Karin sa for siden:
Hvis du liker Maryland cookies og lignende, kan du prøve disse! De ble veldig vellykket.
Jeg hadde en oppskrift fra en amerikansk lavkarbo-kokebok, men den hadde veldig mye whey protein (myseprotein), og det syns jeg ikke ble så godt. Etter en del eksperimentering og endring, laget jeg disse i går, og til og med min mann som avskyr lavkarbo-bakst, nikket overrasket og spiste litt mer enn han hadde tenkt.
Jeg startet med å kjøre følgende i food processor i laaang tid:
50 g mandler
25 g whey protein (mitt var med vaniljesmak, kan tilsette noen dråper ekstrakt eller essens hvis du har nøytralt)
25 g kokosmasse
1 ts johannesbrødkjernemel
1/2 ts bakepulver
15 g havrekli
Dette ble helt finmalt som mel.
Rørte deretter hvitt
110 g smør (normalsaltet, hvis du bruker usaltet kan du tilsette litt salt)
1 dl splenda (min dl hadde littegranne haug på. . .)
Blandet inn 1 stort egg
Tilsatte "melblandingen" og rørte inn litt etter litt.
Til slutt rørte jeg inn
50 g hakkede valnøtter
175 g 70% sjokolade (Freias kokesjokolade i biter, brukte jeg)
Sett på bakepapir med teskje, flat dem ut litt - de flyter bare ganske litt utover. Stek ved 190 grader i 10 min. Avkjøl GODT på rist. (Sånn at de blir ordentlig sprø)
Jeg fikk 30 kaker av denne porsjonen, og ifølge mine beregninger har hver kake da i underkant av 3 g karber. Men nesten 2/3 av dette er fra 70%-sjokoladen, så om du bruker sukkerfri, vil dette tallet endre seg veldig.
Neste gang jeg lager dem, skal jeg prøve å unngå proteinpulver totalt! Skal komme tilbake med rapport. Men disse her ble i alle fall VELDIG bra. Håper noen vil prøve seg på dem og fortelle hva de synes!