< Tilbake til oversikten

En kreativ tråd?

Princez sa for siden:

Hei allesammen.. Synes det florerer så mange hjemme-komponerte tips og oppskrifter her nå, som man ikke finner noen steder. Jeg har blitt veldig inspirert hverfall. :D

Tenkte kanskje dere hadde flere hemmeligheter å dele??

Mitt tips (og spesialitet) er å woke grønnsaker i MYE smør, og tilsette provancekrydder og saften av en halv lime (istedet for å ha i fløte)

Har ikke sett akkurat den varianten her inne før (kanskje jeg tar feil?)

Uansett... Kreative tanker mottas med takk!! Kom og del ditt beste tips med oss nybegynnere! :)

Summer sa for siden:

Mitt aller beste tips er Herbamare urtesalt. Den gjør maten magisk! :love:

Isemor sa for siden:

Jeg lagde en snadder saus idag.Vet ikke om den allerede finnes da:pMen her er den:

Ca 2 dl kremfløte og 3 ss seterrømme.Dette kokes opp og småputrer etterpå.Tilsett løk,stekt champignon,baconbiter,litt salt,pepper og ellers krydder som dere liker.

Dette helte jeg over grønnsakene ( brokkoli,blomkål,rosenkål)

Tess sa for siden:

I kveld bakte jeg laksefilét i ovnen.

Framgangsmåte:
Smør en ildfastform med plenty smør i bunnen.
Krydre oppå smøret med _mye_hvitløk, karry, litt salt og pepper (hvis karryen ikke er sterk nok, slik de typisk norskproduserte er, så bruk chili også).
Legg lakse filéene oppi, og krydre litt med det samme krydderet.
Kutt opp noen never paprika, stangselleri og champignon. Legg så disse rundt laksen. Stek i ovnen i ca halv time, 200 grader, med lokk eller folie. Ta ut forma, hell oppi en dl kremfløte (sånn ca) og dekk laksen og grønnsakene med ost.
Stek i ovnen til osten er godt smeltet.

Server med frisk salat, dynket med litt olje og balsamicoeddik.
Gi ungene og gubben poteter. Og ta deg et glass vin :)

Beste måltidet jeg har spist på veldig lenge. Dette anbefaler jeg virkelig.

Tuppen sa for siden:

ble sulten jeg....

Sivensvans sa for siden:

Hørtes veeeldig godt ut - det skal jeg forsøke i dag! Jeg har FROSSEN laks i fryseren - var det frossen du brukte?

Zincite sa for siden:

Kinakål :eek:
Jeg har litt sånne ekle følelser i forhold til kinakål. Ser for meg halvvisne salater med en tomatbåt og noen maiskorn.. Men der kom min søster med et tips jeg aldri hadde tenkt på selv. Mulig alle andre vet det er en mulighet :o
hun kutter opp i strimler og woker eller steker i panna..
Så dagens middag her er biffsnadder - kutter opp entrecote i strimler som jeg steker i godt med smør med litt hvitløk, løk, bacon, ingefær. Når kjøttet er nesten godt nok stekt har jeg kinakålen oppi - og ev litt mer smør :D
Har litt sterk sennep og litt mer rømme og rører inn i blandingen og peprer litt for smaken. Og da er kinakålen god allikevel :D

Tess sa for siden:

Og det var veeeldig godt. Spiste restene til lunch på jobb i dag, og det var godt kaldt også. Brukte vanlige laksefilétbiter, som man finner i frossendisken.

Kan forresaten tipse om at de som er frosset med skinnet på, er ofte saftigere når de tilberedes. har noe med fryseteknikk og gjøre, eller noe..

Princez sa for siden:

Nam!! Ja, denne skal prøves! :)

Princez sa for siden:

Okei :) Begynner å bli litt smålei de vante krydderne jeg bruker, så denne er kjærkommen! :) Takker og bukker :)

Princez sa for siden:

Må løfte denne litt jeg... Fikk akkurat et genialt tips: Ziggy-lapper i vaffeljern, med ost pizzakrydder, skinke ketchup! NAM.

Snuppeluri: Gjerne legg inn forslaget ditt her også! ;)

Sivensvans sa for siden:

Har kikka etter denne på CC Mat - Meny, men ikke funnet den - hvor får du tak i herligheten?:rolleyes:
Og, bruker du den på noe spesiellt - eller på "alt"?

Mosepjusk sa for siden:

Slenger inn et svar her jeg...
Jeg kjøper den på helsekost. Ingen kokt egg uten "Ørtsalt", som jeg kaller den!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.