< Tilbake til oversikten

Fyldig blomkål og brokkolisuppe Lavkarbo

Gerd sa for siden:

Dette ble ca. 2,5 liter hos meg, dvs. under 1 karbe pr. dl suppe.(kun soyamelk) :D
1 blomkålhode (ca 500 gr.)
ca 200g brokkoli
2 hvitløksfedd
8-10 dl kraft (vann og buljongterning + litt kyllingbuljong)
3-4dl fløte eller soyamelk eller en blanding (jeg brukte bare soyamelk)
Salt og pepper
Olivenolje etter smak (olivenolje ”runder” smaken litt)
30 gr smør

Del opp blomkålen og brokkolien i buketter
Bukettene og hvitløken kokes i kraften ca. 10 minutt. Tilsett fløte/soyamelk. La koke på svak varme til det er mørt.Ha i olje og smør. Mos suppa glatt med stavmixer
La suppa trekke i 5-10 minutt. Rør av og til. Blir den for tykk, tilsett litt mer vann.
Smakes til med salt og pepper, ev. mer buljong

Serveres gjerne med sprøstekt bacon eller strimler av spekeskinke. Kokt egg… Og lavkarbo brød.

Tusta85 sa for siden:

:sikle:

Gerd sa for siden:

Ja den var skikkelig god... Årntli smak av den. :D

Tusta85 sa for siden:

Mamma lagde sånn til meg i går, men ikke så avansert da. :humre:

Rattata sa for siden:

Yummie! :)

Distrea sa for siden:

dette så bare så venvittig godt ut at jeg måtte ut å handle ingrediensene, kan jeg fryse denne tro?

:confused:

Gerd sa for siden:

Jeg vil tro at denne kan fryses...Kan jo fryses med fløte, sikkert med soyamelk også :ja:
Har ikke prøvd, og jeg tror det blir tomt hos meg så jeg får ikke prøvd denne gangen ;)

Distrea sa for siden:

skal prøve jeg, siden det bare er meg som kommer til å spise det her i gården. Det blir med soyamelk.

mmmm ... blir godt

Gerd sa for siden:

Jeg har aldri prøv soyamelk før, men hadde ikke igjen fløte.
Merka ikke noe annen smak av soyamelka i vertfall :)

Distrea sa for siden:

jeg har brukt soyamelk i ED produktene og kaffen for å få ned karbene, funker helt fint, litt rar smak i kaffen første dag... siden jeg jo var vant til deilig fløte :p

er jo ny på ED... så litt usikker på om denne er lovlig da... Kanskje jeg ikke får spise buljong:confused: ååå... dumt når jeg blir så usikker. Får vente til en ekspert kommer med råd, titti, dilly eller indi:D jenter som er gode å ha for en ED nybegynner det ;)

Titti sa for siden:

Denne så god ut! :sikle:
Jeg ble litt usikker på soyamelken jeg da, men det har du jo funnet ut av allerede. :D

Tror helt sikkert vi kan bruke litt buljong, vi skal jo ha masse salt og krydder. :)

Distrea sa for siden:

Det var ED legen min som sa jeg kunne bruke soyamelk istedn for skummet pga mindre karber.

Dette var kjempe godt faktisk etter dager med søtt ;)

Titti sa for siden:

Gleder meg til å lage :ja: Kanskje dette blir middag i morgen!

Gerd sa for siden:

Den soyamelka jeg kjøpte på kiwi er det bare 0,1 karber pr 100ml :D

Titti sa for siden:

Hvor finner jeg soyamelk igjen...står den i kjøleskapet sammen med den andre melka. Eller kommer den på boks? :grønn:

Gerd sa for siden:

Står sammen med melka :ja: Merket jeg har er: alpro soya. Uten tilsatt sukker og salt. Passar bra til matlaging og baking står det på den. :)

Distrea sa for siden:

den må ikke stå kaldt, så det er forskjellig. Den er i kartong... som rismelk hvis du veit hvor den er så står dem som regel sammen

Titti sa for siden:

Takk, jenter! :D Lenge siden jeg har kjøpt og begynte å blande det litt med sånn kokosmelk...

Brimstone sa for siden:

Den der må prøves. Riktignok uten brokkoli. Jeg greier ikke brokkoli :o

HegeT sa for siden:

Moser du all blomkålen, eller lar du det være igjen noen biter å "bite" i?....

Gerd sa for siden:

Jeg pleier mose alt, men det går an å spare noe småbuketter og ha i til slutt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.