< Tilbake til oversikten

Karbosjokk

Pentax sa for siden:

Jeg er ikke av de som skal ned flest kilo (kanskje 3-4 til), så jeg prøver å moderere karbene og styre unna sukker og gjærbakst - og trene litt oftere. Jeg er søtmunn av en annen verden, og etter å ha gått ned litt over 2kg på to uker, fikk jeg en nedtur. Ble bare hengehue, og da er det lett å skulle trøste seg selv. Så kom mensen på toppen av det, og DA var det at jeg forsynte meg grovt av Nidars favoritter.

Det hører også med til historien, at jeg har lettere leddplager (fingrene særlig) og eksem. Alt dette blir borte når jeg holder meg i lavkarbo og det i seg selv burde være motivasjonsfaktor. Etter fråtsinga på lørdag og søndag er nå resultatet eksem på underarmene og brystet, pløsete i ansiktet og verking i ledd om morgenen.

Idag startet jeg friskt med sunn frokost, sunn snacks og lunch, sunn middag, også kapitulerte jeg og knaska sjokolade idag og. Blir så j..... irritert over å være så svak, at jeg ikke bare kan bestemme meg for at det heretter IKKE skal inntas sukker eller snop. Vet jo hvor herlig jeg føler meg når speilbildet viser den jeg vil være, istedet for at "tjukkebuksa" (den buksa som bare passer når jeg er på det største) er det eneste jeg får på meg.

Jeg vet at treningsøktene må bli flere, og ellers spiser jeg greit, men akkurat nå er jeg litt nedi en dump som er litt tung å komme opp av...

Så, jeg ønsker meg kanskje noen motiverende ord? Erfaringer fra andres sprekker etc.......?

Kanutten sa for siden:

Æhhh jeg er kanskje ikke den rette for at mine sprekker har bare ført til fortgang i nedgangen....:o

Jeg reiser til Dublin på fredag og da vet jeg at det blir myyyye øl og god mat, men jeg bekymrer meg overhodet ikke.. Man skal da leve også :p

Tuttan sa for siden:

Felles skjebne, felles trøst...?? Vet ikke om det hjelper, men akurat nå var det godt å lese om en til som ikke helt får det til selv om du vet godt hva som skal til.

En hel pose påskemarsipan har gått ned på høykant "med lukkede øyne" her i huset i kveld. Stappet det i meg helt alene, og nå føler jeg meg skikkelig uggen!!!

Så hvorfor gjør jeg sånne ting da...!!!???

Var super-flink på denne tiden i fjor. Startet på Ketolyse og gikk sakte ned. Nådde nesten målet. Så brukte jeg et halvt år på å gå alle kiloene opp igjen. Dobbelt-knurr!!!!

Startet igjen i januar i år med Fedon, og friskt mot, men gikk ikke noe særlig ned, og så skled det ut.... Nå begynner jeg på nytt hver uke og begynner å bli skikkelig dritt-lei for å si det pent.

Planen er å starte på Ketolyse igjen, men jeg skal på hyttetur om 2 uker og kan ikke sette igang med Ketolyse før turen. Det vil ødelegge mer enn det hjelper meg, men skulle så gjerne bare klart å være flink!!!

Det er rart hvilke små, mer eller mindre synlige mekanismer som skiller om man klarer det eller ikke. Det er klart at om jeg kommer over kneika med å ikke ha alt dette sukkeret i kroppen hjelper det, men det er også noen små psykiske faktorer som jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Men det er klart at om jeg fikser maten fikser jeg det meste annet, og motsatt. Den sammenhengen har jeg sett. Så er spørsmålet: hvor er det enklest å begynne...???

Hmmm, ja det var godt å lette hjertet litt her på forumet.
Og takk til deg Pentax som fikk meg til å sette ord på tingene.

Det er en erfaring delt, men desverre ingen gode råd. Det får jeg komme tilbake til når jeg kommer opp denne "kneika". Men en ting vet jeg, og det er at jeg skal klare det en dag om ikke lenge. JEG GIR IKKE OPP!!!

Ikke gjør det du heller, for du kommer til å klare det. :)
Lykke til!!!

Pentax sa for siden:

Tuttan, vi burde møtes over en kopp grønn te. Vi er jevngamle, bor i Oslo..... :-)
Uansett godt å høre at andre og kan slite med motivasjonen, enda man så inderlig godt VET hva som skal til.

Jeg starter på ny frisk imorgen, og skal trene om kvelden. Dytter i meg krom for sikkerhets skyld. Nå skal sukkerjævelskapen ut!

Tuttan sa for siden:

Ja, kanskje det! Bor du i nærheten av Østensjøvannet hadde det vært greit med en å gå tur med også :-)
Gleder meg forresten til det blir litt varmere i været. Da skal sykkelen frem!!!!!!!!! Var skikkelig flink i fjor høst når jeg kjøpte den, og skal være like flink når våren kommer for fullt. Jeg er en skikkelig frysepinn, så det må være minst 5-6 varmegrader før jeg setter meg på sykkelen.

Lykke til med å få ut sukkerjævelskapen. Jeg skal ta med salat til lunsj på jobben i morgen, og da blir dagen så bra!!! Kvelden går gjerne bedre når starten er bra.

Vi får ta en dag om gangen, og bite tenna sammen om nødvendig.
Både billedlig og bokstavlig talt :):D:)

Romle sa for siden:

Ikke at det er noen trøst nå, men sukkersuget går jo over etterhvert. :)

Jeg er også en søtmunn uten grenser...
Jeg ryddet hele huset for sjokolade og sambo måtte handle i den verste perioden. Nå kan jeg sitte ved siden av sambo og se på at han spiser sjokolade, og jeg har ikke lyst på en gang... (Smakte på et par ruter for noen uker siden og det smakte søtt og kvalmendes) Du kan jo spise noen ruter 85% sjokolade hver lørdag som en belønning for å ha vært flink hele uken, sån at overgangen ikke blir så vanskelig..

Du klarer det nok :klem:

Oban sa for siden:

Hmmmmm..... er du helt ærlig nå? ;)

Romle sa for siden:

DØNN ærlig!! Jeg ble like overrasket som alle andre som kjenner meg. :)

Lava sa for siden:

Joa, søtsuget går over, helt sant!
men det kommer fort tilbake, hvis du begynner å smake bare litt...

Ønsker deg lykke til :heia:

cathrine sa for siden:

Det er vel ganske så egoistisk...men jeg ble faktisk inmari glad av å lese disse innleggene..Jeg er ikke alene!!!
Det var som å lese om hvordan jeg selv har det.
Håper vi kan støtte hverandre og at vi lykkes denne gangen :)

Romle sa for siden:

Ikke egoistisk i det hele tatt. :klem:

energibunten sa for siden:

Hmm, man kan ikke leve asketisk og om man ikke kan spise søtt må man finne noe annet. Jeg er heldig som ikke liker søtt, men du verden så glad jeg er i karboting (brød, bakst, cornflakes, popcorn, potetgull, etc), men jeg blir så dårlig/slapp av det...

liker fete ting også, samt bær, så jeg har substitutter:
bær og fløte og kanskje cottage chese = daglig dessert = masse vitaminer og antioksidanter, nøtter (samme), 70% sjokolade med cocosa (åhhh...bare en stripe pr dag), litt ost, grønne oliven, selleri (det smaker bedre og bedre)...

Det viktigste jeg gjør er å holde blodsukkeret i sjakk for spiser jeg karbo kl 5 blir jeg godtesjuk resten av kvelden, men spiser jeg lavkarbo skjer det ikke...

Man må ha litt kos med maten for det er en viktig del av livet, men finn substitutter

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.