Var på helsekosten i går å sjekket sjokoladen der, men fant ingen med KH under 30! Til og med den sukkerfri hadde høy KH innhold.. Endte med at jeg kjøpte Freia sin.. Skulle lage mousse...
Så jeg på gale steder eller?
Men dersom søtsuget virkelig går over styr, må det vel være bedre å lage egen sjokolade av kakao. Der er det jo bare 14 KH og man bruker jo ikke 100 gr akkurat.
Du glemte å trekke fra sukkeralkoholene. Da blir det nemlig svært få karber igjen i sjokoladene. Antall gram sukkeralkoholer er oppgitt på innholdsfortegnelsen, bare trekk dem fra det totale karbe-antallet. En sukkerfri sjokolade kan feks. ha så mye som 40 gram karber, men 35 av dem er sukkeralkoholer. Da blir det totale antallet netto karber bare på 5 gram.
Husk bare på at enkelte reagerer på søtstoffene allikevel, slik at vektnedgangen hemmes. Så helst ikke overdriv. Jeg gikk ned i vekt uansett, men for noen er disse sukkerfrie godteriene det vi kaller "partystoppere", de hemmer altså vektnedgangen. Men det finner man vel fort ut.
...og for ikke å snakke om at man kan bli DRITDÅRLIG!! :eek:
Igjen noe som vi har snakket om mange ganger her - de helsekostsjokoladene inneholder stort sett maltitol, og en del av oss får skikkelig magesjau av det.
Jeg har gitt det opp helt, det er ikke verdt ubehaget.
:eek::eek:
Himmel og hav...!
:lol:
Jeg ler med deg Iset, jeg lover...
Men fra spøk til Halvor, rart at de ikke vurderer å bytte søtsoff i de sjokoladene når såpass mange blir dårlige. Sucralose f.eks virker det som om de fleste greier OK.
Det synes jeg også er veldig rart, egentlig. For det er jo ikke rent få som reagerer på maltitol, heller motsatt. Jeg tåler LAKITOL bedre, så Stella-sjokoladene funker bedre for meg, men de selges jo ikke overalt. :sur:
Lakitol? Tror jeg ikke at jeg har vært borti en gang.
Er egentlig stolt av meg selv over at jeg har vent meg til å like mørk sjokolade. Klarte aldri det før. 70% er grensen foreløpig, men det er i allefall klar forbedring! Lurer på hva jeg ville synes om vanlig melkesjokolade nå.
Mørk sjokolade er absolutt best. Jeg spiser helst det, og lys sjokolade smaker søtt fett nå synes jeg. Kjøpte en Twistpose for noen uker siden (tilbud, faders lokke-butikk) men mannen spiste mest. Det smakte jo godt, men ikke så godt som før. Mørk er absolutt aller ALLER best. :D
Nei det blir i så fall veeldig små mengder. :p 86 % fra Freia inneholder 19 gram karber per plate, så litt av den kan vel spises (en halv plate blir da 9-10 karber). Men JEG synes de mørke sjokoladene er såpass mektige at jeg faktisk klarer å spise 10-20 gram og stoppe (1-2 store ruter), det kan jeg ikke med lysere sjokolader.
Freia 70 % inneholder hele 34 gram karber per plate. Jo mørkere, jo mindre karber som regel. Men allikevel en god del.
Har kost meg med 3-4 ruter mørsk sjokolade hver helg siden i høst jeg... Har gått ned i vekt selvom;)
Kanskje de tre siste ville reist sin vei dersom jeg sluttet med det, men det er jo såååå godt!
Kommer litt an på hvor mye karber du tåler, hva som skal til før du går ut av ketose. Jeg spiser to ruter på fredag og to på lørdag, det er 6-7 pr gang. Unner meg det.
Nei, sjokoladen er ikke noe å skryte av. Selv om jeg er glad i Cadbury's, hehe. Atkinsbarene er ikke så veldig søte, akkurat søte nok, og nå har det kommet en med appelsinsjokoladesmak. Jeg er solgt. Lykke!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.