Hei, jeg har lyst til å starte med lavkarbo livsstilen men har en stor utfordring (tror jeg) med at jeg bor på hybel uten komfyr:s Jeg har micro ovn da, og kjøleskap, men har ikke akkurat så mange stekemuligheter:s Noen som har liknende erfaringer og kanskje vil gi meg noen tips om hvordan ting kan gjøres?
Jeg ser jo at det meste går ut på å spise kjøtt og egg osv, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få laget slike ting i micro ovnen:s
Det er det. Men har du noen gang laget mat på et kjøkken som 20 andre personer (tenåringer som akkurat har flytta hjemmefra antar jeg med tanke på åssn det ser ut der) også bruker? Hadde det vert helsekontroll her av mattilsynet så hadde hele kjøkkenet blitt stengt til noen hadde pussa det opp:p
Det er en grunn til at jeg kjøpte meg egen micro og eget kjøleskap da jeg kom hit:p Skal flytte senere, men må finne noe som ikke koster alt jeg har av penger først. Ikke så lett lengre når husleia er 60% av lønna du får om du ikke vil bo på hybel:s
Penger til mat har jeg nok av, da det er noe jeg prioriterer, så å handle inn blir ikke store problemet. Det å preparere maten er det værre med:s
Jeg kunne jo vaske kjelene før jeg bruker dem ja, men det blir lissom litt kjedelig når jeg må vaske dem /hver/ gang jeg vil lage mat. Jeg mener, etter meg selv har jeg ingenting imot, men å tilstadighet vaske etter andre er jeg ikke fullt så begeistret for:s
Men eggkoker ja:s Uff:s Så dum jeg er:p Dette var nesten flaut:p Det må jeg kjøpe. de koster jo bare en hundrelapp:p
Et par kasseroller og en stekepanne trenger ikke å koste all verden, og tar ikke så mye plass. I tillegg kommer du ALLTID til å ha bruk for de, uansett hvor du skal bo! ;) Ha dem inne på hybelen din, så er det bare du som bruker de. :)
Da kan du kanskje kjøpe egne panne å kjele? Eller låne noen mens du bor der? så er det bare du som vasker og bruker dem ;)
Må være irriterende å bo sånn, dele kjøkken med folk som griser værre.. Jeg har bare bodd på egen hybel, med komfyr. Heldigvis..
Ja, det er ikke det helt store. En hybelleilighet koster jo bortimot 6000 nå, mens en hybel er bare 2500 kr. Litt kjedelig å bruke over 50% av inntekta på boenhet, så da velger jeg heller hybel... Skal ikke bo hær så lenge da. Er på praksis så snart får jeg jobb med full lønn. men det er noen måneder til:s
Må vel skaffe meg noen kjeler og slikt. Selv om det er ganske ekkelt å lage mat dær nede på komfyren. Jeg har klagd til ledelsen men ingenting blir gjort... Og nå er det helg, som betyr mye søppel dær på mandagen:s
Det går an å koke egg i micro. Du må slå det over i en kopp e.l., og så bare prøve deg fram med tida. Tror kanskje ett minutt pr egg på full styrke er ca passende.
Jeg syns også faktisk at eggerøre laget i micro kan være like godt som stekt eggerøre. Du bare mikser sammen slik man vanligvis mikser eggerøre, har den i en form, og kjører på! Så vidt jeg husker trenger man ikke røre i den. Husker ikke hvor lenge den skulle stå i, men det finner du sikkert ut hvis du prøver. Muligens samme tid som når man koker egget.
Egentlig kan det være lettere med å spise lavkarbo. Middagene mine har blitt mye enklere. Kjøtt, damper lgrønsaker, ingen langtekkelige poteter eller røredreieri av en saus. bare steke kjøttet, dampe grsaker og ha i en skvett fløte, litt rømme, etc så er sausen klar...
Ellers, kokt egg, skinke, røkelaks, ost, etc, etc.
Jeg ville kjøpt inn en stekepanne, en ildfastform med lokk og en kjele med lokk samt stekespade, sleiver etc. Trenger ikke koste all verden og er noe man alltid behøver å ha. Og ev. en eggkoker også ja så kan du koke egg på rommet og slipper unna det ekkle kjøkkenet med mindre du skal steke/koke.
Kjøp deg noen microfiberkluter også så du får vasket litt før du starter å lage maten din!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.