< Tilbake til oversikten

Ketolyse på hybelkjøkken?

Skrible sa for siden:

Hei!

Jeg sitter og vurderer å konvertere fra Eurodiett til ketolyse, siden førstnevnte ikke virker helt optimalt for meg. Ketolyseboka er nattbordslektyren for tiden, jeg har nok ikke helt oversikt over ting ennå, men jeg prøver i alle fall.

Jeg tenkte det i alle tilfelle ville være best å sette opp en slags ukesmeny før jeg eventuelt kastet meg ut i.. vel, bytte av ketogen diett. Problemet mitt er hovedsaklig at jeg på ingen måte er en kreativ kokk - og har begrensede verktøy til disposisjon; et par kokeplater og en halv hylle fryser (vel, det er en hel hylle, men ting må ligge helt innerst hvis jeg vil late som om det holder seg frossent. ;)) Ingen stekeovn, altså, og ingen mikrobølgeovn heller, samt begrenset lagringskapasitet for 'storproduksjon'.

Nå har jeg lest en del i oppskriftsbiten av forumet, og vet at det er veldig mange kreative kjøkkensjeler her - så jeg bare lurte på om kanskje, kanskje dere kunne være så snille og tipse meg om ting jeg kan lage på fillekjøkkenet mitt, siden jeg bare går meg bort i alle de oppskriftene jeg ikke har utstyr til? :)

blåbær sa for siden:

Skjønner at du syns det er vanskelig å spise ketolysemat på et hybelkjøkken. Skal flytte til høsten, og det er stor sannsynlighet for at det blir et kjøkken som ligner ditt, og jeg må innrømme at jeg tenker litt på hvordan jeg skal gjennomføre det.

Men jeg tror faktisk ikke det er så veldig vanskelig. Hvis du liker salat, er det jo ingenting som er lettere å lage, og det trengs jo ikke noe varme i det hele tatt! Og mange retter som skal lages i form, kan fint med små endringer lages i gryte. Det gjelder ikke alle, og det er ikke sikkert de blir fullt like gode, men hvertfall spisbare.

Og du kan lage all slags supper, det er veldig mange gode her inne. (Du er kanskje lei av supper? Er vel en del av dem på eurodiett? Vet ikke helt hvordan den virker jeg ...)

Du kan steke mat i panne. Grønnsaker enkelt og greit stekt i smør er veldig godt. Dette gjelder selvfølgelig også kjøtt og fisk.

Trolljenta sa for siden:

Jeg har hybelkjøkken, men følger ikke ketolyse.
Her går det stort sett i smoothie, speilegg, kyllingwok, stekt kjøttdeig med grønnsaker, gryteretter.
Tacosalat, hjemmelaget tomatsuppe med kokte egg, hjemmelaget blomkålsuppe med grillet kylling er også greit hybelmat.

Skrible sa for siden:

Tusen takk for innspill, alle sammen. :) Jeg noterer flittig!

Tuppen sa for siden:

jeg bodde på hybel første året jeg gikk på lavkarbo/ketolyse.. hadde ikke noe problemer med det.. hadde to hyller i en skap- en hylle i kjøleskap og en liten skuff i fryseren..... men gikk greit :)

Skrible sa for siden:

Javisst, jeg tror på at det lar seg gjennomføre - dette er mer en liten orienteringsdans for meg for å finne på alternativer. :D Og dere som har kommet med forslag har vært fantastisk hjelpsomme allerede!

Eilan sa for siden:

Stekte egg, stekt bacon, smørstekt aubergin (MMMMMMMMM!), kokte grønnsaker med smør, biff, salat med stekte kyllingbiter, mulighetene er uendelige :) Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.