Summer sa for siden:
Etter å ha lest dagens skravletråd, så lurer jeg litt på hvor mange som spiser fisk og ikke her inne. :)
Summer sa for siden:
Etter å ha lest dagens skravletråd, så lurer jeg litt på hvor mange som spiser fisk og ikke her inne. :)
isola sa for siden:
Fisk, men ikke annen sjømat. Er allergisk mot skalldyr, så det begrenser seg selv.
indi sa for siden:
Elsker kamskjell, blåskjell, krabbe, reker, tigerreker, og laks... Ikke så gla i annen fisk jeg...
Anne sa for siden:
Alt av fisk og sjømat:) Namme!
Kanutten sa for siden:
ENIG!!! :sikle: Og gjerne flere ganger i uka!
LilleVille sa for siden:
Veldig glad i skalldyr.. Krabbe er en av de få tingene som jeg bokstavelig talt får vann i munnen av å tenke på.. Men ikke glad i fisk. Dvs mye fisk er egentlig godt, men gidder ikke lage det. Og jeg er en av de få virker det som som IKKE liker laks. Ikke helt riktig det heller nei, liker røkt laks og gravlaks, men ikke kokt eller grillet eller sånn.
Og så ELSKER jeg sushi! Men må ha med risen og alt det andre, så det funker ikke på lavkarbo desverre!
Tusta85 sa for siden:
Jeg er nesten litt flau for å si det. Men jeg bor da altså på sørlandskysten og spiser kun torsk, laks og ørret. :flau:
Eirian sa for siden:
Jeg spiser fisk ja, veldig glad i fisk!
Men verken jeg eller min kjære er noe glad i skalldyr.
Men fisk har vi flere ganger i uken.
Lava sa for siden:
Spiser mye fisk, laks, kveite, torsk, sei, lyr , sjøtunge osv osv... :)
Reker, krabbe , hummer, kreps ...
Men ikke blåskjell eller andre skjell. har smakt kamskjell og det var ikke så værst,
men lager det ikke til selv.
fisk er sundt, året rundt :D
Distrea sa for siden:
knis
Jeg spiser litt av hvert, men ikke alt. ikke blåskjell og slikt feks.... er det skjell på så er det til å fiske krabber med :p
Millsi sa for siden:
Spiser litt av hvert,men ikke alt :) LIker ikke kreps,men elsker krabbe. Fisk spiser vi masse av!! LIker ikke skjell av forskjelige slag..
Gerd sa for siden:
Jepp :sikle:
Photobscura sa for siden:
Absolutt all sjømat! Jeg spiser jo ikke animalsk kjøtt, dum som jeg er :rolleyes:, så jeg kan ikke annet;)
Fantastisk godt er det også!
Tusta85 sa for siden:
Jeg holdt på å kjøpe reker og kamskjell her en dag, men jeg tok meg selv hardt i nakken og sa det ikke ville blitt spist. :rolleyes:
blåbær sa for siden:
Jeg er veldig glad i fisk! Annen sjømat går også ned, men ikke fullt så glad i det. Dessverre spiser jeg fisk alt for sjelden! Det er en av de tingene jeg liker, og så bare glemmer jeg å spise det. Har flere sånne ting, og det er litt rart ...
Distrea sa for siden:
hehe... må innrømme det er en og annen ting som ligger i fryseren og skriker etter å bli tilberedt :o... men nå går jeg jo på ED så har en unskyldning :D
Summer sa for siden:
Wow, jeg må sjekke ut menyen din. Har du den liggende en plass her? :På jakt etter gode fiskeretter:
Iset sa for siden:
Jeg ELSKER fisk. Spiser reker også, og av og til krabbeklør. Men jeg er litt kresen på annen sjømat. Spiser ikke blåskjell eller andre skjell, østers er grotesk så det rører jeg ikke. Det går altså helst i fisk i mange varianter, samt litt reker og krabbeklør. Hummersticks er godt.
Hjørdis sa for siden:
All fisk er nam, nam mat. Klarer ikke krabber etter å ha kokt dem selv en gang, aldri mer spise mat som ikke er død før tilberedning, bortsett fra reker da, men de er jo så små så de kjenner sikkert ingen ting, har de hjerne tro?:o. Blåskjell spiste jeg meg syk på en gang, mao aldri mer:D
Iset sa for siden:
Ja, jeg kan ikke drepe maten min selv, DET går grensa. Jeg kjøper kun ferdig avkappede og kokte krabbeklør om jeg skal spise sånt, og jeg nekter å koke blåskjell og lignende. Østers spiser man levende, så jeg blir rasende på folk som spiser sånt. :p
Robyn sa for siden:
:eek: Det visste jeg ikke, skrekk og gru!Jeg er veldig glad i fisk men hater å plukke ut ben mens jeg spiser, så jeg spiser stort sett benløse fileter.
Skalldyr er jeg allergisk mot, så det stopper seg selv.
bibi sa for siden:
Er glad i all slags mat, jeg........ :)
Hjørdis sa for siden:
, men Iset, de krabbeklørne du spiser blir ofte bare knekt av krabbene og så blir de kastet ut i havet igjen, til en laaangsom død, de får jo ikke i seg mat lenger. Samme gjelder froskelår, var på en frosk og krorodillefarm på Mauritsius for noen år siden. Guiden fortalte at de bare kappet bakbena av froskene og kastet de, ikke noen avlivning der i gården, nei:nei:. Så hun spiste ikke froskelår, ikke jeg heller. Mye vi ikke vet som jeg troro hadde forandret kostholdet til en del folk.
Iset sa for siden:
:sjokk: Da skal jeg ALDRI mer spise ferdigkjøpte krabbeklør! Har ikke kjøpt/spist det på flere år uansett, men takk for oppvekkeren. Det visste jeg ikke. Fy faen!
isola sa for siden:
Dette har jeg VELDIG vondt for å tro på, altså.
Hjørdis sa for siden:
Hvorfor? Leser du aviser så ser du at slakterier stadig blir tatt i slurv. Siste var vel ett slakteri som fikk refs fordi en stor andel av grisene våknet til live igjen da de ble skåldet med flammer. De var bare skinndøde. Og dette er store intelligente dyr som vi vet kjenner smerte og redsel osv. Vurderer seriøst å bli vegetarianer.
Jo da, har vært med på krabbefiske og sett fiskere gjøre det, da jeg påpekte dette knuste de krabbbene mot båtsida før de kastet dem, dagen etter var det tilbake til gamlemåten.Tror mange hobbyfiskere fortsatt har respekt for levende liv og håndterer fangsten deretter, men tviler vel på at yrkesfiskere bryr seg. De har ikke tid.....:nei:
Jo, Isola, dette er helt sant. Effiktiviteten i matnæringa gjør mange grusomme overgrep mot dyr. Jeg har vært veggis i mange år, og selv om jeg vurderer å spise noe kjøtt igjen, så klarer jeg ikke å lukke øynene for ting som skjer. Jeg er veldig glad for en del EU-direktiver som kommer til Norge, altså (og at EU ikke lenger holder på med Belgisk blå og sånn f**nskap lenger!!!).
Iset sa for siden:
Jeg var vegetarianer i seks år pga. etiske årsaker, altså nettopp dette med dyrenes velferd. Men jeg fikk så cravings på kjøtt da jeg ble gravid med vesla i 2003, at jeg skalv over hele kroppen og MÅTTE ha det. Prøvde å lukke øynene, men hele kroppen SKREK etter det, har aldri opplevd noe lignende. Årsaken var nok i bunn og grunn at jeg da i seks år hadde byttet ut alle proteinene med karbohydrater og lagt på meg 35 kg. :snill:
Men jeg tenker ofte på hvordan dyrene har det, og jeg foretrekker å spise vilt eller i det minste økologisk kjøtt fremfor vanlig, fordi jeg vet at dyrene da har hatt det mye bedre. Jeg HATER tanken på den jævla kyniske slakterinæringen og egentlig hater jeg meg selv litt for å lukke øynene for det og spise feks. kylling og kjøttdeig. :(
Jeg skjønner hva du mener, Iset. Jeg har crava sinnsykt på kylling i det siste, men det føles likevel ikke riktig. Men, selv om jeg spiser fisk (så jeg er lissom pesceveggis), så har jeg jo bevist at det går an å spise lavkarbo selv om man ikke spiser animalsk kjøtt. Men altfor ofte føler jeg at jeg gjør det innmari vanskelig for meg selv, og ikke minst kjæresten min; matkverna (altetende!!).
Har en kg elgkjøtt i fryseren, forresten... Har spist det litt de par siste gangene jeg har vært hjemme, så et lite sidesprang her:
Jeg fikk dette kjøttet i november, det har ligget i fryseren min som er temmelig kald. Har det ligget for lenge, eller kan jeg spise det fortsatt??
Karin sa for siden:
Jeg spiser fisk, men i nord-Norge er det en del ting som før var regnet som u-fisk, som nå er delikatesser - f eks breiflabb. Jeg har ikke smakt det, for å si det sånn!
Skjell? Smakt, nei takk. Det er agn.
Reker, krabbe, hummer, jatakk.
Akkar og sånt...? Har smakt det, som tapas. Men det var akkurat som jeg tenkte: Seigt og smakløst. Selv om alle de andre rundt bordet forsikret at dette var den beste akkar/blekkspruten de noensinne hadde spist.
Nei, takke meg til nytrukket småsei og lever, helst i gryten før den er en halvtime gammel.
(Og ja, jeg dreper min egen mat!)
Iset sa for siden:
November, det er jo bare 3-4 måneder. Jeg hadde glatt spist det om det hadde ligget et år jeg. :p
Seriøst? Da blir det viltgryte og stort lag neste uke :D:D:D!!
Karin sa for siden:
Inviterer du? :D
Iset sa for siden:
Jeg vil og!!
:D
Bare å komme, nevnte jeg at det var en kg eller?? Hoho, men det blir neste neste uke kom jeg fram til nå. Jeg skal jo ha fløtefri uke. Hva jeg finner på :rolleyes:
Hjørdis sa for siden:
Begynner å bli interessant, dette her. Vi har spist elgkjøtt som har vært årsgammelt vi også, blir slik med en far som var elgjeger da han var yngre:). Like godt.
Men til Iset og photobscura, kan ikke dere legge en link til vegissmat her inne?
Kanskje vi skal starte en tråd vedr dyre-etikk, tror det er vanvittig mange som ikke er klar over hva som foregår rundt omkring pga at alt skal være så effektivt:mad:, samt å fronte økomat????
Kommer innom senere i dag, bort nå:o.
Som sagt, så er jeg... hmmm, hva kan man kalle det? Lacto ovo pesce-vegetarianer. Det vil si at jeg spiser egg, meieriprodukter og fisk. Så å si at jeg er vegetarianer er vel kanskje å dra det litt langt, hehe. Men da jeg spiste SOM en vegetarianer gikk det innmari mye i bønner, linser og soyaprodukter, og selv om det ikke akkurat er usunt så er det ikke så innmari lavkarbo, i hvert fall ikke for meg som lever etter Atkins prinsipper.
Men det er litt trist å vite at mye av den fisken jeg spiser (spiser mye laks) er proppa med hormoner, er fra oppdriftsanlegg hvor de ofte er samlet så tett sammen at de begynner å tygge på hverandre etc. Det frustrerer meg litt. Men jeg vet ikke helt hva annet jeg kan gjøre. Med bare ren mat på menyen så er matbudsjettet sprengt nok som det er, om jeg ikke også skulle begynne å kjøpe villaks og mer økologisk orientert fisk i det hele tatt... :(
Tuppen sa for siden:
jeg spiser ikke noe som kommer fra havet jeg... :rodme: har bare ikke klart det siden ungdomsåra.... og tillegg da jeg var liten så kastet jeg fiskene uti igjen når jeg og pappa var ute og fisket.... :lol:
men ang en krabbe diskusjon litt lenger oppe.... krabber som mister en klør eller to.. de vokser ut igjen, de dør ikke langsomt.... mange krabber mister jo klør når de slåss med andre krabber.... så de vokser ut igjen.....
Men jeg er innmari enig i at det burde være langt større bevissthet blant folk. Jeg skal med en gang si at jeg IKKE har noe i mot at folk spiser kjøtt, overhodet ikke, og det er jo ikke akkurat lagt så godt opp til at folk vet hva som foregår i industrien, heller. Jeg har vært medlem av Noa i mange år, og selv om jeg ikke er helt enig i alt de holder på med, så mener jeg de er uhyre viktige for å nettopp fronte denne bevisstheten, og være vaktbikkje, og en slags dyrenes amnesty.
Jeg har ingen problemer med å skulle spise elgkjøtt, eller vilt overhodet, det har så klart med det at jeg vet at elgen lever fritt intill den blir skutt. Det må være langt bedre enn å leve et liv i trang bås med det mål for livet å mette mennesker, mot elgen som er en viktig del av økosystemet hele livet, og har det helt fritt inntil det punktet hvor den blir skutt.
Igjen, jeg vil presisere at dette ikke er ment som noe kritikk til folk som spiser kjøtt som de kjøper i butikken, overhodet ikke. Det er bare det at jeg ønsker at det skal være en real opprydding i hvordan industrien fungerer. Det er litt for mange skjeletter i skapet for å si det sånn.
Huff da, nå ble jeg rimelig engasjert her :o
Ignite sa for siden:
Ler litt.
Ok, jeg er en av dem. Det er lettere enn å spise en levende okse, de har en tendens til å bli litt sure og vrange :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.