< Tilbake til oversikten

Barn og lavkarbokosthold ...

Jollers sa for siden:

Jeg har altså 3 barn, 11,5 år, snart 9 år samt 17 mnd.

Hvordan er det med lavkarbo på disse ? Er det uforsvarlig til han på 17 mnd feks ?
Ser for meg litt lavkarbo-light kanskje...
De er slanke og sunne alle tre, og gaaaaaaaanske så hyperaktive (type adhd utredninger etc. så de trenger et sunnt(sunnere?) kosthold.

Hjelp ? jeg er jo nybegynner selv.

Mellomsten elsker brød, pasta og ris :confused: Størsta spiser ALT og minsten spiser stort sett alt jeg gir han.

Iset sa for siden:

Jeg synes (og nå snakker jeg helt generelt altså) det er litt artig at kneipp med prim blir sett på som helt ok, mens lavkarbomat blir sett på med skepsis. :p

Ja, lavkarbo er helt knall for barn, men jeg ville ikke akkurat satt dem på DIETT, og jeg ville nok heller ikke satt dem i ketose (så sant det ikke var pga. epilepsi og lignende). Bruker man fornuften ser man jo poenget med å unngå sukker, hvitt mel, hvit pasta, hvit ris og andre raske usunne karbohydrater både for barn og voksne. Hvorfor skulle barn trenge disse? Men de kan jo godt spise frukt og grønnsaker i de mengdene de selv vil ha, synes jeg.

Min datter er den fødte lavkarber (selv om hun selvsagt elsker godterier slik som barn flest). Hun er ikke særlig glad i vanlig brød, poteter og ris, men elsker spaghetti da. Men vi bruker BARE fullkornspaghetti her i huset! Aldri vanlig! Hun spiser frukt, nøtter, bær, grønnsaker, fisk, kjøtt, kylling, fete melkeprodukter og fullkorn (som regel knekkebrød eller Lindbergbrød, det er det vi som regel har i huset). Smør, egg og ost elsker hun så det går det endel av, samme med makrell i tomat og majones. Jeg har ingen restriksjoner på verken frukt eller grønnsaker. :)

Jollers sa for siden:

Mitt største problem i dette er jo han på snart 9 som ikke spiser noen ting omtrent, det er jo vanskelig nok med vanlig kost hva han anngår.