1 dl store havregryn (lavere GI på store)
2 dl helmelk
Dette kokes mens jeg rasper litt walnøtter i en skål, og har en liten dæsj olivenolje oppi.
Så når det er ferdigkokt tilsetter vi en eggeplomme og rører inn, og så tar vi det av platen, heller oppi skålen med nøttene og rører sammen, og så strør vi et godt lag med kanel på.
Da får en godt med riktig fettsyrer, en god del proteiner, og lav GI karber. Du kan også tilsette CC i grøten (eller erstatte nøttene og / eller eggeplommen) med det, men da kommer du ikke unna CC-en igjen. :)
Hvis jeg ikke er heelt på bærtur, så tror jeg det regnes som et c-måltid, men er altså ikke sikker. Det står en oppskrift på havregrøt i boka også, og den er ganske god....synes nå jeg da:)
Hmm.... men det var sånn at rugsprø og fiberrik ikke regnes som c-måltid???
For da passer det jo perfekt å ha havregrøt til frokost :)
Men må man egentlig ha et c-måltid\c-produkt om dagen??
Trodde egentlig at alle kornmåltider ble regnet som c-måltid...Men nå er nå jeg en smule treg i pappen ang. det her, så sjangsen for at jeg tar feil er absolutt tilstede:o
Hadde denne versjonen av havregraut til frokost i dag, mem brukte solsikkefrø i stedet for valnøtter. Veldig godt. Måtte ha litt frosne blåbær på også. Det er så godt.
Et lite tips: Når man har laget havregøten, rør inn litt egg (jeg pleier å bruke 2 egg pr porsjon), la det stå noen minutter og stek som lapper. Kjempegodt med bær (eller Heistad syltetøy) og cottage cheese ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.