg av samme skåla og hiver i steikepanna, freser det litt. Eller varmer det i panna med smør.
Enkelt og godt.

Ha en fin dag
Mvh Grovsnus

murmeluppa sa for siden:

Det har kommet en bok som går inn på hvordan man skal gjøre det etter endt kur :) på ketolyse.no sin nettbutikk kan dere bestille den :)

Iset sa for siden:

Hø? Lei av grønnsaker på lavkarbo? Det er jo nettopp på lavkarbo grønnsaker er godt, når man kan bruke fløte, smør og rømme på dem. :sikle:

luringen sa for siden:

avocado og tomatsalat, med litt løk og feta ost+ Oliven? Ovnstekte squashbiter emd krydder+
raspet blomkål med egg og krydder stekt i smør("røstipotet"...)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.