< Tilbake til oversikten

Gode kostholdsråd

#1

Summer sa for siden:

Fant pensum boken i kost og ernæring som jeg hadde for sikkert rundt 10 år siden, men det er ikke så lenge siden det da... :p

Der sto det mye morro... Det er da en får et ganske bra bilde av hvorfor nordmenn generelt er så i mot Lindberg og Atkinskostholene....

Noen sitater fra boken:

Om grønnsaker og poteter:

"Ønskelig utvikling: Vi kan gjerne spise mer av alle sla, men viktigst er det at vi går inn for øke potetforbruket. La poteten få større plass på tallerkenen - lag spennende potetretter."

Om korn og kornprodukter:

" Norge er matpakkelandet framfor noe! Vi gjør lurt i å holde fast ved brødskivene våre, og vi kan gjerne skaære dem enda tykkere og spise brød med enda grovere mel. Likevel alt brød er bra - også loff."

"Sauser er bra, men selvsagt uten så mye fett"

"Ønskelig utvikling: Enklet og greit: Vi bør spise mer kornvarer! "

Om egg:
" Egg er en alsidig matvare, men betyr lite i kostholdet totalt."

"Ønskelig utvikling: Forbruket av egg og kjøtt bør ikke økes"

Om melk:

"En dag uten melkeglass og osteskive er nesten utenkelig. Så viktig og så selvfølgelige er meieriproduktene i det noske kostholdet." (Hvem sponset denne boken om jeg tør spørre? )

"Ønskelig utvikling: Forbruket av melk og melkeprodukter bør opprettholdes, men vi bør fortsette å bytte ut helfete varianter med lette eller magre. "

Hva syns dere?


#2

Begod sa for siden:

Ja,:) det var i gode gammle dager.

Sørgelig nok, er sikker samme boken pensum i dag. Bare spør Mfus.

Det er utrolig mange mennesker som fortsatt tror at brød og melk er det sunneste vi kan få i oss. For 2 år siden trodde også jeg det.

Jeg tror vi i fremtiden må bort fra generelle råd om ernæring ,slik at hver og en må finne ut hvordan man bør spise for å oppnå optimal helse.


#3

Labella sa for siden:

Ja, det trodde jeg også. Da jeg bestemte meg for å gjøre noe med mine overflødige kilo ved å spise "sunt" (tjukke brødskiver med lite pålegg, masse poteter og lite kjøtt) og begynne å trene var resultatet at jeg ble tykkere enn noensinne. Ganske frustrerende, for jeg gjorde jo alt "etter boka" :(

Men så oppdaget jeg Lindberg, og skjønte både det ene og det andre etter som kiloene raste av :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.