< Tilbake til oversikten

Ketolysekur og amming?

Smurfine sa for siden:

Jeg ammer, å har planer om å komme meg ned i vekt. Men ting tar tid ser det ut som.

Kan jeg gå på ketolyse når jeg ammer, hva skal jeg spise/ikke spise da?

Noen som kan gi meg en oppskrift på en enmannsomelett med bacon, hvor mye bacon skal være til. Kan jeg feks ha oppi sjampinjong og tomat, å kanskje en fedd hvitløk? Eller?

Charmtassen sa for siden:

Hei, og velkommen!
Jeg tok et lite søk på ketolysekur + amme og/eller amming, og fikk opp følgende tråder:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8733&highlight=amme%3B+amming[font=Times New Roman][/font]
[font=Times New Roman][/font]
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9283&highlight=amme%3B+amming[font=Times New Roman][/font]
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10917&highlight=amme%3B+amming[font=Times New Roman][/font]
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13062&highlight=amme%3B+amming[font=Times New Roman][/font]
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13817&highlight=amme%3B+amming[font=Times New Roman][/font]
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14854&highlight=amme%3B+amming

Så da skulle det være litt å lese på og forhåpentligvis litt hjelp å få! :)

3 egg, 1/2 dl fløte, litt seltin - og akkurat så mye eller lite bacon, kokt skinke, ost osv. som passer deg. Hvis du skal ha i sopp må du huske på å veie og telle karber - det samme med tomaten.
Lykke til!

sma sa for siden:

Dette står i boka. :)

Trille sa for siden:

Hei
Eg ammer på lavkarbo, og fekk faktisk meir melk då eg la om kosten:p
Men eg et eindel karber, masse grønsaker, litt frukt, nøtter knekkebrød mm
Har tatt av 6 kg siden jul, så det virkar likevel:D

Smurfine sa for siden:

Her sto det masse info for meg, lese gjennom i kveld å gjennomføre fra i morgen a. Fant ut at det var dumt å begynne halvgjort:)

MorStine sa for siden:

Men det er stor forskjell på generell lavkarbo og ketolyse, på ketolyse går vi på ketogen diett og er i ketose, det er man ikke på Fedom feks.
Jeg ville ikke gått på ketolyse uten å ta tablettene som skal tas, fordi man rett og slett kan bli skikkelig dårlig av det i tillegg til at ammingen "tar mye av deg". Ville heller levd generelt lavkarbo mens ammingen pågikk og heller gått over til ketolyse når den er ferdig. Da er heller ikke veien like lang som hvis man legger om fra "normal"kost...

Albertine sa for siden:

Akkurat det jeg hadde tenkt å skrive. Du kan godt begrense karbene og spise masse proteiner, fett og grønnsaker, men jeg ville ikke gått for ketose.

Summer sa for siden:

Jeg er enig med Albertine og MorStine. :) Det må ikke være enten-eller. Mellomting er også en bra ting.

~kiki~ sa for siden:

Slenger meg på de andre her jeg. Ville ikke gått på Ketolyse mens jeg ammet. (sluttet selv å amme i januar og begynte på Ketolyse sist fredag) Ville heller satset på generell lavkarbo/ Lindberg frem til ammeslutt.:)

Smurfine sa for siden:

Har heller ikke tentk å ta disse tablettene så da blir det kanskje sånn litt atkins/fedon kur eller?

Smurfine sa for siden:

Hehehe, å da så jeg at jeg hadde fått noen svar mens jeg var borte også. Men da gjør jeg det nok riktig siden jeg ikke har tentk å følge ketose til punkt og prikke, verken med tabletter eller å være helt uten karber(fordi jeg ammer ;))

Summer sa for siden:

Det kan jo være lurt å ta et multivitamintilskudd mens du ammer uansett, men jeg ville lagt et stykke over å være i grenseland til å være i ketose. Det er ikke så veldig mye som skal til alltid. Men jeg vil heller anbefale deg å ha et jevnt kosthold med mer karber, enn å ha et nesten ketoselignende kosthold for så å ha et måltid bestående av bare frukt, eller hvitt brød eller noe slikt. :barenevnerdet:

ketanore sa for siden:

Jeg begynte på ketolysekur 1. oktober. Datteren min var da 9 mnd og jeg ammet fortsatt. Begynte derfor ikke på ketolysetablettene. sluttet å amme da hun var fylt ett år, det vil si 3 mnd på ketolyse kur, med 25 kg vekttap, uten ketolysetablettene. Jeg ble ikke dårlig idet hele tatt av ikke å ta tablettene. tok tran og multivit.;)

MorStine sa for siden:

Da har du nok vært av de heldige:) Veldig mange blir dårlige, slappe og får mangler uten. Så det er ikke å anbefale å ikke ta dem!

blåbær sa for siden:

Jeg trodde at hovedgrunnen til ikke å være i ketose når man ammet er at det ikke er bra for barnet?

MorStine sa for siden:

Er visst ikke det??? Men jeg ville ikke ammet mens jeg var i ketose. Da hadde jeg iallefall blitt utslitt;)

ketanore sa for siden:

Jeg valgte personlig å begynne på ketolysekuren selv om jeg ammet pga. det ikke stod noe om at en ikke kunne gjøre nettopp dette i ketolyseboken. Merket ikke noe forskjell på smaken av melken, den vil kanskje være mindre næringsrik, men når barnet er 9 måneder skal mye av det daglige behovet for næring komme fra andre steder enn brystet til mor.
Men jeg hadde nok ikke begynt på kuren de første 6 mnd når barnet blir fullammet.
Og ja jeg er nok heldig som ikke har blitt dårlig av ikke å ta tablettene. Jeg har i ettertid begynt på dem, men har ikke merket noe forskjell fra eller til.

Smurfine sa for siden:

Fint å høre at det ikke er noe fare om man går i ketose. Men uansett, begynte i dag men kommer også til å spise litt karber bare frem ti jeg ikke ammer lenger. ;)

Nå prøver jeg et par uke å ser om det gir noe resultat eller ikke :D

MorStine sa for siden:

Jeg tenker mer på hvor sliten JEG ville blitt i kroppen, jeg da;) Kjempefint om andre kan amme og gå ned i vekt på en sunn måte:) Ikke noe er bedre enn det, for det er litt av en jobb å få av svangerskapskiloene, har i allefall vært det for meg, alle 4 gangene, ikkegått ned ett eneste gram av å amme...

Smurfine sa for siden:

Ikke jeg heller :(

MorStine sa for siden:

Men med ketolyse raste jeg ned alle kiloene og endel til;) Så keep up:klem:

Iset sa for siden:

Har det ikke også litt med at man i ketose ofte går VELDIG fort ned i vekt og at man da kan risikere å enten miste melken eller at "giftstoffer" som sitter lagret i fettvevet frigjøres i hopetall og kan gå over i melken? Mener Nylander snakket om dette i en artikkel en gang.

MorStine sa for siden:

Jeg har også alltid hørt at man ikke skal slanke seg under amming, kun gå lette turer ol så ikke giftstoffene frigjøres og går i melken. Men vet ikke om det finnes nyere forskning på dette nå? Er jo halvannet år siden jeg sluttet å amme.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.