< Tilbake til oversikten

Verdens beste soppsaus!

Iset sa for siden:

Denne er så ufattelig god! Smakte den hos ei venninne en gang og husker ikke hvordan hun laget den men så prøvde jeg meg i dag og den ble helt lik hennes. Utrolig god saus!

Den blir best om den lages på litt stekesjy fra feks. koteletter, kjøttkaker eller annet godt kjøtt man har stekt i pannen. Etter at man har stekt ferdig kjøttet, tar man det vekk og slenger litt mer smør i pannen (eller skraper og heller sjyen over i en gryte om man ikke har stekepanne med høye kanter). Så steker man soppen (MASSE fersk skivet sopp) i gryten. Stek den veldig godt, og krydre med masse salt, pepper, paprikapulver og litt chili. Når alt er stekt godt, helles en liten kartong fløte over (matfløte tykner vel best, men man kan bruke kremfløte og jevne med feks. Johannesbrødkjernemel). La alt surre og koke godt inn. Jeg tyknet sausen med et par ts. maizenna, men jeg skal jo ikke telle karbo heller.

Smak evt. til med bittelitt soyasaus (ikke mye).

Fantastisk godt til feks. grov pasta, biff eller annet man liker. Beste soppsausen jeg har smakt. Best med så mye sopp som mulig, men jeg ELSKER jo sopp da.

TattyTeddy sa for siden:

Den skal prøves!

Du kommer alltid med gode oppskrifter! :klem:

Iset sa for siden:

Takk for det. :D Jeg elsker å lage mat og som hjemmeværende husmorkjerring har man litt vel mye tid til overs. :flau:

mofe sa for siden:

Jeg lagde champignonstuing med creme fraiche her om dagen, synes faktisk det var bedre enn når man lager med fløte. :ja:

Iset sa for siden:

Ja det har jeg også gjort, med seterrømme da siden jeg bruker det mest. Knallgodt!! Sopp er fantastisk, vi bruker enorme mengder her i huset.

Kanutten sa for siden:

DET synes jeg også da jeg liker den syrlige smaken. Jeg har lett for å synes at mye fløte blir "emment"... hvis du skjønner hva det er...:o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.