< Tilbake til oversikten

Helt fersk og trenger tips

MrPerfect sa for siden:

Hei!
Jeg er en mann på 37. Jeg er 197 og veier ca 99 kilo. Mitt mål er å gå ned 5 kilo før sommeren, og greie å holde meg der.
Jeg har lest litt rundt på nettet og funnet ut at lavkarbo er noe jeg har lyst til å prøve (spesielt siden jeg er veldig glad i kjøtt). Men jeg trenger litt veiledning i starten.
Jeg liker ikke lage mat, men steke koteletter, egg osv går greitt. Spiser gjerne kun koteletter uten tilbehør iblant og synes det er godt.

Om morgenen har jeg sjelden matlyst, men kanskje lurt å spise litt uansett? Noen tips på hva det da kan være? Finnes det noe slags kjeks eller noe som er tilpasset en lav-karbokur, som jeg feks kan spise i bilen til vei til jobben sammen med vann?

Hva bør jeg spise utover dagen? Rent kjøtt og fisk uten noe særlig tilbehør?

Hvor lenge bør jeg holde på med så lavt karboinntak? Til jeg har mistet mine 5 kiloer? Eller er det forskjellige "faser" jeg bør følge?

Vil jeg legge raskt på meg igjen om jeg går tilbake til vanlig kosthold? Eller bør jeg greie å holde meg på den nye vekta bare jeg ikke skeier veldig ut over lang tid på rad? Må jeg tenke lav-karbo resten av livet for ikke å gå opp igjen?

Til slutt: Jeg liker å ta en fest iblant, og drikker da ca 8-10 halvlitere øl på en kveld. Bør jeg holde meg helt unna slik inntil jeg har nådd mitt mål?

Vet det ble mange spørsmål dette, og litt rotete skrevet, men jeg håper noen har noen gode tips til en fersking. Kom gjerne med tips jeg ikke har direkte har spurt om også :)

Hilsen meg!

Sugarpill sa for siden:

Les en bok. Det er en en ucurdelig help, og nødvenlig vis du skal å inn for dette.l

Distrea sa for siden:

Lykke til :blomster:

Aline sa for siden:

Enig med Ethereal. En bok oppklarer og begrunner ting på en veldig bra måte :ja:
Du burde få i deg endel grønnsaker itillegg til kjøttet. Litt karbo er bra og særlig når du ikke skal ned så mye :)

en start er å trykke på linken "ressurser" øverst på siden her. Da får du en oppsummering over forskjellige veivalg :)

Distrea sa for siden:

Ressurser?... :confused: er visst ny jeg :o ... ehh... hvor??

Tuppen sa for siden:

spør jeg også....???

MrPerfect sa for siden:

Tusen takk for svar! Veldig nyttig.
Vurderte å kjøpe ei bok da, men tenkte å komme igang på den enkle måten først uten å sette meg så veldig mye inn i det egentlig, siden jeg "bare" skal ned 5 kilo, men sikkert lurest med bok da. :)
Lav-karboøl hørtes jo veldig fint ut da. Ikke hørt om det før faktisk. :)
Når det gjelder grønnsaker er jeg som sagt ikke så glad i å lage mat, men grønnsaksblanding er noe jeg lett fikser da... får lese litt på pakningene og kjøpe den med minst karbohydrater da :)
Etter å ha lest litt videre her på forumet, ser jeg at rømme faktisk er en god ting, og at ekte rømme er å foretrekke fremfor lettrømme? (Mulig jeg er på villspor her nå?) Jeg er iallefall glad i rømme og, så hvis det er å slanke seg er å spise koteletter m rømme og litt grønnsaker vil jo dette bli utrolig lett...

Et spørsmål til har da. Er det dumt for meg å satse på ketolyse siden jeg ikke skal ned så mye? Hva er egentlig forskjellen på en lav-karbokur og en katolysekur?

Hilsen meg
(som fortsatt har 5 kg to go)

Tuppen sa for siden:

:rodme: såg det nå... takk :suss:

Megvel sa for siden:

Gubben fulgte min diett (ketolyse) og gikk ned seks kilo på en mnd.
Han kutta stivelse (brød, pasta, poteter, rotgrønnsaker, ris) og spiste masse egg og kjøtt, samt salatgrønnsaker og ting som brokkoli, blomkål, tomat.

Menn går ned på null komma svisj på denne dietten, noen ihvertfall. Ikke rettferdig (hrmpf):mad:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.