< Tilbake til oversikten

Au, jeg prøver å slutte!

Megvel sa for siden:

Nå har jeg vært på Atkins induksjon/ketolyse siden november, har nådd målet mitt og forsøker å slutte. Men kan jeg ikke spise brød mer for evver? Jeg har fått så vondt i magan at det halle kunne vært nok...
Au au au. Løs mage og. Asj.

Har brukt glutenmel i lollypopbrødet gjennomgående, så det er ikke glutenreaksjon. Har spist godt grovbrød av softcorn-typen. Det er jo så godt på smak. Er det gjæren jeg reagerer på eller? Jeg spise et eple i går og. Har det noe med saken å gjøre? Hjeeeelp!

Nei, jeg har ikke gått opp igjen i vekt faktisk, men så har jeg slutta på slutten av en kortisonkur og samtidig med at jeg fikk ny resept på tyroksinen min. Så det har nok hjulpet på det med mer vann i kroppen og sånn. Dvs har blitt utgjevna.

Iset sa for siden:

Hvetemel, kanskje? MANGE reagerer på det etter å ha lagt om til lavkarbo.

Megvel sa for siden:

Må jeg fase det inn igjen da eller? Eller er dette for alltid? :eek:

Smula sa for siden:

Er det lavkarbobrødene her inne eller vanlig brød du reagerer på?
Etter endt kur er det et nøye opptrappingsprogram du må følge (iallefall på ketolyse, Atkins har jeg ikke satt meg inn i) når det gjelder karber.
Hvis du har hoppet rett tilbake til gamle vaner, synes jeg ikke det er noe rart at du blir dårlig.

Megvel sa for siden:

Vanlig brød ja. Uff...au mageknip!

Manina sa for siden:

Vel, jeg ville latt brødet være foreløpig. Konsentrer deg om andre karber, utforsk grønnsaksdisken og prøv forskjellige frukt. Tell karber når du øker dem, så du har noe å sammenligne med når du øker neste gang.
La brødet være det siste du innfører, og da veldig forsiktig og i små mengder. Husk at lavkarbo er sunt for alle, en må bare finne det nivået en trives med. Ferdigkjøpt brød inneholder mye rart, og jeg ville skydd dem, var jeg deg.

Megvel sa for siden:

Mhm. Har knekkebrød (lille runde) i matpakka i dag.
Får håpe det gir seg for selv om det brødet er kjempegodt så er det ikke SÅ godt at jeg lider meg igjennom denne kolikken for det!!

Tuppen sa for siden:

jeg tåler ikke gjær lenger......

MorStine sa for siden:

Jeg, svigerinnen min og ei venninne (alle lever lavkarbo) blir alle sånn av hvetemel, grusomme luftplager, SÅ godt er det ikke med brød.

Smula sa for siden:

Du hoppet rett fra kur på vanlig brød, altså? DA blir du nok dårlig, ja!
Har hatt vært borti det selv... har inntatt noe med mye karber og blitt skikkelig uvel.
Du må som sagt følge det opplegget som er skissert i boka.

Megvel sa for siden:

Haha, jeg får høre på sitatet ditt Smula, kan ikke bli helt brød i hodet heller nei!
Æsj da må jeg bake nå igjen. Jaja... Overlever jeg polarbrød eller sånne Fedonbrød fra Rema?

Megvel sa for siden:

Fremdeles helt i ulage her. Kniiiper gjør det.
Har forska litt på karbostigen, egentlig er jeg vel helt oppe på 40kh, det er bare frukt og korn jeg ikke har reintrodusert! Håper virkelig ikke at jeg ikke kan spise hvetemel ever again altså! Nille, hva sier du om dette?

Smula sa for siden:

Ja, er ikke det fint?!
Jeg spiser ikke frukt eller nødder, og se hvor normal jeg er... :_plystre::wacko:
Ja, forsøk det Fedonbrødet eller så har de på Samson et grovbrød som heter Fiberslank. Veldig godt.

Karin sa for siden:

For ordens skyld: Man er ikke "ferdig" på Atkins. Man kan være ferdig på ketolyse, for DET er en kur. Atkins er et kosthold som det er meningen du skal ha resten av livet - fase 4, da.

Gå tilbake til det du vet du tåler, og introduser en og en matvare per uke - men bare LITT om gangen (ca verdt 5 g karber). Hvetemel ville jeg som hovedregel ligge ganske langt unna, men det er godt mulig du tåler Lindberghbrød i begrensede mengder. Prøv fullkornbrød - men også det i svært begrensede mengder. Du kan IKKE spise som før du begynte på Atkins. Les i boken, så lærer du mer om dette!

Megvel sa for siden:

Jada, har lest boka!

Jeg har altså trappa opp over tid (VVV), men det å gå over til vanlig kosthold (vedlikehold...jeg var i et noenlunde regulert fedonkosthold før ketolysen), går altså dårlig. Husk også at jeg la på meg som en følge av ekstrem-appetitt i ammeperioden, la ikke på meg noe mer en ett stk baby i svsk, og gikk opp mer i løpet av ammeperioden enn i hele svsk (inkl baby!). Nær 12kg... Dette bl.a. pga nedsatt stoffskifte. Tyroksinen tok ikke fatt i oppgangen på noen særlig måte og jeg måtte jobbe meg nedover. Ser du? Nå er jeg helt nede i 65kg. Før svsk var jeg 67-68.

Det er lite sannsynlig at jeg går tilbake til "det kostholdet jeg hadde da jeg ble tykk" fordi alt er annerledes nå! Ikke ammer jeg, og stoffskiftet er kontrollert. Nå ønsker jeg egentlig ikke å gå ned noe mer, men det viser seg problematisk å slutte altså!:eek::eek::eek:

OG vondt i magen av godt brød, det får jeg vist. :o

energibunten sa for siden:

Hei
tror du gav meg råd her tidligere, så jeg kan vel gi deg :-)

Jeg bare testet dette lavkarbogreiene og fikk så mye energi i hverdagen. Og nå funker det så dårlig med inntak av noe korn at jeg blir mer og mer avvent. Litt upraktisk er det, men jeg er veldig happy uten det.

Før visste jeg bare ikke bedre. Var sliten på ettermiddagen og alltid løs i magen. Nå vet jeg hvorfor... karbo og ubalanse i blodsukkeret. Nei, selvom det er godt så blir det mindre og mindre verdt det. bare praktiske løsninger, så klarer jeg meg uten !

Megvel sa for siden:

Da er det skjedd igjen, selv uten brød. Men spiste non-stop i går kveld. Så jeg fikk meg en "rense kur" i natt og. Aua. AAAAARGH!

Smula sa for siden:

Næmmen - lærer du ikke av dine feil, du?!:p

(På en annen side... hvem gjør nå det.)

Megvel sa for siden:

Jeg finner nye feil! Det er jo litt dumt da...
Vil som sagt ikke ned mer og på ketolysekosten går jeg fremdeles nedover!

Nille sa for siden:

Du får ikke matvareintoleranser av lavkarbo kosthold. Sannsynligvis var magen og tarmene dine innsatt med så mye "faenskap" før du begynte med lavkarbo at du rett og slett hadde et belegg som beskyttet magen/mageslimhinnen mot reaksjoner på mel, gjær, syre (som i epler) og sukker som i sjokolade.
[font=Comic Sans MS][/font]
Når du har spist lavkarbo en stund spiser du såpass rent at du på en måte gjennomgår en renseprosess. Kroppen din har blitt vant til ren mat og det er det den vil ha. Når du så går tilbake til gammelt kosthold VIL kroppen reagere. Du må venne den til det, på samme måte som du måtte venne den AV med karber når du startet.
Det er veldig magne som aldri kan spise det samme de spiste før. mange fordi de legger på seg av det (det var jo derfor vi måtte slanke oss i utgangspunktet), eller fordi kroppen rett og slett ikke lenger tåler påkjenningen.
Om du MÅ ha brød, epler og sjokolade (som forresten er noe av det hardeste å fordøye for den stakkars magen din) så må du rett og slett tilsette det i uhyre små porsjoner. Tilvenning er ordet !
Men hvorfor vil du det egentlig ? MÅ du spise brød, sjokolade og epler da ?
Jeg spiste forresten et stykke kake (dajm iskake) i svigerdatters bursdag i går. Der den reaksjonen jeg får hver gang jeg prøver. Jeg kan venne meg til det, men det betyr at jeg må spise litt av det hver dag -. med vektoppgang etc som pris. Gjett hva jeg velger da ....;) Takk, jeg klarer meg fint uten kake ! Og kroppen min har det mye bedre

Megvel sa for siden:

Hmm, men skulle ønske jeg visste det da, før jeg begynte!
Epler går faktisk greit. Spiser en del frukt nå! Som du ser over Nille, jeg ble ikke tykk av et vanlig kosthold, det hadde med graviditet og stoffskifteproblemer som forårsaket det. Jeg hadde også et fedonkosthold før jeg begynte... uhu...

energibunten sa for siden:

Epler går greit, iallefall sammen med noe annet, appelsin er værre, druer går eg ganske bra. Plommer også. banan holder jeg meg unna..

Kli-knekkebrød er bare sorgen. Sjokolade går veldig bra egentlig. Grønsaker går fint (selleri, grønne grønsaker, blomkål, etc) Bær er topp !

Og fett er bare fett.... du får spise mer fett da eller spise mer nøtter ol mellom måltidene.

Agathe sa for siden:

Ikke for å spore fullstendig av her, men finnes det noe dokumentasjon på dette?

Bulldog sa for siden:

Frukt, bær, ris og ordentlig øl funker for meg :D

Brød går ganske dårlig...

Nille sa for siden:

Nåja, det var noe bare et forslag, en teori til hva problemet kunne være. Du sa du fikk vondt etter å ha spist eple, - og siden det er ganske vanlig å få lufti magen, eller knip etter å ha spist epler......

Uanset så HAR du vennet kroppen din av med disse matvarene og da MÅ du gi den tid til å venne seg til dem igjen..... Det var konklusjonen på innlegget mitt.

At lavkarbo kosthold ikke GIR matvareintoleranser er det masse dokumentasjon på. De fleste har den med seg fra før. Som regel har man ikke intoleranser fordi om man reagerer på en matvare. Man kan venne kroppen til å tåle dem igjen. OM det viser seg at man har en intoleranse har man som regel hatt den fra før, bare at kroppen ikke har reagert på en merkbar måte. For oss som er/har vært overvektige er det ofte på grunn av plakk etc. i tarmene. Masse gammel grums som tetter tarmtotter og skaper dårlige forhold i magen. Om man tar en tarmrens ser man jo hva som kommer ut. Det er samme virkningen lavkarbokosthold har i det lange løp, man spiser rent og renser i praksis kropp og tarm for slaggstoffer.

Når man reagerer på matvarer etter at man har levd uten dem en stund er det ofte fordi det a) kroppen har vennet seg av med den og altså må tilvennes igjen,, eller b) en matvare kroppen ikke trenger og ikke vil ha.
Det er pyton å røyke etter en forkjølelse f.eks. Det er iallefall min erfring. Det hadde jo vært lurt å benytte anledningen til å slutte. men vha gjør vi ? Fortsetter helt til det smaker godt igjen....

Jeg ville uansett tatt det som et tegn.....:)

Agathe sa for siden:

Jeg tenkte igrunnen ikke på akkurat det, jeg tenkte på tarmer innsatt med faenskap og dertil hørende belegg som hindrer reaksjoner. (?)

Megvel sa for siden:

Takk nille for fine svar!

Jeg har også fått et kjempebra svar på lowcarbfriends (amerikansk forum), limer det inn så andre kan lese!

Fnutte sa for siden:

Dette er muligens bare min rare tankegang, men er det mulig at kroppen prøver å fortelle oss hva den vil ha og ikke også?

Man sier om gravide: at hvis de får et sug etter bestemte råvarer så er det ofte stoffer i dem som kroppen trenger.

Kanskje det da er sånn at kroppen ikke vil ha blodsukkersvingningene og prøver å fortelle deg at den ikke vil ha hvetemelet og sukkeret igjen???

Megvel sa for siden:

Vel kanskje! Jeg har ihvertfall funnet ut at jeg tåler både hvetemel og sukker (aka Vafler!), men ikke gjær og muggsopp! Det hadde jeg en mistanke om i begynnelsen også. Blir nå testa for IgA på gjær. Ikke det store tapet å leve uten råere brød og bare spise rundstykker istedenfor. For de går bra!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.