For to år siden startet jeg på Ketolysekuren og gikk ned 25 kilo på 6 mnd. Har etter dette vært på generelt lavkarbo, men har det siste halve året ikke vært på lavkarbo diett.
Jeg har forsøkt å få til et lavkarbo kosthold ved siden av treningen men syns dette er svært vanskelig siden jeg har for lite energi til å holde ut harde og lange økter og har behov for et høyere energi inntak.
Jeg trener vekter tre dager i uken nå og med to dager med lettere mosjon i tillegg til lengre og hardere økter med kardio i forbindelse med styrketrening. Jeg vurderer å gå ned til to dager i uken med styrke, men merker det på kroppen at jeg foretrekker tre dager i uken.
Jeg synes det å få til et kosthold som er lavkarbo (GI-balansert) er veldig vanskelig i forbindelese med behovet for energi under og etter trening.
Har fått generelt elendig forbrenning etter overvekt etter svangerskaps diabetes og påvirkes veldig av mat med høy GI.
Trenger virkelig tips til en diett jeg kan bruke for mitt behov i forhold til treningsmengden.
Og en skikkelig stor takk for en fantastisk Ketolyse diett :D You'r a life-saviour! (tenk, jeg turte ikke sette bilde av meg her i forbindelese med profilen en gang).
Jeg endret til lavkarbo sist høst og trener mye og ble sliten. Man må ha nok glukogenlagre for å kunne ta i skikkelig over lang tid og måten å få i seg dette er å
spise lavkarbo og få i deg karbo gjennom det, feks 50-100g ila dagen.
Når du har trent ganske hardt, så innta feks druesukker og protein sammen i en drikk (sånne karbo/proteinshake kan brukes). Du restitueres bedre da proteinet vil taes opp enda bedre til muskeloppbygning. Mengde karbo fra 0-100g. Du vil få blodsukker, men etter trening er musklene som en svamp som tar opp dette superraskt uten å slå av fettforbrenningen. Jeg er følsom ellers for karbo, men etter trening tåler jeg endel mer.
Kanskje din maksimale mengde glukogen du kan klare å lagre i kroppen (muskler og lever) er 400g. det skal mye til for at du klarer å tømme disse lagrene. Da må du holde på skikkelig hardt i 1,5 til 2 timer. Du som er lavkarber har en god fettforbrenning og dette står for det meste også under trening. Det er bare når du tar skikkelig i på utholdenhetstrening at du må ty til glukogen. Jeg ville tro at du maks bruker mellom 50-200g av glukogenlagrene dine og at du gjennom kosttipsene over klarer å fylle dem opp igjen uten overdreven karbomat.
Altså har du tatt det rolig en dag, så spis vanlig, har du tatt skikkelig i, så lag deg en slik drikk og innta umiddelbart etter trening.
Dette virket på meg med en gang. Nå funker trening meget godt.
Jeg har ikke noe fasitsvar, men det er det sikkert noen som har.
Men jeg kan snakke for megselv. Har prøvd meg litt frem og funnet ut det at når jeg trener såpass mye som jeg gjør (5-10 timer kondis i uka + styrketrening) Så føler jeg meg aller best hvis jeg spiser rundt 50 karber.
må bare kommentere ang druesukkeret.... det lokker jo ut hormonene.... så vil helst ikke anbefale å innta druesukkeret sammen med karb/protein drikken .... men ellers så hør på energibunten :)
dette må jeg komme tilbake til... for jeg hadde hørt om dette med druesukkeret... og jeg har en som er utdannet i dette som hjelper meg med dette.... og han sa at jeg måtte ikke finne på å tilsette druesukker i meg for det ville få hormonene mine til å snu helt om.....
men skal komme tilbake til dette.. og tillegg at jeg googlet litt... og fikk opp dette :
og smiline sier :
Har fått generelt elendig forbrenning etter overvekt etter svangerskaps diabetes og påvirkes veldig av mat med høy GI.
og druesukker har veldig høy GI.....
og jeg fant også :
nei- nå roter jeg fullstendig... men jeg kommer sterkere tilbake om dette!! men det var dette jeg fant ut på nettet....
Helt OK :-) du roter ikke. Jeg må forklare forskjellene her.
Etter trening er kroppen i en veldig spesiell modus. Den higer etter energi og den trenger byggesteiner. Blodsukker og proteiner går rett inn i cellene. Spiser man rett mengde da så har kroppen likevel kontroll med blodsukkeret. Fettforbrenninga slåes ikke av heller.
Druesukker er rent blodsukker. Glukose altså. Det blir tatt rett opp i blodet og det er faktisk poenget etter hard trening slik jeg skriver. Stivelse er bare mange slike molekyler hengt etterhverandre som vi lett kutter over i magen og får rent blodsukker....
Ja, det høyner insulin og blodsukker og spiser man det når man ikke trenger energien vil det bli fettlagring.
det er ikke så mange sukkerarter vi bruker til næring. Det er etter hva jeg vet glukose, fruktose og galactose.
Galactose finnes i Lactose som bare er en kombinasjon av glukose og galactose og må spaltes i magen av et enzym. Galactose er faktisk et essensielt sukker vi trenger noe av.
Fruktose fra frukt etc lager en snarvei i metabolismen av glukose og får den glukosen som finnes til å hope seg opp til fruktosen er borte. Derfor kan nok noen oppleve blodsukkertrøbbel ved å spise frukt siden du finner både fruktose og glukose der.
Glukose er som jeg sa rent blodsukker og er det eneste sukker som kan benyttes direkte i kroppens celler. Derfor har jeg valgt meg glukose som sukker etter trening.
Ellers spiser jeg ikke slike raske greier, da blir det bare slik du sier.
Høye verdier av blodsukker og insulin og leptin (?) har mange rare virkninger på kroppen. Jeg har også lest om det du sier om serotonin, men da ifm sukker og ADHD-barn. Overaktive nerveceller og adrenalin var ingen god kombinasjon.
Så viktig å forstå meg rett. Etter utmattende trening som bruker opp glukogenlagre er det fordelaktig å fylle dem opp. På kort sikt i et lite vindu etter trening med høy-GI, og på lang sikt med begrensede mengder naturlig gjennom kosten med lav-GI. Les grønnsaker ellers blir det bare for store blodsukkervariasjoner.
Tusen, tusen takk for innlegg og debatt:)
Da skal jeg forsøke å holde meg mellom 50-100 g i løpet av dagen med en shake etter trening. Har begynt med å starte treningen med vekter før hardere kondisjonstrening og det gjør at jeg slipper å gå "tom" i løpet av treningen og må ha påfyll.
Forige uke havnet jeg i ketose uten å ville det så må nok begynne å telle karber igjen :S Men motivasjonen er på topp og har blitt hekta på trening, selv skade gjør ikke at jeg lager "unskyldninger" for å slippe unna :)
Takk for hjelpen i denne omgang. Har en følelse at vi kommer til å skrives mer :)
P.S. Blir jo skikkelig mega sulten etter en hard økt, så kanskje karb/prot shake vil hjelpe på dette. Dempe det litt:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.