< Tilbake til oversikten

Barn og lavkarbokosthold ...

Jollers sa for siden:

Jeg har altså 3 barn, 11,5 år, snart 9 år samt 17 mnd.

Hvordan er det med lavkarbo på disse ? Er det uforsvarlig til han på 17 mnd feks ?
Ser for meg litt lavkarbo-light kanskje...
De er slanke og sunne alle tre, og gaaaaaaaanske så hyperaktive (type adhd utredninger etc. så de trenger et sunnt(sunnere?) kosthold.

Hjelp ? jeg er jo nybegynner selv.

Mellomsten elsker brød, pasta og ris :confused: Størsta spiser ALT og minsten spiser stort sett alt jeg gir han.

Iset sa for siden:

Jeg synes (og nå snakker jeg helt generelt altså) det er litt artig at kneipp med prim blir sett på som helt ok, mens lavkarbomat blir sett på med skepsis. :p

Ja, lavkarbo er helt knall for barn, men jeg ville ikke akkurat satt dem på DIETT, og jeg ville nok heller ikke satt dem i ketose (så sant det ikke var pga. epilepsi og lignende). Bruker man fornuften ser man jo poenget med å unngå sukker, hvitt mel, hvit pasta, hvit ris og andre raske usunne karbohydrater både for barn og voksne. Hvorfor skulle barn trenge disse? Men de kan jo godt spise frukt og grønnsaker i de mengdene de selv vil ha, synes jeg.

Min datter er den fødte lavkarber (selv om hun selvsagt elsker godterier slik som barn flest). Hun er ikke særlig glad i vanlig brød, poteter og ris, men elsker spaghetti da. Men vi bruker BARE fullkornspaghetti her i huset! Aldri vanlig! Hun spiser frukt, nøtter, bær, grønnsaker, fisk, kjøtt, kylling, fete melkeprodukter og fullkorn (som regel knekkebrød eller Lindbergbrød, det er det vi som regel har i huset). Smør, egg og ost elsker hun så det går det endel av, samme med makrell i tomat og majones. Jeg har ingen restriksjoner på verken frukt eller grønnsaker. :)

Jollers sa for siden:

Mitt største problem i dette er jo han på snart 9 som ikke spiser noen ting omtrent, det er jo vanskelig nok med vanlig kost hva han anngår.

Det vil aldri bli snakk om noen dietter her i huset, verken på barn eller meg. Men ren kontrollering av karbo inntaket.

Fullkornspasta er nok en ide, skal jammen prøve det å se om han liker det.

Iset sa for siden:

Fullkornpasta er genialt, det smaker egentlig så likt vanlig pasta at ingen merker noe annet enn at fargen er litt brunere. Nå er det til og med kommet fullkorn-nudler. Har ikke smakt dem enda da.
Grønnsaker kan forresten lures inn i kjøttsaus, kjøttkaker osv. Jeg laget nylig noen knallgode karbonader der jeg hadde blandet i masse moset løk, hvitløk og purre. Har også prøvd å blande inn moset brokkoli og gulrot med suksess. :)

Jollers sa for siden:

Fullkorn nudler også ? jøss, de eeeeeelsker jo nudler og mor synes det er kjempe lettvindt til lunsj når minsten hyler.

Har tenkt på å mose grønnsaker og lure inn i kjøttmat ja, tenkte i første omgang til kjøttsausen vi har til pastaen men i kjøttkaker var jo også smart.
Kjekkt å høre at fullkornspastaen smaker ganske likt som den andre.

elian sa for siden:

Alle mine barn får lavkarbokost. De spiser både brød og knekkebrød, men bare av de groveste typene med masse fiber og fullkorn. De elsker grønnsaker, så det går det mye av. Også spiser de stort sett 2-3 frukt i uka.

De elsker både egg og kjøtt alle sammen. :)

De får tilskudd av cocosa og Omega 3,6,9 alle sammen.

Minsten på 7mnd får økologisk hirsegrøt, som KUN inneholder ren hirse. Den tilsetter jeg morsmelkerstatning og cocosa eller meierismør.

Lunsj er ofte most avocado med LITT most banan + cocosa eller meierismør.

I helgene får ungene spise hva de vil :)

Ingen av mine klager her i huset :)

energibunten sa for siden:

Barn trenger kontroll på blodsukkeret akkurat som oss voksne og de trenger mer fett fordi de normalt er mer aktive og at de vokser og bygger opp kroppen, bla også hjerne og nerver.

Å endre barn til å like ting de ikke liker er enten umulig (pga egen smak, men sjelden) eller tar lang tid. Det er bare å holde på, og servere det du vil de skal spise. Man må respektere individuell smak, men får de ikke annen mat så begynner de å spise når de blir "sultne" nok.

Iset sa for siden:

Ja, nå skal jeg ikke uttale meg FOR voldsomt her for jeg har aldri hatt barn med direkte spisenekt, og det skjønner jeg er et veldig vanskelig problem for mange. Men jeg kjenner jeg blir litt oppgitt når jeg hører om barn som kun får pølse til middag eller kun får loff med nugatti til 2-3 av dagens måltider, fordi "de vil ikke ha noe annet". Barna blir jo frarøvet alt av næringsstoffer på den måten, og jeg synes det er totalt galskap, og jeg tror de fleste barn VIL spise andre ting enn det der om de ikke kun får servert yndlingsmaten sin.
Hallo, jeg hadde vel inngått en slags spisenekt jeg også, om det betød at jeg bare ble servert det jeg ville ha, feks. pizza og cola, dagen lang. :knegg:

Men jeg skjønner at det faktisk finnes barn med alvorlig spisevegring der ute, og at det er et sårt tema for foreldrene. Man blir så glad for at ungene endelig spiser, at de får hva som helst bare de liker det. Jeg SKJØNNER det, men synes det er skummelt allikevel.

Jollers sa for siden:

Mellomsten min har ALDRI spist grønnsaker, ja sånn etter at jeg sluttet å mose maten hans da han vokste til altså. Som baby spiste han jo det han fikk servert men så fort det kok i biter på tallerknen så sluttet han.
Han spiser forøvrig alt av kjøtt og fisk, men ikke potet, ikke grønnsaker (ikke frukt heller,foruten banan). Elsker brød (alle slags, også ganske grovt om det er uten hele korn) og ost, liker ikke skinke og ikke egg.
Veldig slitsomt.
De andre to liker og spiser alt bortsett fra minsten som ikke spiser egg (brekker seg seriøst bare han får i munnen, men han vil gjerne ha så plutselig en dag spiser han det nok- søsteren var lik)

Sånn generellt sett har vi et ok kosthold i familien her, men det kan bli litt kneip innimellom da. Størsta derimot foretrekker grovere brød.

Jammen ikke lett å gjøre alle til lags.

Er forøvrig spennt på om mellomsten vil spise lollypop brødet og 'polarbrød' å sånne ting.

SusieBlues sa for siden:

Enig med Iset i det at det blir feil å gi barn "gal" mat fordi det er det eneste de vil ha. Min tante lar sin nå 13-årige sønn spise ris med mais til middag, gjerne et lyst rundstykke med smør ved siden av. Han har også en kasse brus stående på rommet sitt. Noen som er overrasket over at han er ganske overvektig??

Jeg blir frustrert når man lar barna bestemme hva de skal spise. De kan ikke ta ansvar for eget kosthold før uti tenårene. Hjemme har jeg en stesønn på 13 som er skeptisk til grønnsaker. Men så fant vi ut at han liker brokkoli. Eller: han ELSKER brokkoli. Det var noe vi aldri kjøpte, for jeg er ikke vokst opp med det. Nå steker jeg brokkoli i smør og han spiser alt han får lov til av det. Jenta på 17 hater brokkoli, men elsker sopp.
Jeg lager mat fra bunnen av nå, og barna må smake. Min erfaring er at barna liker denne maten bedre enn ferdigprodukter. Og noen ganger er jeg ekstra grei, da lager jeg mat i porsjonsformer, med de grønnsakene de enkelte liker best.

Jeg er klar over at enkelte barn rett og slett ikke klarer å få seg til å spise enkelte ting. Men jeg føler det blir feil å la de spise noe som er tilnærmet godteri i stedet. Kneipp med nugatti har så mye sukker at kroppen trekker vitaminer og mineraler UT av barna for å forbrenne maten.
Jeg synes det er viktig å snakke med barna om hvorfor de ikke vil ha enkelte ting. Det er ok å ha et par ting man misliker. Som regel kan de få slippe de "verste" tingene, dersom de kompenserer med noe annet sunt i stedet.
Oj, dette ble langt.

Fnutte sa for siden:

I barnehagen der jeg jobber har vi et kostholdsprosjekt der barna får alle måltider i barnehagen. De får også servert frukt og grønnsaker til måltidene. Syltetøy og annet søtt pålegg brukes svært sjelden. Det meste vi baker er nå med grovt mel. Enda litt mer lavkarbo hadde vært fint synes jeg men får nok ikke så mye forståelse for det enda;)

En av grunnene til at vi startet dette var at vi ville bort fra en del foreldres matpakkevaner. Som f.eks to tørre brødskiver med syltetøy.
Mens andre foreldre stappet oppi litt kjeks e.l. med grunnen... jammen han er jo så småspist. Samtidig så vi raskt at måltidene ble koseligere og barna spiste mere variert. Vi har ingen på min avdeling som ikke liker maten vi serverer :)

Jeg skjønner frustrasjonen ved barn som ikke spiser. Har ei jente selv som i en periode ikke likte annet en brød med smør. Frukt likte hun ikke. Barnehagen var her redningen for oss. Hun ble vant til å spise masse forskjellig frukt. Barn er gode forbilder for hverandre når rammene er gode.

Smeltet ost var f.eks der værste hun visste helt til hun fikk lage sin egen lille pizza i barnehagen :D

Jollers sa for siden:

tro meg vi har prøvd AT med han her, helsesøster har snakket med han,legen har snakket med han men nei, det går ikke inn.
Nå må det legges til at han har endel issues da (utredning for adhd el.) og blir seriøst utagerende. Så det har føltes ganske maktesløst i det siste. Når han gikk i barnehagen spiste han masse frukt faktisk.

De andre to er jo helt forskjellig i matvegen, mer lik pappan sikkert siden jeg også er dødskresen.

SusieBlues sa for siden:

Litt på siden, men.. Får barna i seg omega3? Jeg har lest at mange barn roer seg litt når de får i seg nok omega3.

Ciss sa for siden:

Mine barn har aldri fått noe alternativ til noe av det som har litt servert. Og til og med de få gangene det har vært servert noe de 'ikke har likt' har de måttet smake to biter av den aktuelle tinger - HVER GANG det har stått på menyen. Liker de det fremdeler ikke er det greit - frem til neste gang det samme stårpå bordet. Da er det minst to biter igjen. Og jeg kan i farten ikke komme på én eneste ting mine barn ikke liker i dag. De er sanne altetere. Jeg har tro på at mye ligger i den holdningen vi selv legger for dagen når vi introduserer nye ting. Er vi spente på om barna liker eller kaller dem 'flinke' om de smaker signaliserer vi jo samtidig at det er noe 'muffens' med maten vår. Dessuten er det en del smaker man må venne seg til, derfor regelen om alltid å smake...
Har ikke tall på alle de vennene av ungene som har spist her i huset og proklamert før måltidet at de ikke liker ditt og ikke datt men som har endt opp med å be om en ny porsjon. MIN sånn-og-sånn har du aldri smakt før. DEN liker du, pleier jeg å si og dessuten introdusere to-biters-regelen. Når jeg tar det som en selvfølge at det er sånn blir det sånn også.:)

Jollers sa for siden:

gjelder det adhd barn og ? De får ikke noe tilskudd akkurat nå men jeg synes ikke det var noen forskjell når de fikk heller. Det er jo ikke bare 'urolige' de er da men ja jeg skjønner hva du mener.

THE sa for siden:

... med fare for å virke overkjørende her - men jeg blir også sjokkert når barn jeg har med hjem ikke spiser NOE vanlig mat, ikke "feil" pølser eller pasta engang, en jente likte ikke noen former for frukt, "bare rosiner", som hun sa. Faren sa de lot henne spise det hun ville selv... Og da ble det oftest pannekaker eller wienerpølser... Om barna mine ikke liker det som står på bordet, får de la være å spise det, ingen barn sulter ihjel på en kveld ;-) og selv om vi ikke tvinger dem til annet enn å smake, har dette regimet ført til at de faktisk spise veldig mye "rar" mat. Tror barn naturlig nok prøver seg, men de gir seg når det ikke er alternativer.

Noen foreldre er nok litt redde for at barna ikke skal spise nok, men en ernæringsekspert sa til meg engang at en to-åring fint overlever på tilsvarende to brødskiver dagen, og at det er viktig og ikke stresse maten. Jeg skjønner jo at det kan være lettere sagt enn gjort, da, hvis man har tynne barn som ikke spiser.

Eirian sa for siden:

Ungene her i huset spiser litt lavkarbo, dvs. at vi kunn har fullkornsspeltpasta bla., aldri poteter eller ris, og det er ingen av dem glad i uansett. Så spiser vi lite brød, og hvis noe så er det grove speltbrød med lite mel og mye havregryn/nøtter/frø ol., og da tynne skiver med mye pålegg.
Vi har ikke sukker og hvetemel i hus, eller saft/brus, søte pålegg ol.
Men de får spise så mye grønnsaker de vil, og de får også frukt, og juice til fest.
Hvis vi spiser lørdagsgodis er det 70-85 % mørk sjokolade fra helsekost med rårørsukker (øko/fairtrade), soyais eller annen lavkarbo godis/snacks.
De får dog yoghurt, siden vi ikke drikker kumelk her i huset (det er for kalver), bare soyamelk/rismelk/havremelk, stort sett Naturell yoghurt, men på lørdager hender det de får vanlig yoghurt.
Ellers er de glad i rent kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, frukt, nøtter, bær, ost, smør ol.

Eirian sa for siden:

Og ang. den øvrige diskusjonen så vil jeg bare si at det faktisk er barn som sulter seg, og som ville sultet i hjel hvis de fikk velge. Ingen friske barn, men de som ikke er friske.
Jeg har et barn med ekstrem spisevegring, og har man ikke hatt det så aner man faktisk ikke hva man snakker om.
Noen ganger er det faktisk bedre om ungen spiser noe, anything, enn at de overhodet ikke putter noe i munnen. Mitt barn har gått i mange mnd. uten å ha noe i munnen overhodet, og det er virkelig ikke bra for videre spising, da er det faktisk bedre om de spiser melkesjokolade altså, faktisk.
I ytterste konsekvens kan det føre til at barnet blir totalvegrer, som mitt, og foreks. må ha en knapp (sonde) på magen for å overleve, eller intravenøst.

Eirian sa for siden:

(Jeg er forøvrig enig i at det er forkastelig med barn som bare spiser pølser hvis det er snakk om at foreldrene ikke gidder, eller ikke prøver, eller unger som bare er normalt sære eller ikke-vil-ha akkurat den dagen og slike ting.)

Jollers sa for siden:

Nå har jo ikke det at han ikke spiser potet vært noe stort problem da iom at jeg ikke er så glad i det selv.
Og nå er det jo et enda mindre problem.
Men ja, skulle likt at han spiste litt grønnsaker for ellers spiser han veldig bra og variert (dvs. det som serveres enten det er biff, kjøttkaker, laks eller noe annet) men han vil da altså ha (ikke at han får men han vil ha) pasta til det meste :confused:

Drikker sjelden saft eller brus og spiser sjelden snop.

Jeg kan uansett ikke få de helt over på LK for mannen vil også ha et ord med i laget gitt.

Jollers sa for siden:

Sterk lesning!

Kanutten sa for siden:

Bare lurer på en ting jeg...

Det er mange som sverger til fullkornspasta, men den inneholder jo omtrent like mange karber som vanlig pasta?? Forskjellen er jo bare det at hele kornet er brukt i fullkornpasta. :o

Det reklameres med knekkebrød som er 100% fullkorn... Når man sjekker har de faktiskt MER karber enn knekkebrød som IKKE er 100% fullkorn, MEN som har mer fiber.. ala et havre fiberknekkebrød.

ER fullkornspasta SÅ mye bedre enn vanlig pasta da?

Georgine sa for siden:

Min eldste som blir 11 er sær i matveien. Jeg lager maten svært enkel til han. Kyllingfilet i biter på tallerken, erter elle brekkbønner og brun ris eller revet gulrot. Sørger for at maten ikke kommer borti hverandre og det hjelper masse. Ingen saus oppå. Da blir det rene smaker og han spiser en og en ting. Først kylling, så grønnsaker og ris om han orker.

Ellers så gjelder smake to biter av all mat her også. Problemet er at minsten er fryktelig allergisk mot nøtter, egg, tomater osv og dette kan føre til alvorlige astmaanfall eller væskende sår. Derfor blir maten han mye mer kjedelig, dog er alt hjemmelaget pga eggallergi.

En digresjon; men vet dere hvor mye mat som er tilsatt egg??? Eggepulver, eggehvitepulver osv osv.

Her i huset får ungene fremdeles en burger, men det er grovt brød og hjemmelaget burger. De får pasta på grov pasta osv og brødet er alltid spelt og grovt. Rene pålegg som skinke, ost osv.

Urolige barn har veldig godt av ren mat uten konserveringsmiddler. I tillegg ville jeg gitt Eye Q som har bevist økt konsentrasjon i forhold til skole osv.

Jollers sa for siden:

nei ikke vet jeg... sunnere må det jo være om man skal velge en av to ?

Iset sa for siden:

Det er jo ikke alle av oss som TELLER karber, vet du. Vi prøver heller å konsentrere oss om å få i oss de sunneste alternativene av "to onder", og grovt er absolutt MYE sunnere enn fint. ;)

Kanutten sa for siden:

Jammen jammen det er jo det jeg prøver finne ut av.... Selv om det står at knekkebrødet inneholder 100 fullkorn og 10 fiber er det IKKE grovere enn et knekkebrød som inneholder feks 60 fullkorn og 15 fiber??

Så hva ser dere på da??

Fiber eller fullkornet??

Jeg er iherdig selv på å vil ha sunn mat i heimen, kneggebrød etc og har hele tiden sverget til dette havrefiberknekkebrødet som inneholder myyyye fiber, men dog ikke 100 fullkorn..

Iset sa for siden:

Har ikke tenkt på det egentlig, jeg tror nok jeg ser mest på "fullkorn", men det er vel helst fiberet man bør følge med på ja. Jeg vet ikke? Æsj, ikke forvirr meg! :p

Kanutten sa for siden:

:veitikke: :lol:

Fnutte sa for siden:

Fullkornspasta er vel bedre enn vanlig pasta fordi det er såkalt tregere karbohydrater i fullkorn enn vanlig mel. Dermed gir det mindre stigning i blodsukkeret.

Hva som er best å se på av fullkornsinnhold og fiberinnhold vet jeg ikke....men lurer veldig jeg også :D

Kanutten sa for siden:

Heter vel at fiber er best???

Iset sa for siden:

Fiber er best ja, og fullkornspasta inneholder endel mer fiber enn hvit pasta vel? En god del mer, tror jeg.

Fnutte sa for siden:

Ikke den fullkornspastaen jeg har... bare 6g kostfiber:( Er vel 4g eller noe i den vanlige tror jeg

energibunten sa for siden:

Omega 3 er viktig å få i barn. Utvikling av nerver, hjerne, øye, trenger det.

Kanutten sa for siden:

Spis myyyye fisk!!!

Vi spiser fisk 5 ganger i uka..

Kjøtt er snacks :o

Jollers sa for siden:

ok, selv for en fiskeelsker som meg er fisk 5 ganger i uka aalt for mye :rolleyes:
Dessuten liker vi best å bruke fersk fisk og jammen er det dyrt innimellom, usj.

martefie sa for siden:

Ang fullkorn og fiber: mellom kornet og skallet ligger det masse næringsstoffer som blir borte når man splitter i hvitt mel og fiber har jeg lært. Jeg vil derfor anta at fullkorn er best rett og slett fordi det er komplett.

Men; som jeg sier når noen spør om noe er sunt: "Det kommer an på hvem du tror på." Det en filosofi anbefaler kan være bannlyst i en annen. Om noe er sunt kommer an på en hel masse forutsetninger, egentlig. filosofisk

Kanutten sa for siden:

Kjøp rund fisk og tilbered den selv, da blir det myyyye billigere..

Salt noe, heng noe til tørk og frys noe ferskt :D

Kanutten sa for siden:

sant det :klem:

Georgine sa for siden:

:eek:

Jeg fikk overdose fisk i barndommen og prikken over ièn var boknafæsk. Etter det har jeg hatt et noe anstrengt forhold til ting som lever under vann. :lol:

Kanutten sa for siden:

Boknafesk er snadder!!!! Noe av det beste jeg får :p

Georgine sa for siden:

:lol: Søster knasker tørrfisk som snadder så det er nok for mange by-gener i meg.

Jollers sa for siden:

men det hjelper jo uansett ikke, jeg VIL ikke ha fisk 5 dager i uken :cool:

elian sa for siden:

Omega 3 (gjerne 6 og 9 også) er veldig viktig for barn! :)
Eye-Q har dokumentert effekt hos barn med konsentrasjonsvansker.

Men jeg vil tro at det gjelder alle omega 3,6,9 tilskudd. Produsenten av Eye Q er bare så heldig å ha RÅD TIL å dokumentere effekten, for det er kjempedyrt.

Eirian sa for siden:

Ang. fullkornspasta, så bruker vi fullkornsspeltpasta, spelt har mer næringsstoffer enn hvetemel, så det er helt klart sunnere.

safran sa for siden:

Nordlendingforeldre du og? Jeg spiser lite tradisjonell fisk som jeg fikk i oppveksten, men jeg liker rød fisk med asiatisk vri. Og tørrfisk eeeelsker jeg. ;)

Georgine sa for siden:

Yepp :lol:

Kanutten sa for siden:

Er da ekte nordlandsjente jeg også, bor i landsdelen fremdeles og ELSKER fisk fremdeles :lol:

Er omtrent født i fjærsteinene jeg :o eller så kom jeg rekende på ei fjøl....

Sivensvans sa for siden:

Åh, jøsses - finnes det også?? Hvor har du fått tak på det, tro?:rolleyes:

Iset sa for siden:

De selger speltpasta i helsekosten, og i enkelte dagligvarebutikker (feks. Ultra). Jeg liker den ikke, holder meg til vanlig fullkorn, men bruker ellers endel spelt i andre ting.

Eirian sa for siden:

Helsekosten, eller Meny rett ved der vi bor. Ultra kan sikkert også ha noe.

Sivensvans sa for siden:

Flott, takker! Må sjekke det ut i alle fall!;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.