< Tilbake til oversikten

Følsom mage

energibunten sa for siden:

Hei
Jeg spiser lavkarbo og kroppen fungerer mye mye bedre med det. Jeg har ikke noe problem med å kutte helt ut. Det meste av karbo jeg får i meg er gjennom nøtter, litt melk, bær, grønnsaker, litt sjokolade og frukt.

Jeg drikker også litt karbo+protein etter trening som et ledd i restitusjonen, men det reagerer jeg ikke på så lenge jeg begrenser det til maks 50g, normalt ca 25.

Så lenge det er nok protein og fett reagerer jeg ikke på karbo, men om jeg feks spiser for mye frukt på tom mage eller karbo-innholdet i den maten jeg spiser utgjør for stor del av total energi (kanskje allerede ved 30-50%) så slår magen seg vrang. Sure oppstøt, masse luft, oppblåst. Om jeg spiser et fullt måltid med for mye karbo går det også utover blodsukkerreguleringen, får mindre energi, blir trøtt og daff (helt normalt altså...)

Problemet er at det kan til tider bli litt vel mye lavkarbo. Fruktinntaket har gått ned, kan ikke spise bakevarer, sakte men sikkert blir jeg avvent av alt slikt og ender opp med å bare spise proteiner og fett. Jeg har ikke som mål å være i ketose, vil bare fungere så energifullt og rolig i magen, men likevel kunne spise frukt og grønt uten å planlegge så voldsomt...

Noen råd ?

Kanskje jeg må karbe meg litt opp igjen ?

Poenget er at jeg alltid har likt fett i alle former og at jeg føler meg så bra når jeg spiser det. Er ellers nesten for tynn da jeg trener så mye, har ikke en for stor appetitt og har hatt mine bittesmå spiseforstyrrelser gjennom tida. Forstå meg rett for overgangen til høykvalitet mat med nok næringsstoffer har gitt meg et mye sunnere forhold til mat.

Megvel sa for siden:

Hmm. Ser ikke helt problemet?
Det du observerer er vanlig (tåler du fruktsukker forresten?), det er mange som har det som deg her inne!
Er ikke løsningen nærliggende, bare hold deg så lavt som du må på karbene og kutt fruktsukker en stund?

energibunten sa for siden:

njei,kanskje det ikke er noe problem, det bare er slik ?

Jeg har ikke lyst til å droppe frukten for jeg er ikke så altfor flink til å spise nok av grønsakene mine. Trenger jo noe vitaminer også..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.