< Tilbake til oversikten

Bearnaisesaus lavkarbo

Gerd sa for siden:

Bearnesaus
(tatt utgangspunkt i sausen fra ketolyseboka)
[font=Times New Roman][/font]
200g smør
2 eggeplommer
2ss vann
ca 1-2ts tørka persille eller gressløk
2ts tørka estragon
2-3 dråper sitronsaft
-smelt smøret på svak varme. Trekk kjelen til side.
-visp sammen eggeplommer og vann i en kjele og varm på svak varme til det tykner.
Ta kjelen av varmen.
-hell det smelta smøret forsiktig i en tynn stråle oppi eggemassen mens du rører kraftig hele tiden.

• ha i urtene og sitronsafta
    smak til med pepper og ev. salt.
    For en litt rundere smak, tilsett litt fløte eller soyamelk. Varm opp igjen til sausen tykner. Skal ikke koke.

Tuppen sa for siden:

glimrende! har ikke boka mi- så greit å ha oppskrifta framme nå :suss:

karb?

Gerd sa for siden:

iflg boka så er det 2 karber på hele sausen uten fløte/soyamelk. Spørs jo hvor mye man bruker av det :ja:

energibunten sa for siden:

nammis, ville ikke kalle dette "lavkarbo", men "ekte" ;-)

Gerd sa for siden:

;) Det er ekte lavkarbo :D

Smakte myyyye bedre en kjøpesausen. Til og med vesla sa at den var bedre!! Og henne hører jeg på ;) :ja:

Annemora sa for siden:

Det enkle er ofte det beste; ikke skyt. Jeg fant "hurtigoppskrifter" på bearnaise-/ hollandaisesause i en kokebok som fulgte med microbølgeovnen jeg kjøpte da jeg bodde i Sverige for opptil mange år sida. Enkelt og nydelig; intet er som mat laget på ferske råvarer. :)

Brodern lager god bernaissaus (omtrent som din oppskrift) og sønnen min går helt amok ...

Elanessë sa for siden:

Hmm... vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke. Men for det første så syns jeg den var alt for salt. Og ganske for tynn. Tror det var smøret som gjorde begge disse tingene, kan det være en idè om jeg tar mindre smør neste gang men følger resten av mengden på ingrediensene slik det skal være?

Men det kan jo hende at jeg er litt kresen da, da jeg syns Knorr sin pose-bearnaisesaus er verdens beste saus

Gerd sa for siden:

Hmmm..

Min blir tykk, tykkere enn posesaus :ja: Bruker nesten ikke salt i. Bare en liiiiiten klype....

Elanessë sa for siden:

Jeg hadde ikke salt oppi i det hele tatt. Mistenker at mengden smør gjorde det så salt

Gerd sa for siden:

Kanskje det :ja: Jeg bruker vanlig meierismør :)

Nola sa for siden:

fant ut hvorfor sausen ikke skal koke, den skiller seg:( brukte 20 min på å lage den så ble den ødelagt, hadde gledet meg te å endelig ha baernaisesaus, ble bare løvbiff på meg...

Kitt sa for siden:

Det må være Knorr sin, ja!:sikle:

Men så har jeg til gode å lage selv enda!:p

Kanskje prøve denne til biffstrimlene på søndag?:ja:

Carisma sa for siden:

"vanlig" bernaise som skiller seg kan man "fikse" med en skje kaldt vann, mulig det fungerer på denne også?

commit sa for siden:

Denne fant jeg i forumet her en plass.
Mye mindre smør da men.....kjempegod og jeg som aldri har laget bernaisesaus før lyktes ved første forsøk...

50 gram smør
1 dl fløte
1-2 ts sitron
1 ts (++) estragon
2 eggeplommer

Smelt smør i en panne.
Bland i fløte og sitron.
Rør inn eggeplommer.
Ha i estragon.

Dette skal ikke aldri koke.

Jeg gjør det slik at når smøret er smeltet, setter jeg panna til side og lar den få kjøle seg bittellitt.
Heller i først fløte, så sitron, (sitronen kan skille fløten hvis du blander fløte og sitron i sammen, men det går fint når du blander først fløten i smøret, så sitronen etterpå.)
Setter panna på plata igjen varmer bittelitt, før jeg tar den til side igjen og avkjøler bittelitt, og rører inn plommene....

Varmer den litt og setter den til side mens den tykner....rører litt innimellom...

Gerd sa for siden:

Ja en skje kaldt vann hjelper viss den skiller seg.(Står i boka, har aldri opplevd det selv) :)

Nola sa for siden:

skal prøve det, vis det sjer neste gang, ble så lei meg at jeg bare heiv resten...

Adelaide sa for siden:

Jeg skal ha biff i kveld og tenkte jeg skulle lage denne oppskriften:

75 gr smør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 ss bernaise-essens
estragon og persille (tørket fra glass)
Saften av en kvart sitron.

Men nå lurer jeg på om det kanskje blir feil......
(jeg får besøk av en venninne, så vi skal dele på sausen)

screwball sa for siden:

Hvordan ble den - virket som mye sitron?

Adelaide sa for siden:

Er det min oppskrift du tenker på?

Jeg regnet ut ca karb på min oppskrift og det ble 4 gr karbo.
Oppskriften er til to-tre porsjoner, så da er ikke karboinnholdet så mye om man har spart inn litt på de andre måltidene.
Dette er ikke en saus jeg spiser flere ganger i uken, men til lørdagsbiffen bare.
:)

At man får syren opp i gjør at det unngår å skille seg.

peruvian sa for siden:

Når dere skriver "smør" mener dere vanlig smør, eller meierismør? Prøvde akkurat med meierismør (det MÅ være feil) og det smakt kun smør. Hadde vært fint med raskt svar så jeg får laget meg ny =D

Carisma sa for siden:

Finnes det noe annet type smør enn meierismør? Håper du ikke mener MARGARIN :D

Gerd sa for siden:

Smør, ja, meierismør. (er kun det som er smør ;))

Viss det smakte kun smør, så kan du nok ha i mer urter og sitron :)

Chunky sa for siden:

Vi lager bearnaise ofte, men tar det litt på slump, så jeg har ikke nøyaktige mål (finnes over alt på nett). Har bare et par kommentarer til oppskriftene over:

1. Aner ikke hvordan dere klarer å lage god bearnaise uten hvitvinseddik?

2. Bruk klarnet, usaltet smør

3. Bruk helst frisk estragon (fryser ned mengder om sommeren), og bruk mye mer enn du gjør med tørket estragon

4. Finhakket sjalottløk er et must!

5. Litt tørr hvitvin er ikke nødvendig, men det skader ikke heller

6. Det skal egentlig ikke være fløte i bearnaise, men jeg bruker en skvett (og vel så det) likevel

7. Bruk vannbad når du rører i eggene (og løft det bort av og til), så kan du ikke feile

Tro meg. Dette er noe helt annet enn den smakløse sukkervarianten du får i pose!

peruvian sa for siden:

jeg er en kar på 22 år som lager lite mat. så etter min matkunnskap så er margarin smør. og ja, jeg brukte margarin. og JA, det smakt DRITT :D:D:D

Så da prøver vi med SMØR imorgen ler

Charlott sa for siden:

MARGARIN??? Din gærning! :p

Carisma sa for siden:

Margarin er modifisert plastikk! :ja:

peruvian sa for siden:

Bruker jo margarin i vanlig bearnaise? :confused:

Charlott sa for siden:

Det var litt fleipete ment, men vanlig margarin har ikke noe med naturlig mat å gjøre. Kast margarinen din, meierismør er tingen her :)

Iset sa for siden:

Mannen min kjøpte Melange på bensinstasjonen da de ikke hadde smør en kveld jeg skulle bake en kake med smørkrem og plutselig var tom for smør. Jeg ble helt rådvill men måtte bruke den, og den smørkremen smakte plastikk! :eek: Nei, margarin bruker vi aldri.

Carisma sa for siden:

Verdens samlede befolkning av kokker ville briste i gråt om de leste det innlegget :lol:
Mulig noen gjør det, men i ordentlig bernaise er det smør.

MiniMe74 sa for siden:

Er det noen som vet om det er mye karber i bearnaise-essens?
For meg er den essensen et must for at sausen skal smake skikkelig bearnaise.
:)

Julie sa for siden:

Å herregud... :sikle:

Denne var jo helt NYDELIG! Ekte bearnaise! Å, namnamnam! Har savnet det så innmari, spesielt når jeg spiser såpass mye svinekotelett og brokkoli, så denne blir fast tilbehør! :heia:

Hadde bare estragon oppi av krydder, og brukte Bremykt istedenfor meierismør, men den ble helt perfekt etter min - og mamma sin - mening! :love:

gryggaa sa for siden:

Jeg lager bernaisse sånn (1 porsjon):

• Smelt 50 gram smør (bruker meierismør)
  • Tilsett 1 eggeplomme, 1 ss estragon og 3 ss fløte
  • Rør godt

Husk å bruke svak varme, ellers blir det klumper i sausen!!
Dette er en enkel oppskrift og sausen smaker godt!

kiril sa for siden:

denne hadde jeg med løvbiff og jukseris i dag og den var knaaaal god, blir mye saus på meg fremover hehe

r.o sa for siden:

DETTE VAR FANTASTISK GODT! Hadde biff, fritert sellerirot og salat. Berneasausen gjorde susen!
Desserten var hjemmelaget sjokoladepudding med vaniljeaus. Litt spesielt, da øverste delen ble lysere mousse med "tuch av tiramisu" og nedeste delen ble skikkelig kraftig sjokoladepudding. Meningen var puddingen... stilig i glass-bolle med to farger.
Takker for oppskriftene!
Festmiddag De Lux!

marieve sa for siden:

Jeg må bare si NAM!
Denne var kjempe god!
Jeg tilsatte ikke noe ekstra salt, synes den ble bra nok uten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.