Jeg har vært gravid fire ganger med hyperemesis! Har derfor vært i tvungen ketose flere ganger og det virker som om kroppen min har utviklet en resistanse mot å gå ned i vekt! Har dette ødelagt forbrenningen min så mye at jeg ikke kan gå på ketolysekuren?? Første gangen jeg var gravid raste jeg selvfølgelig ned i vekt og la ikke mye på meg utover i svangerskapet da jeg klarte å spise! Neste ble svanger skapet avsluttet i 10 uke pga stor fare for meg pga ukontrollerbar hyperemsis mv. Jeg gikk da lite ned selvom jeg kun kastet opp og ikke fikk i meg fast eller flytende! Neste gang gikk jeg veldig lite ned da det stormet som verst og la på meg MYE da jeg kunne klare å spise igjen! Det var veldig vanskelig å komme ned i akseptabel vekt igjen tross lavkarbo og trening! Siste graviditet gikk jeg ned noe første stunden, men ikke mer etterhvert tross minimalt inntak! Gikk da opp MYE når jeg igjen klarte å spise! Nå etter 7 mnder etter fødsel (ammer ikke lenger) har jeg prøvd ketolyse, men går kun ned et par tre kilo for så å oppleve at kroppen totalt nekter å gi slipp! Det er akkurat som om den reagerer som om det er farlig å slippe kiloene! Hvordan skal jeg legge opp kostholdet for å gå ned i vekt med en slik historie?? Jeg føler jeg stanger mot veggen!! Kroppen går rett til å "rope" krise! Vil jo gjerne lære kroppen min å "stole på" meg igjen, eller rettere sagt stole på at den overlever på det jeg putter i meg!
Hyperemesis er ekstrem svangerskapskvalme, mener jeg?
Har lest om flere som har kasta opp bare de leet på en finger, omtrent, og måtte
innlegges på sykehus for å få intravenøs næring osv. Fæle greier..
Takk for omtanke! Ja, det stemmer! Hyperemesis er ekstrem svangerskapskvalme! Jeg har hatt alvorlig hyperemesis hver gang! Dvs at jeg ikke engang har kunnet leet på en finger før jeg kastet opp ja! Har ligget med ørepropper i et mørkt rom uten noen som helst form for stimuli og brukt all energi på å prøve å takle kvalmen! F.eks var det bare tanken på noe som helst nok til å sette i gang brekninger! Vet det høres rart ut, men det er faktisk sant! Og, da kan man spørre seg hvordan jeg klarte å gjennomføre det flere ganger, eller hvorfor i all verden jeg ble gravid flere ganger! Jeg er høyst oppegående, så det handler ikke om dumhet! Jeg hadde vel et håp om å få avsluttet det med å få barn på en positiv måte! Samt, at jeg ble gravid 3 av gangene med prevansjon! Det er for ille å gå gravid til at jeg kunne klart å planlegge å bli det! Andre gangen hadde jeg et håp om at det ikke ville bli like ille som første gangen. Da jeg måtte avslutte det, ble det en forferdelig opplevelse, spesielt siden babyen var frisk, og det førte til at jeg selvfølgelig ga alt for å klare det neste gang jeg ble gravid! Uansett, jeg ville aldri ikke fått mine tre nydelige barn selvom store deler av graviditetene er et rent helvete, mildt sagt! Fødslene også for den del!
Hei
Jeg har bare vært litt BUSY i den senere tid. Men du har gått ned i vekt med ketose flere ganger og har trolig (ut fra det du skriver) utviklet en viss grad av resistens mot vekttap ( det samme som når man går på ketolysekuren for 5. gang) Men ketolysekuren kan virke. Man må da bare følge kuren HELT etter boken og sørge for mest mulig fett, ikke for mye protein og varierte grønnsaker og blandet salat som kilde til KH.
Hold deg unna annet enn naturlig mat ( proteinpulver, søtningsstoffer etc)
ELLER velg 1-2 år med generell lavkarbo der kroppen får "Hvile" uten annet mål enn vektstabilisering. Ta evt vekttap som ekstragevinst.
Tusen takk for svar!
Etter å ha måtte innsett at kroppen min trenger hvile fordi den nekter å gi slipp på kiloene,:( så tenker jeg å prøve en ny vri! Jeg er hellig overbevist om at lavkarbo er svaret og at vanlig kaloritelling og Grethe Roede ikke er noe for min kropp! Dette også på grunn av at jeg er meget hormonsensitiv og fort får ubalanse i hormoner!
Jeg føler meg ikke hjemme i min 86 kg store kropp med mine 173 cm! skulle så ønske at det var en sikker og effektiv løsning for meg og, men må nok smøre meg med en større porsjon tålmodighet og ta vekttapet, som du Torkil sier, som en bonus!
Vanskelig når man mistrives i sin egen kropp,:( men har jo ikke noe valg! SÅ, jeg har nå bestilt meg søskenvogn (TFK) og skal gå hvorenn jeg skal! Iallefall så langt det praktisk lar seg gjøre! Det blir baby og 3 åring i vogn og 7 åring på sykkel når han må være med! Samboer er mye borte så derfor jeg har anskaffet meg søskenvogn! NÅ skal det trenes!! I tillegg er målet mitt å spise mer regelmessig og prøve å følge et eget sammensatt lavkarbokosthold! Skal bruke lavkarbo.no! Blir jo ikke ren ketolyse da, men spør sikkert om ting her inne likevel! Blir en slags Ketolyse light!;)
He, he....vet jo at det enten er ketolyse eller ikke da, men lar meg selv få lov til å "late" som siden jeg ikke har noe valg!;)
Wish me luck, for dette er en ren prøvelse for meg! Har aldri måtte slitt så mye med å ikke gå ned i vekt eller ei veid så mye ekstra før jetter jeg ble gravid! Jeg håper selvfølgelig å gå ned 15 kg til sommeren, men har vel innsett at jeg først og fremst må trygge kroppen min og fokusere på å spise sunt og trene!:)
Takk for at akkurat DU leste, og ha en fortsatt fin uke! :)
Såklart vi er her for deg også, fordi om du ikke HELT bruker Ketolysekuren..
Lurer forresten på om det finnes andre tilsvarende forum som dette,(!) med like god oppbacking! Tviler sterkt på det... ;) Jeg hadde aldri klart dette uten!
Vi er uansett glade for at du atter er tilbake, Mamma til tre gutter! :)
PS: Spiller ingen rolle hva du følger, så lengen kroppen din og du, tilslutt får det bedre...!
Stor klem til deg fra meg :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.