Jeg er så lei grønnsaker :wacko: Spiser for det meste brokkoli, blomkål, hodekål og gulerøtter. Brokkoli har jeg vært veldig gla i tidligere, men nå grøsser jeg bare ved tanken. Først var det en periode der jeg kokte den, ble så sykelig lei av det, hadde deretter en periode der jeg wok'et den, men ble like lei der og i det siste har jeg spist den rå, men nå vet jeg forsyne meg ikke hva jeg skal gjøre!!! Hehe, maule 150 g rå brokkoli og 150 g rå blomkål i dag! GLEDER MEG:D grusomt :(
Ser at andre her lager Blomkål (og evt Brokkoli-mos) som en slags erstatning for potetmos. Da kan man tilsette krydder, smør, fløte osv og variere smaken.
Ellers kan man jo spise sopp hvis man liker det. Jeg steker fersk sjampinjong og løk, og tilsetter rømme rett før det er ferdig. Litt salt og pepper.
Kålruller er jo godt, rull kjøtt i kålblader og stek i ovnen. Finn en oppskrift i en kokebok og tilpass til Ketolyse.
Ellers spiser jeg lite grønnsaker utenom salat, men der er det jo 1000 varianter å lage.
Den fløtegratinerte blomkålen som det finnes oppskrift på her inne er jo veldig god da. :)
Ellers så er min favoritt for tiden:Litt gul og evt rød paprika i strimler, litt løk i skiver, fersk champignon i skiver. Stekes sammen i meierismør med salt og pepper. Kan godt slenge oppi litt aubergine, squash, minimais o.l.
Det er kjempegodt og passer til det meste :D
Petronella's favoritt skulle jeg også forslå, så det er i det minste to som liker dette ;) og jeg er IKKE så innmarri vant med grønnsaker jeg heller ;)
Det viktigste vil jeg si er å variere type grønnsaker og tilberedning, og ikke spise deg lei.
Lykke til :)
Handler vel igjen bare om hvor mye du spiser av den. Tar du litt i salaten, er det ikke så farlig. Spiser du kokt gulrot til alle måltider, er du nok ikke insulinresistent om du har gått ned 32 kilo på det! Grattis med 32 kilo forresten, wow!
Ja, jeg spiser gulrot hver dag! Men hva er det med gulroten som gjør den så spesiell da?
Takk for det :) Har holdt på i 5 mnd'er nå, det virker ikke slik, alt har gått så fort!!! Er sjeleglad jeg kom over ketolysekuren, men må si jeg gruer meg litt til jeg er ferdig og skal ut av ketose med hensyn til hva jeg skal/skal ikke spise... skulle vært en vektstabilisering etter ketolyse kur- bok også!!
Gultot har høy egenvekt og har mye karber. Har du en karb limit på 15 karber pr dag lønner det seg ikke å bruke dem på en grønnsak som har 6.7 gram karber pr 100 gram.
.... derfor ...... :)
..men går du ned med det inntaket er det iallefall sikkert at du ikke er insulinresistent :)
Lurer på om jeg har lest en eller annen plass her inne at det skulle komme en oppfølgingsbok mtp vedlikehold?!?! Er det noen andre som husker noe om det?? Eller driver jeg nå å sprer usanne rykter...:o:eek:
Jeg bruker å lage meg ei stor skål med grønnsaker, jo flere sorter jo bedre. Røde,gule ,grønne ,(blå), prøver å mikse så mange som mulig. Tar med litt i en gammel isbox , og har oppi reker-skinke-kyllingbiter, rømme og majones,på jobb til lunch.
Og til middag tar jeg av samme skåla og hiver i steikepanna, freser det litt. Eller varmer det i panna med smør.
Enkelt og godt.
avocado og tomatsalat, med litt løk og feta ost+ Oliven? Ovnstekte squashbiter emd krydder+
raspet blomkål med egg og krydder stekt i smør("røstipotet"...)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.