Hei
Hvilken filosofi burde pcosere holde seg til. Jeg er ikke lengre overvektig (gikk mye ned etter et svangerskap med mye kvalme). Jeg har en stund levd noe lavkarbo, men etter å ha lest her inne forstår jeg at jeg ikke har fått i meg nok fett. Er veldig forvirret over hva som er greit og hvor mye. tenkte jeg skulle kjøpe en lavkarbobok men vet ikke hva som passer best for meg.
Ble rotete dette men slik blir det når man er så "grønn" at man ikke vet hva man skal spørre om en gang.
Hei!
Dersom du ikke skal ned så mye mer så er nok Lindberg en grei filosofi, eller Atkins vedlikehold (som i praksis er det samme som Lindberg).
Jeg har også pcos, og jeg har fått fortalt av legen min at jeg bør være svært forsiktig med brød, pasta, ris, hvetemel, sukker og poteter resten av livet. Selv om man kan spise små mendger av feks ris, pasta og poteter på Lindberg så er det ikke nødvendigvis tilrådelig for pcos'ere. Dette er noe du kan tilpasse selv.
Jeg tåler 1 brødmåltid pr dag (feks 2 skiver Lindbergbrød, eller 2 rugsprø), eller 1 bolle müsli pr dag, ikke begge deler. Holder også igjen litt på frukten (tåler ca 1 frukt pr dag, selv om man på Lindberg kan spise opp til 3), og jeg kommer aldri mer til å spise pasta, sukker, ris eller poteter.
For å få i seg fett er avocado og nøtter gode kilder, og også selvfølgelig olje. Rapsolje i smoothien, olje på salaten osv.
Takk begge to!
Enid, hvorfor spiser du ikke så mye frukt? Gjelder det bær også?
Når det gjelder pasta, potet og ris har jeg også kuttet ut det. Når det gjelder brød synes jeg det er vanskligere. På jobb får vi mat (brødmat) jeg spiser rugsprø oftest med ost på. Får ikke helt dette til å stemme og isteden for å spise noe jeg ikke tror er bra spiser jeg for lite. Og merker jo at det er veldig dumt. Jeg må nok bare finne ut av det/lese meg til det....
Det siste 1/2 året har jeg lagt på meg 6-7 kg og mye tror jeg er på grunn a at jeg har spist vanlig brød på jobb.
Frukt er det mye raske karbohydrater i, og blodsukkeret fyker i været når man spiser en frukt. Ikke særlig gunstig når man skal ned i vekt eller bli kvitt pcos. Har funnet ut av at jeg tåler 1 eple, eller 1 appelsin, eller 1 pære pr dag på vedlikehold. Andre frukter kan jeg stort sett bare glemme. Bær er mye bedre!
Jeg ble kvitt alle cystene på eggstokkene mine og alle de andre pcos-sympomene etter 1 år med Lindberg (streng Lindberg, slik jeg forklarte), så det har virkelig vært gunstig. Har fortsatt med eurodietten pga insulinresistens, men pcos'en er jeg altså mer eller mindre kvitt pga lavkarbo ;)
Vanlig brød skal vi pcos'ere ikke ha. Brødmaten på jobb kan feks du bytte ut med 1-2 rugsprø (som du har gjort), og så bare spise mer pålegg og grønt!
Mye informativt å lese her inne på forumet, lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.