< Tilbake til oversikten

Chocolate-chip cookies

Karin sa for siden:

Hvis du liker Maryland cookies og lignende, kan du prøve disse! De ble veldig vellykket.

Jeg hadde en oppskrift fra en amerikansk lavkarbo-kokebok, men den hadde veldig mye whey protein (myseprotein), og det syns jeg ikke ble så godt. Etter en del eksperimentering og endring, laget jeg disse i går, og til og med min mann som avskyr lavkarbo-bakst, nikket overrasket og spiste litt mer enn han hadde tenkt.

Jeg startet med å kjøre følgende i food processor i laaang tid:

50 g mandler
25 g whey protein (mitt var med vaniljesmak, kan tilsette noen dråper ekstrakt eller essens hvis du har nøytralt)
25 g kokosmasse
1 ts johannesbrødkjernemel
1/2 ts bakepulver
15 g havrekli

Dette ble helt finmalt som mel.

Rørte deretter hvitt

110 g smør (normalsaltet, hvis du bruker usaltet kan du tilsette litt salt)
1 dl splenda (min dl hadde littegranne haug på. . .)

Blandet inn 1 stort egg

Tilsatte "melblandingen" og rørte inn litt etter litt.

Til slutt rørte jeg inn

50 g hakkede valnøtter
175 g 70% sjokolade (Freias kokesjokolade i biter, brukte jeg)

Sett på bakepapir med teskje, flat dem ut litt - de flyter bare ganske litt utover. Stek ved 190 grader i 10 min. Avkjøl GODT på rist. (Sånn at de blir ordentlig sprø)

Jeg fikk 30 kaker av denne porsjonen, og ifølge mine beregninger har hver kake da i underkant av 3 g karber. Men nesten 2/3 av dette er fra 70%-sjokoladen, så om du bruker sukkerfri, vil dette tallet endre seg veldig.

Neste gang jeg lager dem, skal jeg prøve å unngå proteinpulver totalt! Skal komme tilbake med rapport. Men disse her ble i alle fall VELDIG bra. Håper noen vil prøve seg på dem og fortelle hva de synes!

Distrea sa for siden:

:p så nyyyydelig . skal mandlene kjøres til mel?

Tuppen sa for siden:

:sikle:

Aline sa for siden:

Oi! Hørtes deilig ut!

Karin sa for siden:

Mandlene skal kjøres til mel ja. Jo finere jo bedre. Jeg kjørte alt det tørre sammen (bortsett fra valnøttene og sjokoladen da, som skal i til slutt).

Millsi sa for siden:

whey protein...kan jeg bruke noe annet istedet? Soyapulver eller bakemix?

Karin sa for siden:

Hvorfor ikke? Funker sikkert. Du kan i alle fall prøve! Kanskje legge til litt vaniljesmak da (ekstrakt eller dråper).

Distrea sa for siden:

Kjempe fint om dere deler erfaringene hvis dere prøver... så veit jeg hva jeg går til når jeg skal bake disse om ett halvt års tid :rolleyes:

sma sa for siden:

Denne oppskrifta skal jeg teste til 17. mai! :sikle:
Ble dere andre fornøyde med den eller?? :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.