Det er nesten så jeg forbanner den som ga ut tipset om å blande cocosa med sjokolade. Har fått fullstendig dilla. Må holde meg fast i dørkarmen for ikke å rekke bort til kjøleskapet (som er ganske nært her jeg sitter nå).
Noe så godt! Slik ordnet jeg den, og den er kanskje litt for heftig.
5-6 store spiseskjeer cocosa
80 g 87% sjokolade (bocca)
en dæsj natreen
smeltet sammen, puttet i isterningboks, puttet en liten valnøtt i hver og så står den i kjøleskapet og roper på meg!!
Du vil ikke tro det før du har prøvd. Heelt utrolig godt. Skal eksperimentere mer med dette. Må da gå an å fikse en slags gigantisk kake av dette til bursdager..
En svææær... Tror du jeg har begynt å hallusinere? :D
Men du har alt for mye sjokkis i forhold til cocosa, det blir det karber av.
Jeg har endre litt på utgangsoppskriften så nå er de enda bedre!!
100 gram cocosa
15 gram 86/99% sjokkis
en god dæsj kanel
vaniljedråper
en god skvett fløte.
Alt varmes over vannbad og helles i muffinsformer. Pga fløten så fungerer det ikke så bra med isterning. Små konfektformer er enda bedre nettopp fordi de er så små :D
Jeg vet...
Min står på kjøkkenbenken, og det er ikke det at jeg tror det er så farlig å spise litt mye. Men er jo ikke gratis med cocosa da :rolleyes:
Jeg lager nå litt sterk ekspresso og smelter sjokoladen i - synes det gir ekstra god smak. Sterk ekspresso er rene luksusen - og hopper bukk over der det står at det kan gi ustabilt blodsukker. I følge blodtypen min er det medisinsk :D Og drikker ikke mye altså :o
Strør litt økologisk kokosmasse i også. Nam. Tror jeg må en tur på kjøkkenet jeg... :cool:
og for variasjon blir det nok valnøtter neste gang. Ser jo vakkert ut i tillegg til at det er godt
Jeg veeet.. Klarte ikke å kontrollere meg helt :)
19 kh på 100g bocca 87% . 1,2 karb på hver bit sånn ca. Neste gang skal jeg begrense meg hvis jeg klarer. Hvor får en kjøpt ok 99% sjokkis?
Ren kokosolje som tas som helsetilskudd.. Noen andre vet sikkert mer om hvorfor. Hyggelig tilskudd uansett. Man må ikke blande det med sjokolade, altså.
Kake dere liksom!:p
Da må det i tilfelle bli for et lavkarbo-party, hvem ellers kan man servere så rent og mye fett uten at det blir dokø og stor ståhei.:D
Og hvor mange glass må man ha til en hel kake tro?
Men gjett om jeg skal prøve å lage slike sjokoladebiter snart.:)
;) Det er jo oppskrifter på delfiakake med cocosa... men er jo litt flere ingredienser enn fett og sjokolade. Husker den sto i Mat&Helse for flere år siden og ble veldig glad da jeg fant den igjen her forum.lavkarbo.no/newreply.php?do=newreply&p=134997
Har ikke turt lage den ennå - blir jo litt penger og en enda større fristelse tror jeg :D
Men det begrenser seg kanskje hvor mye man orker:confused:
Den står i alle fall på lista mi over hva jeg må prøve :p
jeg har laget cocosa sjokolade med cavalier mørk, men det er IKKE like godt som med 86% sjokoladen fra Freia!! Jeg har slutta å lage sånne, har ihvertfall en pause, for det ble rett og slett for mye cocosa-kos! Jeg pleier/pleide(!) å strø noen flak med Atkins crunchy musli oppi hver for å få litt knas i den god-gode sjokoladen
Lagde disse engang jeg også..kjempegodt, og spiste altfor mye..spiste opp hele greia før jeg fikk tenkt meg om, men jeg er jo en sånn alt eller ingenting når det kommer til sjokolade:D
Prøvde tilslutt å lage de med mintdråper, anbefales ikke for det var ikkeno godt..
Har ikke prøvd cocosa-sjokolade enda, men har et tips til de av dere som lager det, og vil ha litt mer sjokolade i uten at det blir mye karber, og uten å bli dårlig i magen....
Den smaker kjempegodt (mye bedre en cavalier synes jeg), og jeg blir ikke ekkel i magen av den. Og jeg reagerer ganske kraftig på maltitol, Anton Berg sukkerfri er den værste...
Men hvis dere bestiller derfra, så husk å regne med frakt og evt toll da, så billig sjokolade er det IKKE desverre.
dette fristet jo når dere pratet så flott om det. hørtes jo også godt ur.MEN....... lagde det og F Y S J. det smakte jo bare grusomt:(
håpte på en god smak...... leter videre etter noe godt:rolleyes:
Da står dette til kjøling hos meg.. Ble fristet til å prøve. Men cocosa`en var jo rådyr :eek: 174 kr for 500 g. Dette bør smake godt.:D
Jeg utelot forresten både fløte og kanel. Er så spent!
Jeg tenkte å ha oppi peppermynteolje - godt jeg tok vaniljeessens i stedet.
Er nok redd at hvis jeg liker dette spiser jeg også opp alt på en gang...;):o
Og da har jeg latt meg friste til å lage denne sjokoladen :o Det var nesten litt for raskt og enkelt å lage. Sjokoladen ble både delikat og veldig god. MEN, den var virkelig mektig (heldigvis), så da begrenser det seg kanskje av seg selv ;)
Jeg brukte cocosa, nøttesjokolade fra Cavalier, 70 % mørk sjokolade, vaniljedråper og litt Natreen.
Jeg har laget denne lenge, er ikke mange karber så spiser med god samvittighet. Jeg pleier imidlertid å blande sammen cocosa, kakao og kokosmasse, og så litt vaniljeessens, nøtter, noen dråper sterk kaffe e.l. for å variere litt. Veldig god med extra virgin med litt kokossmak i, men like god med den vanlige billigere cocosaen. Kokosmassen gjør at sjokoladen blir litt "tørrere". Kakaoen er det veldig lite karbo i (18 pr 100 hvis jeg ikke husker feil), og man bruker jo bare bittelitt. Dessuten synes jeg det er litt stress med vannbad...hehe
5-6 spiseskjeer cocosa
50 gram 70% freia kokesjokolade
Fløte (prøver meg frem)
En dæsj natreen (husker ikke hvor mye, kanskje 2 ts?)
Noen dråper vaniljeessens (kanskje 10? 15?)
Smaker til med kanel
Fordeler røra i små konfektformer (de blir veldig mektige!!) Jeg fikk 32 konfektformer, men neste gang skal jeg ha enda mindre i hver form, så blir nok ihvertfall 40 former! Kan ikke bli så mange karber per bit når den kun inneholder 50 gram sjokolade (34 karber per 100gram). Rundt 0,5karber per sjokoladebit vil jeg tro? Hvertfall ikke mer enn 1?:) (veit ikke karboydratinnholdet i de andre ingrediensene, men det kan ikke være mye:))
I noen puttet jeg en hasselnøtt oppi formen etter jeg hadde helt over røra.
Hakket opp hasselnøtter og hadde i ca halvparten av røra.
Dette ble veldig godt! Har også tenkt til å prøve mandler, og kanskje peanøtter.....?
Kan også tenke meg at det blir godt med litt kokosmasse.
Pga innholdet av fettsyren laurin, som er rene vaksinen når det kommer til bakterier, virus, parasitter m.m. Dessuten mange andre sunne fettsyrer, og de er mellomlange, de KAN ikke lagres på kroppen pga størrelsen. De går rett i forbrenningsovnene, og sies på den måten å trigge forbrenningen hos flere. Jeg skjønner ikke helt den mekanismen, men mange mener de forbrenner mer lagret fett når de spiser Cocosa.
Sunt er det, okke som.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.