< Tilbake til oversikten

Ekkel kylling

Kristin_B sa for siden:

Er det flere enn meg som synes at Prior sin kyllingfilet er ekkel? Skjønner ikke hvorfor de må la den ekle blod-sene-tugga henge på fileten. Æsj, jeg blir i hvert fall kvalm.

Iset sa for siden:

Det er litt slikt på alle kyllingfileter, synes jeg, men de reneste og flotteste filetene jeg noensinne har kommet over, er faktisk de billige frosne fra First Price! Jeg kjøper dem på Kiwi, 2 kg frosne flotte lyserosa fileter i oransje pose til rundt 145,- kroner.

Isemor sa for siden:

Enig,de er knallgode!!

Kanutten sa for siden:

Enig!!!

Kanutten sa for siden:

Lager du annen mat fra scratsj da?? Fisk? dele kjøtt? eller er alt æsj?

Distrea sa for siden:

Jepp,,, ENIG, disse er fine! Ikke at jeg syns det er no krise om det syns at det det har vært ett dyr heller da ;) Syns det er mye værre med slintrer i biff, eller masse bein i ferdig tilberedt fisk:cool:

Tusta85 sa for siden:

Vel... Det er jo dyr man spiser, og de har sener og blodårer de også. :ja:
Er jo bare å ta en kniv å kutte dem vekk.

MorStine sa for siden:

Kjøper bare FP sine jeg også, billig og best!

Synes de svenske er ekle, når man løfter de ut av posen trer man fingrene igjennom det vassne kjøttet... Føles aldri gjennomstekte...

Robyn sa for siden:

Hm, da skal jeg jammen prøve filetene fra First Price.

Ellers syns jeg de ferske filetene de har på Rema 1000 er bedre enn Prior sine, husker ikke merket men de ligger i gul form de og.

Enig med deg MorStine, de svenske er helt forferdelige. Og når man prøver å steke de må man tømme panna for 2 liter vann underveis.

Vi nærmest bor i Sverige i sommerhalvåret, men kyllingfiletene kan de ha for seg selv.

Annemora sa for siden:

Fortell om First Prices frosne: Er de marinerte? Jeg kan ikke fordra marinerte kyllingfileter, de er salta ihel. Det samme gjelder nesten alt av kyllingfileter som selges rett over grensa.

Det finnes umarinerte der óg, men de er nesten like dyre som de ferske som selges på Rema/Rimi/ (Rama?); så da kjøper jeg gjerne Priors og blåser i blodtrevlene. Steker (eller koker) alltid fuggel godt. Og krydrer ditto godt, uten overdreven saltbruk. :)

Iset sa for siden:

FP sine er naturell, ikke marinerte.

De svenske er grusomme ja, jeg kjøper aldri mer kyllingfilet i Sverige! Men så billige som FP sine er (synes jeg) så er det jo helt greit å kjøpe det her i Norge.

eriksen sa for siden:

Ganske paradoksalt det dere sier, at kyllingfileten fra First Price er så mye bedre enn Priors - når det faktisk er det samme produktet!
Hvis dere ser på sporingsnummeret på pakken, vil dere finne at det kommer fra Prior. Norgesgruppen kjøper det av Prior.

Forresten er First Price-hvitost laget hos Synnøve Finden, lapskausen av Gilde og safta av Lerum! ;)

Distrea sa for siden:

og med det så mener du at det er 100 % like produkter?

Her i huset mener vi nemlig at first price ost er uspiselig mens synøve går til nød. :eek:

Kanutten sa for siden:

Enig, first price osten ER uspiselig :eek: men jeg synes synnøve er gooood :o

Distrea sa for siden:

hehe... smaken er som baken veit du, men den burde ikke være det hvis det er akkurat samme ost :D men nå tror jeg ikke jeg det er 100 % like produkter selv om det kommer fra samme leverandør.

MorStine sa for siden:

Etter jeg begynte på ketolyse, og det gikk så mye ost, overbeviste jeg meg selv om at FP osten var like god som annen ost. Men så kjøpte vi Norvegia i julen, og etter det smaker FP osten pjuk. Så nå går det bare i Norvegia igjen. Kjøpte Synnøve Finden som var med D-vitamin, men den var heller ikke SÅ god...

Princez sa for siden:

Synnøve Finden eller Norwegia... hmmm... litt foskjellig smak, men like god! :) Kjøper den som er på tilbud jeg, hvis jeg ikke unner meg en Jarlsberg eller Norwegia vellagret... Kanskje litt ostesnobb jeg da "litt flau". Elsker "rare" oster...

Smula sa for siden:

:høh:
Besynderlig tråd...

Enten liker du kylling eller så liker du det ikke. Det er vel ikke noe rått kjøtt (eller fisk for den saks skyld) som er sånn voldsomt appetittvekkende - det er vel derfor vi steker maten.

Goggen sa for siden:

He-he :)

Distrea sa for siden:

Rimi har ferdig oppskjært på tilbud nå! løp og kjøp :)

hehe.... sant det, men det må jo være lov til å si at det slintregreiene byr en i mot... og at en heller kjøper den av produsentene som fjerner dette? :p

Iset sa for siden:

Sant det du sier, men selve produktet trenger ikke å være det samme selv om det kommer fra samme sted, egentlig. Jeg kjenner forskjell på Synnøve-osten og FP-osten, selv om jeg godt kan spise begge to. Og kyllingfiletene fra FP ER finere enn de som ligger i Prior sine esker, synes jeg. Mulig det har å gjøre med at de er frosne, ikke vet jeg. Det er iallfall de filetene jeg foretrekker og som har minst slintrer og dritt.

Iset sa for siden:

Nåja. Jeg ELSKER kylling men jeg blir kvalm av slintrer og det røde blodgreiene. Men jeg har funnet ut at om jeg steker filetene hele så "forsvinner" de. :lol:

Når jeg skal dele opp kyllingen i biter før jeg steker den, da må jeg fjerne det ekle og kaste det. :kresen: Rå biff, kjøttdeig osv ser helt ok ut, synes jeg. Rå fisk også.

Smula sa for siden:

Nuvel... mulig jeg begynner å bli gammel og grinete, men jeg synes vel ikke noe særlig passende for voksne folk som legger ut om hva slags mat som er æsj og ekkelt. Sånt hører barndommen til... eller knapt nok det, synes nå jeg da.

Det er sikkert ikke så delikat som dere nevner - men går det ikke da an å la det passere i stillhet og heller kjøpe ei annen høne, som det blir nevnt?
Kylling som er så nydelig mat... :p

Iset sa for siden:

Grineræv. :lol:

Jeg er egentlig helt enig med deg, men synes ikke hovedinnlegget var så forferdelig at det gjør noe. Jeg sier ALDRI æsj til mat i virkeligheten, sånt gjør man når man er 5 år gammel. Men jeg kan godt skrive det på et forum, dog litt diskrét. Jeg takler ikke slintrer eller det hvite på baconet, feks, så det skjærer jeg av. Men jeg ser ikke på meg selv som så veldig kresen fordet, og jeg synes ikke det er grusomt å skrive det på et forum.

Smula sa for siden:

:p
Jeg tenkte jeg skulle skrive "messer du med høna mi, messer du med meg" men da sporer vi vel helt av her... så da skriver jeg vel ikke det.

Jeg går, jeg - dere løser vel dette, dere. ;)

Iset sa for siden:

Grisejente. :eek:

Lindabtn sa for siden:

Kan ikke si meg mer enig, de er helt GENIALE!!!
Trenger ikke dra helt til sverige for å kjøpe kylling lenger asså, de er jo like billige her :lol:
Så til de som ikke har oppdaget det enda burde seriøst ta seg en tur i frysedisken på Kiwi :D

Kristin_B sa for siden:

Hm...huttetu til diskusjon det ble av noen ekle kyllingfileter. Jeg skal innrømme at jeg er veldig kresen når det gjelder slintrer og sånt i kjøtt altså, men jeg tror jo det at Prior har mye jobb med å få filetene sånn som de er når vi kjøper de, så hvorfor ikke ta av den siste lille "tugga" som jeg kaller det? De ser jo superlekre ut oppå, men under henger den hvit-seige-blod greia, nei, jeg driter i om jeg høres ut som en fem-åring: slintrer er ÆSJ! Og jeg er helt enig med den som skrev at annet rått kjøtt er helt greitt, biff, fisk osv...for de henger det ikke slintrer utenpå...

Men over til Bergen! Tenkte jeg skulle bake meg litt godt brød, og da trenger jeg Johannesbrødkjernemel, var på Helsekost i dag (det er bare 1 helsekost som ikke har gått konk ennå her jeg bor...) og de hadde ikke fått inn siden før JUL! Og var redd det tok lang tid før de fikk det inn igjen siden varen bare sto i rest fortsatt. Hva gjør jeg?? Uten å måtte kjøre 1 1/2 time til neste helsekost....

Kristin_B sa for siden:

Forresten, jeg liker fugler, bare se på weight-ticker'n min.. ;)

Princez sa for siden:

15 minutter fra Bergen sentrum ligger Sartor senter. Life er i det senteret og har johannesbrødkjernmel.

Kristin_B sa for siden:

hmm...mente "over til Bergen" som et teit uttrykk bare. Jeg bor nok laaaangt fra Bergen..hihi :rolleyes:
Men nå fant jeg i en annen tråd at apoteket har noe som heter Nestargel som skal være noe sånt som 96% Johannes..så da får jeg sjekke om de har det her da! Har hele 2 apotek å velge i...ikke verst! ;)

blåbær sa for siden:

Tror det er flere som har funnet ut at kyllingfiletene til FP er best, for på butikken jeg handler er det konstant utsolgt. Eneste gangene jeg har sett det, er når jeg ikke har penger til å kjøpe ... :)

Zincite sa for siden:

Jeg bruker også FP sine, er kjempegreit å ta frem en eller flere på kvelden og la tine i kjøleskapet i en pose med litt marinade. Men det står på posen at de er marinerte.. men de oppgir jo bare 1g kh per 100g, så funnet ut at det ikke gjør noe. Vurderte prix sine, butikken ligger 2 min unna. Men synes ikke de er like gode. Og marinade der har mere karber :mad: Så da bærer jeg heller med meg 2kg gjennom byen :)

Princez sa for siden:

:eek:
LER! Husket bare at det var eneller annen som skulle til Bergen i nærmeste fremtid, og tenkte det sikkert var deg da! Hehe.. Tidig!

mum sa for siden:

Et lite tips til dere som synes svenske kyllingfileter er gufne.
Jeg kjøper den billige som aldri blir gjennomstekt, men har begynt å koke den.Da blir den helt fin. Bruner den litt etterpå hvis jeg vil ha stekeskorpe på, ellers så er den best bare kokt i salater olign.

ketanore sa for siden:

Da har jeg vært og kjøpt fp kyllingfileer siden de har fått så mye skryt! gleder meg til å smake :D

Nille sa for siden:

Jeg ovnssteker kyllingfileter. Da blir de møre og gode og alltid gjennomstekte. De med skinn er faktisk de beste, de holder smaken bedre på grunn av skinnet.

Er matsnobb, så jeg bruker mye Stange-kylling eller Hå-kylling. Skal jeg lage gryteretter eller "casseroles" bruker jeg Prior, aldri noe problem.

Tørker forresten alltid av fuktighet på alt kjøtt og fisk med papirhåndkle. Da blir de jevnere stekt og en slipper å tenke på "guffa" dere snakker om som jeg forresten ikke har lagt merke til......

ketanore sa for siden:

Ja ovnsstekte fileer er godt, jeg har alltid litt ost over også :hungry: Det er mat for meg;)

isola sa for siden:

De klarer ikke å dekke etterspørselen! Helt sant, jeg har spurt! :D
Forresten syns jeg det er myyyye mer slintrer og gøgg i det strimlede kyllingkjøttet enn i de hele filetene.
Det ferdigstrimlede har jeg kjøpt en gang - aldri mer.

Selma sa for siden:

Kyllingfile med skinn??? Hvor får man tak i det? Det har jeg ikke sett før.

blåbær sa for siden:

Filet med skinn, er ikke det motsigelse? :) Ellers var frysedisken full av FP sine kyllingfileter i dag, og det dagen etter jeg fikk lønn! Jippi!

Myrthel sa for siden:

Hm... kjekk lesing. Jeg som er så prior-tilhenger skal jaggu prøve FP sine! Og Rema! :D :D

Aline sa for siden:

Tror rema sin heter den stolte hane eller den gyldne hane eller noe? :)

terry sa for siden:

Jeg bruker å kjøpe Coop Ekstra posen med 2 kg fileer til 145 kr (tror det var 145. Ihvertfall under 150 kr).
Etter å ha konsumert en ca 10 poser kan jeg ikke si å ha sett noen æsj greier på dem. Jeg syns de er kjempe gode!
Jeg bruker å steike 6 om gangen i stekepose i ovn. Kjempe lett og uten søl :)

medas sa for siden:

:stortsmil Sinnsykt bra kommentar

medas sa for siden:

Synes forresten de fleste FP produktene er ålreite jeg. Veldig kjekt når man er blakk:)

Annemora sa for siden:

Mine handleturer kan også bli kompliserte i jakta på god og riktig mat. Bærer man stadig 2 kilo kylling gjennom byen blir det jo dessuten mistenkelig likt lettere trening. :D

Men du sier First Prices fileter er marinerte? :confused:

Jeg mener Iset skrev lenger opp i tråden at de ikke var marinerte. De var utsolgt på den Kiwien jeg var innom i går så jeg fikk ikke sjekka.:(

Robyn sa for siden:

Stolte hane var det. :)
Vi bruker enorme mengder av kyllingfilet, og syns de er bedre enn Prior sine.

Var på Meny i går og de hadde den marinerte utgaven så jeg kjøpte ikke den. Regner med at den finnes med og uten marinade...?

Er det forresten noen som har prøvd de marinerte? Hvilken smak har de, og er de gode?

Iset sa for siden:

Står det virkelig på FP sin pose at de er marinerte? For det kan de umulig være, filetene har ikke ANTYDNING til marinade verken av utseende eller smak.

Robyn sa for siden:

Den de hadde på Meny sto det marinert på ja.
Kostet 144,- for 2 kg.

wegie sa for siden:

Jeg kjøper ofte kylling i Sverige. Enten de kyllingfiletene som er pakket i pappeske (gullfogel e.l.) eller så kjøpte jeg siste noen hvite og litt gjennomsiktelige poser med kylling indrefileter. Disse var kjempegode. Veldig kjekke hvis man skal ha biter av kylling, tiner raskere enn vanlige fileter. Veldig "rene" begge de sortene :) Og ingen av disse inneholder noe særlig vann slik billigkyllingen i sverige ofte gjør..

Distrea sa for siden:

Jepp, det står at de til FP er marinert.... men helt enig, det kan de da ikke være! da er det i tilfelle veeeldig lite

Annemora sa for siden:

Det er saltet jeg reagerer på. Det aner meg at jeg ikke er vant til stort saltforbruk; ser ingen grunn til å venne meg til det heller. :cool:

Pappeskepakkede fileter (tror de kommer fra"Gullfågel", wegie :)), er uten salt og krydder. Og MYE dyrere enn de oversaltede alternativene de selger hos söta bror. Noen av dem er dessuten kvalmt unaturlig store og smakløse; undres hvordan den fuggeln har levd sitt liv...

Jeg betaler heller mer for usaltet (og helst fersk) kyllingfilet.

Så på pakken til First Price hos min lokale ULTRA i dag og la den straks tilbake da jeg så den var marinert og saltet. :( De har da ikke flere typer? I motsatt fall er det intet for meg.:eek:

Prior eller Stolte Hane er mine valg; ferskt og uten tilsetningsstoffer. :D

Robyn sa for siden:

Trodde det måtte være flere varianter jeg, men da skal jeg jammen kjøpe en pose og prøve.

Dvs. jeg får teste det ut på gubben og ungene først, for jeg kan jo ikke spise kjøtt på et par uker enda. :o

Distrea sa for siden:

jeg kan en uke :D men nå har jeg blitt så glad i bacon-erstattningen min at jeg klarer meg uten kjøtt faktisk

Kristin_B sa for siden:

jeg er litt skuffet over cocosa jeg...trodde det var noe virkelig godt, og så er det jo baaare kokosfett... :(

Hva pokker er bacon-erstattning?
Why eat bacon-erstattning when you can eat bacon? :D
That is the question. Hilsen Hamlet(:confused:)

Moa sa for siden:

Jeg handler masse i Sverige, bor rett ved grensen så lettvint å svippe over. Synes dere er urettferdig mot svensk kylling, det er da like store kvalitetsforskjeller der som med norsk mat! Selvfølgelig, velger man mat kun etter pris så er sjansen stor for at kvalitet heller ikke er høy:p

Det er nevnt her før, men må nevnes igjen: Guldfågel, 2 kgs pakninger i pappeske er fantastisk kylling! Den er uten alt som kroppene våre ikke vil ha, ren og delikat. Og den har en flott pris, i hvertfall der jeg handler: 139,- svenske kroner. ( Omregnet= ca 118,- Nkr)
Videre bortover i frysedisken ligger et rikt utvalg av kyllingvarianter som vil omdanne seg til klissent vann ved steking, uansett hvor mye en tørker av kjøttstykkene. Men de er styggelig billig da:eek: Blæ.

Forresten, FP kylling er god den altså.
Ville bare slå et slag for svenskematen også, den er bra bare du er villig til å betale deg litt over det billigste kjøttet.

isola sa for siden:

Det er da vel Rimi/Ica som har Den Stolte Hane!
Rema sin heter.... Ehhh.. Noe annet. :rolleyes:

EDIT: Solvinge var det! :D

Distrea sa for siden:

Bacon erstattningen min er sopp... masse sopp... ikke at det smaker bacon, men jeg later som siden jeg ikke kan spise bacon ;)

Jeg er på EuroDiett... så da må vi ha lure og mindre lure ideer så vi klarer oss :D

Robyn sa for siden:

Moa: Som sagt bor vi omtrent i Sverige sommerhalvåret, og selvfølgelig spiser vi kyllingfilet.
Men den eneste vi syns duger er den ferske og dyre, og den er såpass dyr at det ikke er vits i å dra den med seg over grensa. :p

Syns ikke Guldfågelen sin er god heller vi. :o

Iset sa for siden:

Jeg kjøpte disse INNERFILETENE i Sverige i sommer, og det er de grusomste filetene jeg noensinne har vært borti. Om noen mener GILDE har mye blod og gørr på sine fileter, så prøv disse. :p Hele undersiden er jo dekket, og jeg måtte jo renskjære hver filet helt sykt mye før bruk, og siden de var såpass små i utgangspunktet ble det jo ikke noe igjen til slutt. Aldri mer.

wegie sa for siden:

Da er det sikkert forskjell på kvaliteten også på indrefiletene. For de jeg kjøpte var helt perfekt. Måtte ikke skjære bort noe! Mye bedre enn PRIOR sine..

arkine sa for siden:

den fp osten som er ferdig raspet er faktisk ikke ost, se på varedeklarasjonen ,finnes ikke ost i den
vet ikke hvordan det er med hele stykker men

og fp produkter er en såkalt 2 sortering , men mange ganger bedre enn vanlige dyre produkter
og det stemmer de kommer fra samme levrandør som øvrige produkter

se bare på fp grønnsaker ,mange ganger bedre enn orginalen

blåbær sa for siden:

Den hele osten er ost! Det er ikke lov til å skrive ost utenpå pakken dersom det ikke er klassifisert som ost. Dette var det mye rabalder om for en tid tilbake, og mange måtte endre på tittelen som stod på emballasjen. Derfor står det bare "revet" og ikke noe mer på fp sin raspa ost. Men dette gjelder også noen andre merker. Den hele osten står det hvitost utenpå pakken, og derfor skal det være ost inni også. Ser at det er en del som ikke liker denne, men jeg bruker den. Nå som jeg ikke spiser brød bruker jeg den bare i matlaging likevel, og siden studentøkonomien min ikke er helt på topp kjøper jeg det billigste alternativet, så lenge det ikke er helt crappy! :) Ville vel også vært matsnobb, hvis jeg bare hadde hatt råd til det!

Iset sa for siden:

Stemmer det, står det OST på pakken er det ost. Og det er vel bare de revede "ostene" som ofte ikke er ost (men står det ost på er det altså ost). Jeg bruker stort sett bare ost til smelting, så da kan jeg like godt kjøpe den billigste varianten, men jeg ser hva som er på tilbud. Veksler som regel mellom Synnøve og Coop sin, 1 kg.

Kanutten sa for siden:

Revet ost er ofte tilsatt potetflak......:o hva nå DET enn har med ost å gjøre...:rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.