< Tilbake til oversikten

Hjelp! Er fleskfars lik medisterfarse?

Philippa sa for siden:

:veitikke:Hei, kan noen svare meg på om svensk fleskfars er det samme som norsk medisterfarse ?

Medisterfarsen er jo malt storfekjøtt med 14% fett, TØRRMELK, og 4g POTETMEL, per 100gram

Kan eg da bruke det til å lage Skaldemans Bantarbiff, og Wallenberg Fakirbiff ???

Haster.

energibunten sa for siden:

Fläskfärs er i utg pkt grisekjøttdeig. Nötfärs er storfekjøttdeig. Du får også blanding. Vet ikke om de finmalte inneholder karber. Da må det stå på pakken iallefall.

Philippa sa for siden:

Medisterfarsen inneholder malt kjøtt, 14% fett, krydder, 4g POTETMEL per 100gram, og 2g TØRRMELK per 100 gram.

Kan eg likevel bruke den ? Hva er alternativet ?

Nena sa for siden:

Det er vel det samme som medisterdeig, altså uspedd kjøttdeig av svin, med relativt høyt fettinnhold? Medisterfarse er jo spedd, slik du skriver, og er ikke det Skaldeman bruker. Jeg kjøpte medisterdeig til jul i ferdigpakket utgave på ICA, men ellers har jeg ikke sett det i butikk her jeg bor. Tror nok helst man må til slakter for å få tak i det.

Dilly sa for siden:

Enig, medisterdeig er bare malt kjøtt og fett, uten tilsetning.

Jeg bestilte 3 kg hos slakteren. og fikk det neste dag altså. Dyrt, 100 kr pr kg.

Jeg har kjøttkvern, så nå har jeg vært på Obs og kjøpt veldig billig surret svinestek til ca 39 kr kg. Det må vel gå like greit?

Jasså, du vil også prøve? Hehe, jeg har samme menyen for 3. dag på rad nå

Philippa sa for siden:

Hei, eg fant løsningen.

Butikken min maler opp akurat det eg vil ha bare eg sier fra to dager i forveien.

Og de har reint flesk som er kjempebillig. De selger det ikke inne i butikken, men bruker det i sin egen produksjon.

Så et er sånn man skal gjøre. :smile:
Dette var en virkelig hyggelig butikk. Visste ikke at det var mulig å få bestille etter eget ønske.

Så noen ganger lønner det seg å spørre da. Nå ble eg glad.

Ha en god helg. :klem:

Human sa for siden:

Vet ikke om den er nevnt her før.... men Gilde har en "Kvernet Familiedeig" som er halvparten storfe/svinekjøtt. Protein 17gr - karbo 0gr - fett 18gr.

Med det fettinnholdet burde den jo dermed være mitt i blinken for Skaldemans kjøttkaker.

Selv kjøper jeg 3-4 pakker à 400gr. Blander alt med 2-3 egg, en god slump olivenolje samt en finhakket løk og litt krydderier.
Steker kakene tre og tre i panna i godt med smør.
De blir helt utmerket, relativt luftige (ikke harde kanonkuler:)) og kan gjerne lages helt uten salt.(iflg.innholdbeskrivelse inneholder deigen 1%salt) - De smaker fremdeles meget godt !

Spises med en god klatt majones. Anbefales !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.