< Tilbake til oversikten

Nannahs eplekake

Nannah sa for siden:

Nannahs Eplekake:)

100 g malte mandler
50 g malte valnøtter
2,5 dl splenda
3 egg
1 bok cottagecheese
en fløteskvett
1 ts kanel
2 ts bakepulver
vaniljedråper
1 ganske stort eple( ble ca 150g)

bland det tørre i bakebollen...kjør egg, fløte og cc glatt m stavmixer.
Bland i det tørre og hell i godt smurt rund form. Strø over hakkede eplebiter, litt nøttehakk og kanel.

Stek midt i ovnen på 200g varmluft i ca 30 min
Server kaken lunken med pisket krem lr rømmeklatt.

Denne ble deilig synes jeg

hele kaken har ca 35 karb

Mentira sa for siden:

Jeg ELSKER eplekake så denne oppskriften skal jeg definitivt prøve en gang. Bytter ut nøttene med speltmel og dropper en eggeplomme;)

Takk for oppskriften:)

solveig sa for siden:

Nydelig, kan anbefales

Karin sa for siden:

Åååå, himmel, eplekake. . . Det har jeg savnet! Denne må jeg lage! Blir påskekaken min tror jeg.

Bamse sa for siden:

Ja, denne er god. Hadde den i ovnen i ca 35 min, så ble jeg fornøyd.
Serverte med pisket krem, kjempegodt, neste gang skal jeg prøve vaniljeis til.

Kaken sto i kjølesskapet, så det var bare å skjøre noen stykker og sette dem inn i ovnen en liten stund slik at den ble varm igjen. Så jeg tenker neste gang jeg lager den skal jeg fryse den ned i stykker, lett å ta opp og varme når man har lyst på noe godt. Om den ikke blir spist opp like fort neste gang også da, hehe :p

cathrine sa for siden:

Kan jeg bruke denne når jeg følger ketolyse? Med pisket krem til?

Bamse sa for siden:

Jeg gjør det. Men husk å del den i like stykker, slik at det er lett å telle karbene. Deler du hele kaka i 10, blir det 3,5 karber pr stykke. Og det skulle gå bra :)

cathrine sa for siden:

Mmmm...nå lukter det godt i heimen...Nystekt eplekake står på benken!
Men 1/10 dels stykke av kaka,... det er ikke så mye..Håper jeg klarer å styre meg da ;).
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS][/font]

Bergen27 sa for siden:

Hvor mange dråper vaniljeessens brukte du?

beate sa for siden:

[quote=Nannah;408049]Nannahs Eplekake:)

100 g malte mandler
50 g malte valnøtter
2,5 dl splenda
3 egg
1 bok cottagecheese
en fløteskvett
1 ts kanel
2 ts bakepulver
vaniljedråper
1 ganske stort eple( ble ca 150g)

bland det tørre i bakebollen...kjør egg, fløte og cc glatt m stavmixer.
Bland i det tørre og hell i godt smurt rund form. Strø over hakkede eplebiter, litt nøttehakk og kanel.

Om man bruker enten natreen eller sukrin i denne kaka, må jeg endre på hvor mye jeg tilsetter da? Tenker her på at det står 2.5 dl splenda. Blir det like mye natreen eller sukrin også da, eller må jeg bruker mer/mindre? Det er vel noe med hvor mye de enkelte søtningsmiddlene søter, er det ikke det?

Hedda:) sa for siden:

Høres nydelig ut :D

dingpot sa for siden:

For en deilig kake! Jeg tok utgangspunkt i din oppskrift, og den ble "så her":

50g malte mandler
50g malte sesamfrø
1 dl soyaprotein (raus dl)
1 dl sukrin
1,5 dl splenda
1 kryddermål stevia
1,5-2 ts kanel
Bourbonvanilje + vaniljeekstrakt
3 egg
1 boks cc
1 dl fløte
1 dl smeltet smør (100g)
Ca 150g revet eple

Stekte v 180 i 50 minutt.
Er litt "dissen" etter den kom ut av ovnen (som om den ikke er ferdig stekt), men mistenker for mye fett og fløte. Skal kutte ut fløten og halvparten av smøret neste gang. Kanskje den "stivner" når den blir kald? Smaken var uansett fortreffelig! :D Gleder meg til å smake i morgen! :p Takk for oppskrift!

Evah sa for siden:

Nam nam, denne var god!!

majama sa for siden:

Denne hørtes god ut, må prøves:D

dingpot sa for siden:

For informasjon: kaken stivnet når den ble kald, og smakte aldeles fortreffelig både i dag og i går også. Nå ligger resten i fryseren og venter på besøk av min mor (som også er lavkarber;) ).

sirimor sa for siden:

Ja, denne kaken må jeg bare trekke fram. Den er bare såå god!

Smaker akkurat som god-god eplekake skal smake. Saftig og god:ja:

Gerd sa for siden:

Denne skal jeg jammen bake i dag :D

sirimor sa for siden:

ja, jeg leste i journalen din at du spiste eple her om dagen, og da kom jeg på denne kaken ... den er bare helt smaskens:D

Gerd sa for siden:

Ja ;) Åsså skal jeg servere den til Nannah i morra ;)

sirimor sa for siden:

Kult Gerd! Det må jo bare bli såå bra:D Hilse til Nannah da

Gerd sa for siden:

Skal gjøre det :D
[color=darkgreen][/color]
Og du verden så deilig det dufter av denne kaka :sikle:

Tone-G sa for siden:

Jeg skal jammen bake eplekaken til helgen :sikle: Gleder meg allerede!

Gerd sa for siden:

Den ble prøvesmak i går :sikle: KJEMPEGOD!! Denne blir nok gjenganger hos oss :D
[color=darkgreen][/color]
Takk for flott, og lettvint oppskrift, Nannah :klem:

Tone-G sa for siden:

Nå står kaken min i ovnen :)
Jeg delte deigen i 10 store muffinsformer, så jeg håper resultatet ble like bra som deres..

Kjenner jeg meg rett så blir det en "muffins" hver dag nå :sikle:

Gleeeder meg!

candyland sa for siden:

er denne best samme dag eller dagen derpå?? tenkte å servere den i bursdagen min i morra=)

Gerd sa for siden:

Like god begge dager :ja:
Vil du ha den lunken før servering, så er det bare å sette den litt i stekeovnen før den skal på bordet :)

candyland sa for siden:

takk, da tror jeg at jeg prøver meg i kveld, har allerede satt ostekake i kjøleskapet, men må ha minst en lavkarboting til for å klare å holde meg unna superhøykarbosjokoladekaka jeg også skal lage, hehe:)

sirimor sa for siden:

Denne kan du fint bake dagen i forveien og sette i kjøleskapet.

Og med en lunk innom ovnen før servering, er den som ny igjen.

Helt nyyyydelig eplekake:D

Stella sa for siden:

Denne står nå i ovnen som muffins. Smakte på røra og den var jo kjempe god. Har tatt litt ekstra kanel i og eplebiter i røra. Opp på har jeg et par epleskiver. Gleder meg til å smake - nam!

Lagte 1/3 del av oppskrifta da jeg ikke hadde mandler nok til hele. Ble 4 muffins av det.

Stella sa for siden:

Bedste lavkarbo kake jeg har smakt noen gang!!

Kjempe godt med creme fraiche til :D

elian sa for siden:

Jeg skal lage denne i dag. Men skal bruke KUN Sukrin, hvor mye må jeg ha da? Det er jo ikke så søtt som splenda? :)

Iset sa for siden:

Jeg lurer også på dette. Jeg boikotter jo Splenda, så jeg vil bruke Sukrin, men hvor mye, og må jeg steke den kortere?

Everio sa for siden:

NAM!! dette så godt ut :ja:

Lindabtn sa for siden:

men kan jeg spørre deg hvordan du kom til 35 karber???
For jeg kommer nemmelig til over 50 :p
(og da brukte jeg paranøtter og mandler i stede, 86 gr para, 64 gr mandler, 2 dl splenda i stede for 2,5)

Og 150 gr eple er jo 15 karber og 2 dl splenda (19 gr) blir jo 18,6 karber

Er jeg helt på bærtur nå eller???

(uansett, er i vert fall 3. gang jeg lager den :lol:)

Odde sa for siden:

Tror ikke du er på bærtur nei, de 35 karbene vil nok kun være rett om man bruker sukrin og stevia i steden for splenda.

Odde:)

PS: Farlig å lage slike fristelser for ofte, lett å bli skapsnoker igjen da ja:D

QueenConnie sa for siden:

hvor mye ødelegger eplet i sammenhengen på ketolyse?

lokkebiff sa for siden:

Det kommer vel an på hvor mye du spiser av kaka (og hva annet du spiser den dagen)

Jeg liker ikke epler når de blir varmebehandlet, men jeg liker eplesmaken :rolleyes:
Så i eplekaker plukker jeg ut eplebitene = eplesmak, men ingen eple :cool:

(btw: det er 10 g karbo i epler)

takk for svar :) men jeg snakker om fruktsukkeret osv...

plukke ut eplene kan funke ganske bra ;) jeg skal ha en 4 retters middagsparty på torsdag med fellow ketolys-ere :)

lokkebiff sa for siden:

Du spurte jo om eplet...

...og da svarte jeg på eplet... :D

haha. sorry sorry ;) trøtt da vettu... LOL.

Lindabtn sa for siden:

Prøvde meg på en ny kake i går jeg. 170 gr mandler, 50/50 rømme og CC, 16 gr splenda og et eple... Ble litt mindre karber og mye fastere i fisken. Stekte den 30 minutter. Nyyyyydelig :sikle: Kanskje litt mer splenda neste gang, men det blir sikkert søtt nok med litt krem til....
Denne har du virkelig bergtatt meg med, Nannah. Er bare så suuuper god (og jeg går ned i vekt selv om jeg har et stykke om dagen :lol:)

Nannah sa for siden:

har du prøvd den m bringebær i Linda? Knallgod da og :)

Lindabtn sa for siden:

mmm....
men tenker du bringebær i stede for eple, eller med f.eks bringebærsaus?? SIkkert godt begge deler :p

Skal sannelig prøve...

Nannah sa for siden:

Bytte ut eple med bringebær...droppe kanel da! :)

annama sa for siden:

Denne skal testes ut i morgen, men hva kan jeg bytte ut 150 nøtter med?
En nøttellergiker kommer...

Cornelia sa for siden:

Samme her... ingen som vet sånn omtrent?
Hørtes forresten minst like godt ut å lage den som bringebærekake.

Nannah sa for siden:

tror du bare må smake deg fram med mengden...men jeg kan tenke meg 100-150 g

Yonah sa for siden:

Jeg lurte på om det er noen som har prøvd denne med bringebær oppi? Ser noen foreslo det her og lurer på om det ble prøvd..

Skippy sa for siden:

Jeg må jevnlig dele ut kopier av denne oppskrifta. Og det er ikke rart så god som den er. I min ovn så må jeg forlenge steketida ganske mye, ellers blir den sånn puddingaktig.

Yonah sa for siden:

Jeg serverte denne til en vennine her om dagen og hun syntes den var veldig god! Vi likte den godt!
Jeg delte røra i to små aluminiumsformer( 15cm i diameter tror jeg) og frøs ned den ene. Neste gang skal jeg prøve med bringebær i, fikk ikke gjort det nå fordi jeg ikke hadde nok.

Aggatuss sa for siden:

Hei,

Kan 100 gr mandler byttes ut med mandelmel, samme mengde? Jeg er på lavkarbo, spiser i snitt 95 g karb dagen, så tenker ikke på spørsmålet ifbm. kostholdet mitt, men på maken/konsistensen, mengden, heving, osv. :)

Nannah sa for siden:

Mandelmel inneholder mindre væske enn malte mandler så jeg vill tro 50-75 g er nok...prøv deg fram :ja:

Råååsa sa for siden:

Min ble ikke stekt på 20 minutter....prøver å sette den inn igjen....merket det først da jeg skulle smake på og smaken var det ikke noe galt med altså! Gleder meg :)

Ferskenbeinet sa for siden:

Denne så digg ut altså! Syns høykarbere og denne er god eller?

Hvor stor form bruker du og ca hvor høy er kaka da? Vil ha en litt stor/høy kake, så må bare vite om jeg må legge til en halvdel el?

Orkide sa for siden:

Jeg har kun laget denne å servert til gjester, og blitt spurt om opskrift.

Min blir ikke veldig høy, men det kommer jo an på str. på forma.

Augustina sa for siden:

Neste gang bruker jeg splenda! Jeg prøvde med sukrin, men kaken ble ikke gjennomstekt (etter 50 min i ovnen) og fikk sånn kaldt og sår følelse av å spise et stykke. Synd, for smaken var ellers helt fortreffelig.

Til helga prøver jeg igjen og gleder meg =)

Imp sa for siden:

Lagde denne med Natreen i dag. Syntes 2,5 dl søtning hørtes mye ut, så jeg tok 1,5..men syns likevel jeg kunne brukt mindre.

Men kaken var KJEMPEGOD!!! Overrasket over at man får til SÅ god eplekake på lavkarbo. :D

lillamumi sa for siden:

Kan man lage den i muffinsformer??

Kitt sa for siden:

Lønner seg ofte å lese hele tråden!;)

lillamumi sa for siden:

Gjorde det trodde jeg:confused::o

Den glei rett forbi meg gitt. hehe..

Da blir det en eplekake til helgekosen:o

Kitt sa for siden:

Det første man blir blind på osv.......:D

Gled deg, den er kjempegod med både epler og pærer!:sikle:

Idarull sa for siden:

har nettopp lest at den beste smaken får man om man blander 2-3 søtningsstoffer! Jeg har veldig mange forskjellige i skapet da. men noen som vet om jeg kan smake til? skal røra være veldig søt før steking? hender det står at røra er søtere enn det ferdige produktet. takk!

Vega sa for siden:

Jeg gjør det nå. De står i ovnen og lukter herlig! Tjuvsmakte på en og den var ikke gjennomstekt, de har nå stått i 50 min...Synes også det var litt fpr mye Splenda for min smak, og i og med at den må stå så lenge, så lønner deg seg kanskje med epler i deigen istedenfor på toppen? Ellers blir disse medbrakt på jobb imorra! :)

lillamumi sa for siden:

lurer på hva jeg gjorde galt jeg..

Hadde doble muffinsformer. helte opp i røra
Hadde på 200 grader i ovnen og etter 20 min så hadde da røra rent ut av formene, den var mørkebrun.:(

Smaken var jo så som så med.

Kan det ha noe med at jeg puttet eplene i røra og ikke på toppen kanskje??

Jaja vi prøvder igjen

Nannah sa for siden:

Du må bare fylle formene hallvfulle. Røra sveller:)

Nannah sa for siden:

Om du må steke muffins i 50 min så er det noe alvorlig galt med ovnen din :eek:

Kitt sa for siden:

Bruker du varmluft, Nannah?
Har laget både eplekake og en med pærer og begge ble veldig bløte/rå/ustekte, nesten så de var ekle:eek:.

Nannah sa for siden:

Ja jeg bruker varmluft..men jeg pleier å skrive det ioppskriftene gjør jeg ikke?
Ble usikker nå :p

Kitt sa for siden:

Det sto ikke i denne, gjorde det vel?:o
Jeg bruker aldri varmluften, har liksom aldri vent meg til det, så om det ikke står eksplisitt, tenker jeg ikke på det!:p

Nannah sa for siden:

Forandret den nå...det er år og dag siden jeg har bakt kaker...håper det funker bedre nå da:)

Kitt sa for siden:

Ikke noe å si på smaken, men den hadde nok vært enda bedre med riktig konsistens!;):D

lommerusk sa for siden:

Går det an å bruke stevia istedet for splenda..?:o

LineJM sa for siden:

Det har jeg gjort og det gikk veldig bra, måtte smake meg fram litt for å få rett mengde.

Kitt sa for siden:

Og rett mengde er?;)

Bøtt sa for siden:

Nå har jeg bakt denne og herlighet denne var god!!!
Tilogmed guttene i huset går å gomler på kake her nå:)
Har rømme på ..mmm
Har prøvd diverse kaker her inne men denne var bare helt fantastisk:)
Takk for oppskrift nannah!:)

Missy_86 sa for siden:

Tenkte jeg skulle lage denne til i morgen, men jeg vil heller ikke bruke splenda etter omtrent skjennepreken fra dama i helsekostbutikken :p

Så det var noen som hadde brukt Natreen her. Kanskje jeg kan blande Natreen og Sukrin, så jeg ikke får den kalde sukrinsmaken?

dollie76 sa for siden:

Jeg har denne i stekeovnen nå, første forsøk - og bruker natreen "etter smak" så er igrunn spent på både det og på kaka...gleder meg!

Linsa sa for siden:

Heisann!! Denne kaken bakte jeg med splenda, som det står, og mandelmel.......syns det ble litt "sukkettsmak". Noen som har erfaring med annen søting? Også ble den litt mørk- er det forskjell på mandelmelene?? Bakte nemlig "polarbrød" fra Frisk med lavcarbo her om dagen, og de så også veldig veeeeldig mørke ut i forhold til bildet i boken........føler meg litt snytt! :0)) Ellers var konsistensen helt utrolig deilig, og nesten enda bedre når den hadde stått i kjøleskapet.

Nannah sa for siden:

Det "Nye" mandelmelet som selges nå er brunt...jeg synes ikke det er like bra som det gamle hvite:(
Jeg halvblander ofte sukrin og natren...det synes jeg funker best i kaker:)

Mariann S sa for siden:

Eg laga den med 2 dl sukrin og 0,5 dl splenda og det funka fint.
Om en bruker natreen eller splenda, so er vel begge dei like kunstige.
Eg brukte malte mandler i kaka og det gikk heilt fint.
Kaka var iallefall knallgod :)

Jem sa for siden:

Å, så glad jeg ble for denne oppskriften, takk Nannah! Vurderte å bytte ut noen av nøttene med Pecannøtter, men rakk ikke butikken, så det får bli neste gang.. for det BLIR en neste gang.. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.