Fläskfärs er i utg pkt grisekjøttdeig. Nötfärs er storfekjøttdeig. Du får også blanding. Vet ikke om de finmalte inneholder karber. Da må det stå på pakken iallefall.
Det er vel det samme som medisterdeig, altså uspedd kjøttdeig av svin, med relativt høyt fettinnhold? Medisterfarse er jo spedd, slik du skriver, og er ikke det Skaldeman bruker. Jeg kjøpte medisterdeig til jul i ferdigpakket utgave på ICA, men ellers har jeg ikke sett det i butikk her jeg bor. Tror nok helst man må til slakter for å få tak i det.
Vet ikke om den er nevnt her før.... men Gilde har en "Kvernet Familiedeig" som er halvparten storfe/svinekjøtt. Protein 17gr - karbo 0gr - fett 18gr.
Med det fettinnholdet burde den jo dermed være mitt i blinken for Skaldemans kjøttkaker.
Selv kjøper jeg 3-4 pakker à 400gr. Blander alt med 2-3 egg, en god slump olivenolje samt en finhakket løk og litt krydderier.
Steker kakene tre og tre i panna i godt med smør.
De blir helt utmerket, relativt luftige (ikke harde kanonkuler:)) og kan gjerne lages helt uten salt.(iflg.innholdbeskrivelse inneholder deigen 1%salt) - De smaker fremdeles meget godt !
Spises med en god klatt majones. Anbefales !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.