< Tilbake til oversikten

Får det ikke til

quebec sa for siden:

Spiser sikkert for lite karbs for dagen, men ligger iallefall på 4-5 gram karbs.
Er altfor glad i lightbrus og kaffe, og vekta står stille eller går opp noen hundre gram for hver dag.
Så noe gjør jeg galt! Men hva??

Spiser egg, bacon, kylling, kjøtt, sjelden grønt.

Noen tips?

har holdt på i snart 6 uker nå og tatt av over 9 kilo men har over 20 kg igjen.

:confused:

Summer sa for siden:

Spis mer grønt, og prøv å bytte ut litt av brusen og colaen med vann. :ja:

quebec sa for siden:

Takk for svar :)

Men vet du om for lite karber kan ødelegge vektnedgangen i tillegg??

Summer sa for siden:

Ja, det kan det, det er ikke nødvendigvis slik at man går mer ned selv om man spiser minst mulig karber. Skaldemann sitt opplegg fungerer for noen, mens andre sine kropper igjen har et helt annet behov. Det er en grunn til at Torkil sier 15 g og Atkins 20g karber om dagen. Og siden du går på Atkins, så vil jeg anbefale deg å gjøre akkurat det boken sier. :)

quebec sa for siden:

ok.
ny giv.
takk for svar

MorStine sa for siden:

Jeg ville økt karbene opp til min 15, via grønnsaker, og drukket masse vann. Tror det er løsningen:)

quebec sa for siden:

ja, får håpe det.
mister litt gnisten når ting ikke går på skinner slik som i begynnelsen.
Men, i begynnelsen var jeg og flink til å spise grønnsaker, men så leste jeg sss boka og da ble det null stopp i karbsene og stopp i vektnedgangen og, så må vel være en sammenheng her vel???

Det er kanskje andre og som har hatt det slik?

MorStine sa for siden:

Men du må følge en filosofi tror jeg. Ikke blande masse. Ser du har atkins og ketolyse som filosofi, og da skal grønnsaker være en stor andel av kosten. Så da er det jo ingen vits å følge skaldemans råd fra hans bok. Må nok velge for å få utbytte av det:) Jeg har ikke greie på skaldeman, men vet at det ikke er fokus på grønnsaker der.

sma sa for siden:

Er enig i det som blir sagt. Om det funka i begynnelsen før du kutta karbene så burde du gå tilbake til det. Er ikke sikkert Skaldeman er noe for deg. :)

Øk til 15 gr karber om dagen, og husk at de hovedsakelig skal komme fra grønnsaker. :ja:

Hvilken brus drikker du? Husk at der er forskjellige søtstoffer i forskjellig brus. Selv kan jeg ikke drikke tab extra eller cola zero for de inneholder aspartam. MÅ jeg ha brus så drikker jeg cola light for den er søtet med suclarose, og det tåler jeg bedre. :)

quebec sa for siden:

ja, nå har jeg startet på ny giv. karbene får jeg hovedsaklig fra grønnsaker, øker opp til 15 og ser om det er noen forandring.
nei, skaldemann er gjerne ikke noe for meg .
Den brusen jeg drikker er pepsi max og den inneholder aspartam, og av og til orange free, den er det også apartam i og litt karbs, men drikker ikke så mye der.
Har ikke drukket brus idag kun vann, så jeg er jo på rett vei. Så får jeg heller ta brus litt iallefall i helga.
Har ikke tenkt tanken på at det var søtstoffet som jeg kunne reagere på .

Summer sa for siden:

Det er ganske individuelt hva som er rett kost for oss, så vi må bare prøve oss frem. Det som virker på noen, virker gjerne ikke på andre igjen. Så du får fortsett med det du startet på som så ut til å virke på deg. :)

Philippa sa for siden:

Hei, enig med at det må være lettere å bestemme seg for en "filosofi".

Skaldeman bruker grønnsaker som vokser over jorden, altså ikke potet og andre rotfrukter, hvor mye, avhenger av hvor mye du skal ned, og hvor lang tid du vil bruke.

Ha en god dag.

MorStine sa for siden:

Det gjør jo både Atkins og Ketolyse også, men trodde ikke det var så mye grønnsaker i Skaldemann, bare de inntrykkene jeg har fått her inne;)

01jun07 sa for siden:

Hei... 9 Kg på 6 uker er jo bra... Jeg gikk ned 7 kg på 5 uker, og så stod stille i 5 eller 8 uker (husker ikke nå), varierte da mellom 142 og 144 kg. men ALDRI under 142 kg.. Plutselig en dag i august (og jeg begynte j juni) gikk vekta ned på 141, og så dagen etter til 139. etter 6 dager hadde jeg gått ned 11 kg.

Slik jeg fikk det forklart så "slipper" kroppen vann de første ukene som en reaksjon på kostholdsforandringene. Kanskj enedel fett og, men mest vann. Så, når kroppen oppdager at den mister vekt, så motarbeider den vektnedgangen, den fyller opp med vann. Man vil da oppleve en stagnasjon i vektnedgangen. i en tid vil man fortsette å miste fett, (såfremst man følger kuren) men lroppen "fyller opp" med vann.
SÅ, når kroppen oppdager at allt er ok, og at den får nok næring, og ikke er syk, så kvitter den seg med "ekstravannet"... og man opplever en drastisk vektnedgang.. Slik fikk jeg forklart det, og det "føltes" rett.

Poenget vil være å fortsette kuren, selv om du har stagnasjon. Gjerne kutt ut kaffe, lightdrikke, søtningsstoffer o.l. men viktig å fortsette kuren!

jo, en ting til.. Da jeg startet kuren gikk jeg til lege, han sa til meg at jeg IKKE skulle gå på vekta på 3 mnd. Noe pga et "kunstig" platå i begynnelsen, men også fordi at denne kuren gikk litt i "rykk og napp" og at det var vekten over tid som var viktig... Jeg har regnet ut at i den tiden jeg har vært på kuren har jeg gått ned 1,2 kg HVER uke fem til jul... og det er inkludert den "evigheten" i sommer der jeg sto i ro..

Philippa sa for siden:

Hei Mor Stine.

Det er bare å lese bøkene det.

God helg. :)

MorStine sa for siden:

Nei, vet du, det gidder jeg ikke, holder med ketolyse og fedonbøkene for meg.

Philippa sa for siden:

Det er helt opp til deg, men ikke spre feil informasjon om noe du ikke har lest da ok ? :veitikke:

Skaldeman bruker altså grønnsaker som vokser over jorden. Mengde avhenger av hvor mye du skal gå ned, og hvor lang tid du ønsker å bruke. 10+kg, 25+kg eller 50+kg er forskjellige opplegg.

10+kg, og 25+kg har mest "normalt" kosthold for de skal jo ikke ned så voldsomt mye, i forhold til de som skal ned 50+ og mer.

Jeg kan ikke mye om Fedon, ketolyse har eg lest, hadde det vært ok for deg om eg skrev feile ting om Fedonopplegget her inne uten å vite noe om det ? :forvirret

Det er i alle fall ikke ok for meg at du sier du ikke vet noe om Skaldeman, og så kommer med feil informasjon, ut i fra hva du "har hørt" fra andre.

Eg har lest alle bøkene, så eg baserer meg ikke på rykter.

Det er en ting eg liker med dette nettstedet at folk kan følge forsjellige "filosofier" og likevel støtte hverandre.

Noe passer for noen, noe annet for andre, er ikke det greitt da? :heia:

Ha en god dag med Fedon og Ketolyse. :smile:

Så skal eg ha en god dag med Skaldeman. :blomster:

MorStine sa for siden:

:confused: Det var da voldsomt...
Trekker meg stille ut fra tråden før det utvikler seg...

Philippa sa for siden:

Beklager hvis eg har såret deg.

Det var ikke meningen.

MorStine sa for siden:

Skal litt til å såre meg, men jeg er ikke på dette forumet for å krangle. Derfor gidder jeg ikke diskutere sånt i det lange og brede...

Manina sa for siden:

Philippa har helt rett. :) Det er grønnsaker (helst slike som vokser over jorda) på Skaldeman, men noen her kjører litt mer ekstremt, alt etter hvordan kroppen reagerer, hvor mye de skal ned, osv.
Og det er faktisk greit å lese boka til den kostholdsfilosofien en omtaler. Det er en masse informasjon i den som en utenforstående fort kan gå glipp av. Og om en kommer med uriktig "informasjon" så bidrar det ikke til å skape det riktige inntrykket av en kostholdsfilosofi for andre igjen.

Philippa sa for siden:

Hva gidder du diskutere da ?

Fnutte sa for siden:

Hei.

Blander meg litt inn her... men det er lett å tro at Skaldemann ikke anbefaler grønnsaker. Han spiste jo selv ikke grønnsaker de første 9 mnd. Jeg har også skjønt det sånn at man ikke skal spise så mye grønnsaker utifra det han selv har skrevet her inne. Var nysgjerrig på alt og alle da jeg kom over forumet så jeg leste masse....

Mor Stine hjelper veldig mange her inne og er en stor ressurs for forumet, mente nok ikke å villede noen....

Lister meg stille ut igjen :liste:

MorStine sa for siden:

Som sagt er ikke jeg på dette forumet for å krangle eller diskutere. Jeg er her for å gå ned i vekt og hjelpe andre vedå dele av MIN kunnskap og MINE erfaringer.

La nå ballen ligge død da...

Fnutte: TUUUUSEN takk:blomster: Det er helt riktig at jeg aldri har ment å villede noen her...

quebec sa for siden:

Hei jenter!
Takker så mye for masse god og nyttige råd.
Setter stor pris på at dere ville svare og hjelpe meg, og det som ble sagt om det kunstige platået, jeg håper inderlig at jeg er i en slik fase nå...jeg holder ut for å si det slik.
den skaldemannen sin bok, den må leses flere ganger før ting sitter......ja det sitter gjerne ikke da heller :)

Har innført salat i kosten og holder meg på 15 karbs pr dag , så langt det lar seg gjøre, litt pluss/minus, men aldri over 20 :)

klems

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.