< Tilbake til oversikten

Carobpulver?

Adriane sa for siden:

Var på helsekostbutikk i Sverige og ba om Johannesbrødkjernemel. Fikk Carobpulver som de sa var det samme. Var jo veldig billig - 16 kr - så jeg burde ha skjønt at dette var noe annet. Finner veldig lite info, men en dansk nettside sier at pulveret kommer fra samme tre, er et substitutt for kakao og veldig næringsrikt.
[font=Comic Sans MS][/font]
Noen som vet hva man kan bruke dette til, og næringsinnhold? Som kakao mener jeg at det er en veldig smaksløs erstatning.
:detektiv:

Zincite sa for siden:

Hei, har bare hørt/lært tidligere at det kan brukes i stedet for kakao i de fleste oppskrifter, men i følge en vegetarkokebok jeg har er "sockerhalten 46%" så drar nok opp karbohydratene mer enn kakao.. :eek:

Adriane sa for siden:

Thanks!
Da går den rett i søpla. På kakaoesken min står det 11 karber. Carobboksen hadde ikke varedeklarasjon, så jeg burde jo ikke tatt den. Men har jo tro på at de som jobber i helsekost vet hva de selger da.:rolleyes:
Men hva i all verden skal man med et substitutt for kakao? Det er jo ikke akkurat mangelvare. Står det noe om det? :)

Zincite sa for siden:

Hei - søkte litt på nettet også jeg
www.matvareguiden.no/matvare237.asp
Der står det jo enda høyere karbohydratinnhold :confused: ganske mye mer - men skal vel trekke fra kostfiber... jaja - noen vil jo ha mindre fett og proteiner - og koker kanskje da carobkakao uten sukker så totalinnholdet ikke blir mer?
Irriterende når de sier det er det samme.Men bra det ikke er like dyrt :) Slik jeg skjønner det er det hele belgen som gir pulveret, og det gir ikke samme tykningvirkning i alle fall som den kjernemelvarianten og annen smak og mere karbohydrader...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.