Jeg begynte med lavkarbo mat i uke 2 (spiser maks 15g karbo pr dag). De første 2 ukene gikk jeg ned 1kg i uken, men etter det har det vært stopp og denne uken gikk jeg ned skarve 400g. :( Hva gjør jeg galt??
På en vanlig dag spiser jeg:
Frokost: 2 speilegg og bacon gjerne med ost på
Lunch: 4-5 osteruller med 4 cherrytomater til eller evt salat med lite grønnsaker og masse skinke, egg og ost
Middag: Kjøtt eller fisk med lite eller ingen grønnsaker
Kvelds: 4-5 osteruller eller "koldtbord" av pålegg og oster.
Jeg drikker mellom 2-4l væske hver dag.
Jeg har hatt en del problemer med magen så tar en t-skje med linfrø hver morgen, samt at jeg spiser multivitamin, c-vitamin og kalsium hver dag.
For to uker siden begynte jeg i ny jobb som medfører at jeg går 20-25 000 skritt hver dag på jobb (4-6 dg i uken). :)
Synes egentlig jeg er ganske flink, men det vises jo ikke på vekten. Ikke har jeg gått noe særlig ned i cm heller, bare 1-2cm på hvert sted.
Målet mitt er å gå ned 16 kg innen sommeren, men med dette tempoet kommer det til å ta 70 uker til før jeg når målet mitt og det er alt for lenge til... :confused:
En ting til før jeg avslutter: Jeg har skaffet meg keto-sticks og i følge de er jeg i ketose iallfall... :)
Det er ikke unormalt det du opplever og da bør det noen endringer til. Bruker du søtningsstoffer i form av brus eller pastiller?
Teller du karbene nøye?
Får du i deg nok fett?
Uten at du skriver mengde, så reagerer jeg på at du spiser mye ost.
Vi er alle forskjellige og det kan hende det bare er en liten ting du bør endre på for at vekttapet fortsetter. Det kan og hende at du nå vil fortsette å gå ned hver eneste uke og at de ukene hvor du stod stille var bare kroppen din som lurte på hva i all verden som foregikk. Kroppen trenger tid til å omstille seg og alle opplever platåer innimellom.
Tja, drikker pepsi max innimellom, men mest fun light. Er ikke så veldig glad i vann så det drikker jeg lite av, men prøver så godt jeg kan!
Jeg spiser litt premium sjokolade innimellom samt tic tacs, men det meste av maten jeg spiser inneholder 0-1g karbo så dermed tar jeg ikke det så alvorlig.
Jeg hørte om problemet med ost så jeg har begrenset innholdet til max 100g pr dag så det skulle heller ikke være noe problem. Det går også dager da jeg ikke spiser ost i det hele tatt.
Ellers så teller jeg ikke karboene da jeg holder meg til mat som er lite eller ingen karber i.
Vet ikke hvor mye fett jeg får i meg heller, men prøver å ikke spise for mye av det heller!
Jeg syns du spiser for lite fett og grønnsaker. Alle måltider bør bestå av proteiner, fett og grønnsaker. Hovedvekten av karbene du spiser bør bestå av grønnsaker. Du kan ikke spare" dem og bruke dem på pastiller og kunstig søtete ting isteden. Det er ikke slik det funker. Kroppen trenger sunne karber. Om du spiser lite grønnsaker må du spise mye mere fett. Det er også veldig viktig å drikke mye vann 2-3 liter pr dag.J
Mange tåler ikke aspartame, det er et kunstig søtstoff som bl.a. finnes i cola light, pepsi max OG fun light.
Selv kan jeg bare glemme vektnedgang om jeg spiser ost, ppremium sjokolade, drikker kunstig søtet drikke eller spiser f.eks. nøtter/mandler. men vi er alle forskjellige. Du må finne ut hva som funker/ikke funker for deg. Selv om de fleste treffer på et platå etter de føste par/tre ukene - dette kan vare fra en til fire/seks uker. Så er det lurt å tenke litt over hva du spiser. Du må finne ut hva kroppen din reagerer på.
Konklusjon ? Sois mer grønnsaker, evt. fett. Drikk mer vann og mindre kunstig søtstoff. Kutt ut permium sjokolade og tictacs
Ja, men grønnsaker inneholder jo alt for mye karber... Dessuten spiser jeg bare 10g sjokolade de gangene jeg spiser det (som er langt ifra hver dag, så det holder jeg meg til!) Når det gjelder brus, saft så drikker jeg brus i helgene og 0,6l saft hver dag. Jeg HATER vann så derfor unner jeg meg selv 0,6l saft hver dag for ikke å klikke helt. Syns jeg er flink som drikker mange liter vann hver dag selv om jeg ikke liker det i det hele tatt!
Men altså, hvilke grønnsaker bør jeg spise for ikke å få i meg for mye og hvilke typer fett bør jeg spise mer av for å gå ned??
:rolleyes: Jeg svarte nå bare på spørsmålet ditt jeg, - om hva du gjør feil. Grønnsaker er veldig viktig å spise. Det er ikke karber fra grønnsaker du legger på deg av ! Du trenger alle de tusenvis av enzymer, vitaminer og mineraler de gir deg !
For mange (som bl.a. undertegnede) er 10 gram sjokolade 10 gram for rmye. hater du vann har du også et problem og drikker du saft hver dag kan du det også skape et problem - uansett hva årsaker du har til å spise/drikke det du gjør. Flott at du drikker mye vann hver dag :)
Disse salat grønnsakene er bra:
alfalfaspirer
japansk nepe
sopp
arugula
endive
persille
kinakål
escarole
paprika
selleri
fennikel
radicchio
sikori
jicama
redikker
gressløk
Salat
romaine salat
Agurk
vårsalat
gaukesyre Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.
Andre grønnsaker
Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:
- artisjokk
- sellerirot
- gresskar
- artisjokkhjerter
- rabarbra
- asparges
- mangold
- surkål
- bambusskudd
- grønnkål
- sjalottløk
- løvetann
- sukkererter
- bønnespirer
- løvetann blader
- spagetti squash
- rødbetens blader
- eggplante
- spinat
- brokkoli
- palmehjerter
- snittebønner
- brokkoli blad
- grønn squash
- rosenkål
- kålrot
- tomat
- bønnespirer
- purre
- turnips
- kål
- okra
- vannkastanjer
- blomkål
- løk
- små squash (buskgresskar)
[font=Comic Sans MS][/font]Av fettkilder er det fint om du bruker avokado, nøtter, rømme, fløte, oliven og rapsolje (kaldpressede oljer), oster, egg, smør, cocosa (kokosolje som kost tilskudd og/eller til matlaging). Fett kjøtt og fisk (ikke skjær vekk fettranden på kotelettene og spis skinnet på kyllingen) er også bra.
Det står ikke om du følger noen bestemt filosofi. For å forstå hvorfor lavkarbo kosthold og en ketogen diett virker slik den gjør. Og hva som skjer i kroppen din, anbefaler jeg å lese "Slank med Ketolysekuren" av Torkil Andersen. Den forklarer en masse ting som er viktig å vite. Selv om du ikke vil følge den kuren er faktaopplysningene viktige for å forstå lavkarbo.
jeg er også ganske fersk i det her gamet. jeg gikk ned 2 kilo første uka på kur, og var kjeeeempefornøyd!! "gravidemagen" min gikk inn, og jeg ble kvitt en del plager. men så stoppet det. og etter ca 2uker hadde jeg meg et realt godtekick!! for å si det mildt..:rodme:
jeg gikk opp igjen det jeg hadde gått ned, og måtte dermed begynne på nytt. jeg gikk ned de to første kiloene en gang til, og blei der...
men så fikk jeg noen gode råd her inne om å kutte ut søtstoff, spise mer fett, få i meg de riktige grønnsakene og drikke masse vann. pluss at jeg siste uken har vært flink til å slappe av når jeg spiser, og det har funket, for denne uken har jeg gått ned 1,5 kilo :D
så stå på! 0g lykke til :heia:
jeg har lest Atkinsboka, og begynner å skjønne at jeg skulle ha kjøpt ketolyseboka til Torkil først som sist... ahhhhrg, noen som vet om det finns forhandlere i Nord Norge?
hvor får man tak i japansk nepe, arugula, endive, escarole og Jicama?
Nå har det gått en td siden mit lille utbrudd. Og jeg tror faktisk det mest funker på meg selv om jeg eter litt sjokolade inimellom og drikker saften min! Denne uken gikk jeg nemlig ned 1,5kg så r jo ikke så gale det da! Jeg spiser en del grønnsae av det jeg liker, men ellers passer jeg på å variere nok i kosten så jeg ikke blir lei! Takker og bukker for allemeldinene jeg har fått!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.