< Tilbake til oversikten

Havregrøt, noen som har oppskrift?

trude.lutt sa for siden:

Prøver å lære meg dette med å ikke bare spise det samme hele tiden, det er blitt mye cc siden jeg startet for to uker siden!:hjelp:

Havregrynsgrøt kokt på hele gryn, er det en grei start på dagen? Og er det da sån at jeg burde holde meg unna korn, ris, pasta.....resten av dagen?

Summer sa for siden:

Vi lager denne:

1 dl store havregryn (lavere GI på store)
2 dl helmelk

Dette kokes mens jeg rasper litt walnøtter i en skål, og har en liten dæsj olivenolje oppi.

Så når det er ferdigkokt tilsetter vi en eggeplomme og rører inn, og så tar vi det av platen, heller oppi skålen med nøttene og rører sammen, og så strør vi et godt lag med kanel på.

Da får en godt med riktig fettsyrer, en god del proteiner, og lav GI karber. Du kan også tilsette CC i grøten (eller erstatte nøttene og / eller eggeplommen) med det, men da kommer du ikke unna CC-en igjen. :)

Trille sa for siden:

1 dl havregryn
litt vatn eller melk
1/2 beger cc
solsikkefrø
linfrø
søtning
kanel

kok opp havregryn i litt vatn eller melk. Rør inn cc og frø. ha på kanel og søtning etter smak. smaker kjempegodt med bær til.

hadde dette til frukost i dag. smaker godt og ikke så mye cc

Lindabtn sa for siden:

Er dette noe man kan spise på fedon asså :heia:
Da blir jeg veldig glad, men som hvilket måltid, frokost f.eks??

Selma sa for siden:

Hvis jeg ikke er heelt på bærtur, så tror jeg det regnes som et c-måltid, men er altså ikke sikker. Det står en oppskrift på havregrøt i boka også, og den er ganske god....synes nå jeg da:)

Trolljenta sa for siden:

Det regnes som c-måltid ja.

1 dl vann
2 dl melk
1 dl store havregryn

Rør inn 1 dl cottage cheese når grøten er kokt

Meierismør, sukrin og kanel på toppen... namnam :D

Lindabtn sa for siden:

Hmm.... men det var sånn at rugsprø og fiberrik ikke regnes som c-måltid???
For da passer det jo perfekt å ha havregrøt til frokost :)
Men må man egentlig ha et c-måltid\c-produkt om dagen??

Selma sa for siden:

Trodde egentlig at alle kornmåltider ble regnet som c-måltid...Men nå er nå jeg en smule treg i pappen ang. det her, så sjangsen for at jeg tar feil er absolutt tilstede:o

Trolljenta sa for siden:

Det stemmer..

Nei, du kan droppe det

Lindabtn sa for siden:

MEn det står noe i boka om unntak av fiberrik pga fiberinnholdet.....
Hmm, må sjekke dette

Trille sa for siden:

Hadde denne versjonen av havregraut til frokost i dag, mem brukte solsikkefrø i stedet for valnøtter. Veldig godt. Måtte ha litt frosne blåbær på også. Det er så godt.

Enid sa for siden:

Et lite tips: Når man har laget havregøten, rør inn litt egg (jeg pleier å bruke 2 egg pr porsjon), la det stå noen minutter og stek som lapper. Kjempegodt med bær (eller Heistad syltetøy) og cottage cheese ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.