< Tilbake til oversikten

Havregrøt!

Princez sa for siden:

Jeg er visst litt treg! Men....

Nå tror jeg at jeg endelig har forstått dette med karbohydrater og kostfiber.. I dag var jeg og handlet på Rema 1000, og kom over en pakke med Bjørn Havregrøt. Antall karbohydrater er 57 gram, og det finnes ingen sukkerarter i disse karbene... Vil det da si at jeg kan spise Bjørn havregrøt om jeg tilbereder den med vann???:confused:

Gerd sa for siden:

Nei, ikke på ketolyse. Er det 57 karber pr 100gram så er det altfor masse.
:)

Princez sa for siden:

Joda, det er liksom det jeg har tenkt også hele veien... :p Men så snakker man om at man alltid kan trekke fra det som er kostfiber eller sukkeralkoholer?? Kan noen være så snill å forklare meg dette? hehe...:o Føler meg skikkelig dum her jeg sitter!

Ciss sa for siden:

Nei, det kan du nok ikke. På ketolyse skal du jo ligge på 15-20 karbohydrater pr dag. Om du bruker hele kvoten din på havregryn vil du da kunne spise 26-35 gram havregryn, eller ca 3-4 spiseskjeer. Det blir det jo ikke noen grøt av!

Gerd sa for siden:

Det eneste som kan trekkes fra er sukkeralkoholer.
Kostfiber er allerede trukket fra :ja:

:)

Princez sa for siden:

Søren!

(ler litt av meg selv: Jeg følte meg i grunnen ganske sikker på hva jeg kunne spise helt til folk begynte å trekke fra ditt og datt!! Nå er jeg på rett spor igjen. Ingen skade skjedd!):D

Marilyn sa for siden:

Jeg er også helt forrvirret. Men det kommer seg :D

Smula sa for siden:

Hør på Gerd, dere barn... ;) Hvis det står sukkeralkoholer, skal de trekkes fra, står det ikke det, skal ikke noe trekkes fra.

Så... 57 karber når dagsrasjonen din er 20 gram?! :eek: Jeg ville ikke tatt sjansen på å lukte på den grauten en gang!

Men nå er jo ikke jeg så glad i havregrøt uansett, så dermed er jo det greit.

Princez sa for siden:

Ja, vi hører på Gerd! :)

I tabellen står det at karbene er minus kostfiber... Derfor ble det forvirrende, når folk i tillegg snakket om å trekke fra kostfibrene som står på varedeklarasjonen i butikken.

Blir for barnegrøt å regne heretter, så det er jo helt greit, Smula!

Smula sa for siden:

Vi sliter ALLE med det der i starten, tro du meg!
Jeg pleier som regel å dette ut bare noen sier "telle" til meg...

Det med barn var bare spøk, da - du er ikke yngre enn meg, så... ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.